• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa klockorna för att själv göra Mods (ändringar)

mudu69

Omega
Skulle vilja lära mig mer om klockor genom att göra mods, tex byta ut visare, bezel etc i olika utföranden.
Vilka klockor är bäst lämpade för att göra detta?
Dvs ska finnas gott om delar att köpa och med stor variation.

Ska vara en automatisk ur och under 3000 SEK.

Tror själv att Seiko skx007 och skx009 borde ligga bra till, men finns det fler?
Vilka använder ni för att göra mods?
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra trådstart, men jag flyttar den till hemslöjdsdelen där den får mer uppmärksamhet.

On topic så är väl Seiko de vanligaste klockorna för moddning eftersom det finns så bra tillgång på AM-delar.
 

Gurgel

Cartier
Klistrar in två inspirationsbilder på en skx. Är inte helt nöjd, men den är iafl unik.
image.jpeg
image.jpeg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
SKX lär väl vara helt perfekt om du inte skall tillverka egna delar. Dagaz och Yobokies säljer massa skoj, finns säkert en drös med prylar på eBay också :)
 

Pictor

Audemars
Skulle vilja lära mig mer om klockor genom att göra mods, tex byta ut visare, bezel etc i olika utföranden.
Vilka klockor är bäst lämpade för att göra detta?
Dvs ska finnas gott om delar att köpa och med stor variation.

Ska vara en automatisk ur och under 3000 SEK.

Tror själv att Seiko skx007 och skx009 borde ligga bra till, men finns det fler?
Vilka använder ni för att göra mods?
Klassisk modd på skx007
image.jpeg
 

Gurgel

Cartier
Snyggt! Var köpte du delarna?
Faktum är att jag för kanske 6 år sedan via min svåger lät modda den i Hongkong, alltså ingen aning om varifrån delarna kommer... :(

Klassisk modd på skx007
image.jpeg
Aldrig sett en sådan tidigare, tycker den är riktigt frän! Undra hur man hade upplevt den med täckt dag/datum..

Vore kul med fler bilder, måste finnas mängder med moddade klockor på ks
 

Herr Gås

Banned
Hej!
Helt ny på forumet men kan rekomendera SKX007/009 för moddningar. Har precis själv gjort min första moddning. Gick fint efter lite efterforskningar på nätet, bla tråd i KS..
Bifogar bild på resultatet
image.jpeg

Fint du! Satt länge o väl och funderade på det ilägget du har med "feta" siffror eller ett standard sub som första mod. Slutade med att jag beställde samma som du har. Hur lång leveranstid hade du från dagaz? :)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Fint du! Satt länge o väl och funderade på det ilägget du har med "feta" siffror eller ett standard sub som första mod. Slutade med att jag beställde samma som du har. Hur lång leveranstid hade du från dagaz? :)
:)
Tyckte det blev för mycket sekund/minut markeringar med original insert (tavla, chapter + bezel...) De feta siffrorna tycker jag passade och blir lite mer "hardcore".
Leveranstiden var ganska lång för min del, vet inte om det fastnade i tullen på vägen. Har hört från andra att det brukar vara kort leveranstid...
Lycka till och glöm inte att lägga ut resultatet :)
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Vostok Amphibian är också ett bra alternativ, bla Seiko insert och olika bezelmodeller finns att köpas. Själva klockan kommer också i ett antal olika boetter.
Visarna är däremot lite knepigare, de har en sällsynt diameter så det finns knappast några alternativ.
 

olofpalme

Omega
Just fått hem en SNK809, planerar några mindre ingrepp på den inom en snar framtid. Om allt går vägen blir en post om det här på KS.
 

Marsupilami

Breitling
Som de flesta andra här i tråden säger jag Seiko.
Vet att jag nyss lade upp den här bilden på min SKX "Bund" i Seikotråden, men tänker att den passar bättre här.

Köpte en liten urmakarverkstad från kina, läste på lite och började sedan leka urmakare. :)
Vridringen är från Murphy och armbandet från Bradystraps. Övrigt från Dagaz.

SKXBund01_Small.jpg


Hade skitkul och är helnöjd med klockan, så jag funderar redan på vad jag skall pussla ihop härnäst. Lutar åt något på en Seiko SNHZ, kanske en kompletterande 55 fathoms..
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Jag tycker generellt att Yobokies håller högre kvalitet på sina delar än Dagaz även om det är lite jobbigare att beställa. Här finns lite inspiration... http://s161.photobucket.com/user/yobokies/library/Mods?sort=3&page=1

Min uppfattning är att man tröttnar ganska snabbt på dessa moddade klockor om man inte får till en helhet i designen vilket är svårt när man plockar delar och inspiration från en massa olika ställen och klockor. Jag har några moddade klockor som jag inte tröttnat på än och det är en 6309-7040 med Scubapro-tavla och vita visare och en SKX007 med vit/svarta visare. En faktor som hjälper till att ge en bra helhet är att lysmassan skall matcha mellan tavla, visare och vridring annars tycker jag bara det känns som ett hopplock och tappar intresset direkt.

Lycka till med era byggen och visa mycket bilder! Ska se om jag kan få till bilder på mina ikväll.
 
Topp