• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa klockorna 40mm

Hej!

Jag har kommit fram till att 40mm är den ultimata klockstorleken för min handled. Nu har jag tittar runt ett tag men jag har haft svårt att hitta snygga klockor som är just 40mm. Bästa alternativet jag har sett hittills är Speedmaster Fois.

Ni rutinerade klockfantaster måste ju dock ha en drös klockförslag på lager. Det hade vart grymt om ni ville posta lite klockor på 40mm här, varken större eller mindre! :) Prisnivå 5-40 000

Tack på förhand!

Är inte här för att säga att du har fel, men det är stor skillnad på vilken typ av klocka du vill ha i 40mm. Proportionerna mellan urtavla och diameter på boet är inte att underskatta. :) Exempelvis kommer en dressigare klocka i 40mm med stor urtavla kommer se ut som en middagstallrik på din handled om du tycker FOIS passar dig nu. :) Passar en FOIS, så är din ultimata dressklockstorlek 36mm ;-) FOIS är grym dock! Köp den! Eller en Explorer 36mm ;)

Senast ändrad:
40mm.
Denna är den du ska ha. En Daytona är alltid rätt. En stilig och nätt klocka.
IMG_4174.JPG

Hej!

Jag har kommit fram till att 40mm är den ultimata klockstorleken för min handled. Nu har jag tittar runt ett tag men jag har haft svårt att hitta snygga klockor som är just 40mm. Bästa alternativet jag har sett hittills är Speedmaster Fois.

Ni rutinerade klockfantaster måste ju dock ha en drös klockförslag på lager. Det hade vart grymt om ni ville posta lite klockor på 40mm här, varken större eller mindre! :) Prisnivå 5-40 000

Tack på förhand!
När du skriver "att du har kommit fram till" undrar jag vilka kriterier du tagit med i beräkningen? Bredd på din handled och omkrets påverkar. Klockans längd på luggar påverkar också mycket på hur den sitter. Tjockleken på klockan, ljus eller mörk tavla, bredden på glasringen/hur stor urtavlan är i förhållande till det yttre materialet på boetten påverkar hur stor den upplevs. Att du "kommit fram till att 40mm är den ultimata klockstorleken" tar jag därför med en nypa salt. Om den enda klockan du har som referens är FOIS tycker jag du ska kolla andra parametrar på den, typ lugg längd och tjocklek, diameter på urtavlan, färg osv. Sedan testar du en klocka med samma mått men med ljus tavla och mindre glasring så ska du se att den upplevs större. Med detta långa svar är mitt tips att skrota hela tanken på att 40mm är det ultimata och istället gå mer på lugglängd och vilken stil du är ute efter. Lycka till! :)

Sen tycker jag dessa kan vara värda att slänga ett getöga på:

Breitling Aerospace
Porsche Design P10, P6000, P6612 & 6500
Bulgari Diagono SD 40 S, SD 40 SG & CH40STA
Sinn 103
Nomos Club Automatic, Zürich & Ahoi Datum Signalblau
Chopard Mille Miglia 8955 & L.U.C. Sport 2000
Girard Perregaux Traveller II Alarm GMT & Ferrari Chronograph
Union Glashütte Diplomat Kleine Sekunde & Noramis (utan datum)
Jaeger LeCoultre Master Control Hometime & Master Control Ultra Thin
Glashütte Original Senator

Slänger du in några tusen till kan du buda på en 39mm Explorer, 1st gen. Klarar du dig utan datum har den odödlig design och allmänt skön känsla.

Efter att nu på riktigt läst din "kravspecifikation" så gå in chrono24 och lägg ett filter på storlek, ålder, prisnivå samt lokalisering så får du en bra överblick av vad du kan få. Ett alternativ skulle kunna vara (förutom Rolex Exp) en IWC mk XVIII.
Lycka till :)

(Ber om ursäkt igen om jag verkade dryg med mitt inlägg om Daytona. Det var verkligen inte meningen. Jag var som sagt för snabb påt. )

Hej!

Tack på förhand!
Själv är jag helt inne på att 27x33mm är helt perfekt, även 36mm sitter fantastiskt. 35x37mm är en helt fantastisk storlek. För att inte tala om 39 & 40mm!
Till och med stridsvagnen från Zodiac sitter bra med sina 44mm!
Om du nu är en 40mm:s klocka du är ute efter så finns exp II
snygg, användbar och 40mm. Finns bra ex söder om 40kkr
Den finns med vit eller svart tavla, med eller utan lug-holes, den gör aldrig bort sig!
9680E66A-B59F-439B-AB53-61FB47B18E6C.jpeg
5CCCB2BF-EA8C-4DDA-B2E8-35AC33AABC38.jpeg

Tillbaka
Topp