• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

BOTL

Panerai
Det måste väl ändå vara 95k för två? 2 for 1 tänker jag, sist jag kollade var det 100k för SAS till Nordamerika/Asien för Business? men slog mig aldrig att man kan boka med andra star alliance för poängen, trodde det endast var SAS:

Singapore är det kört att boka F med....finns en chart där du ser vad det kostar. Skiljer väldigt mycket beroende på vart du ska.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Singapore är det kört att boka F med....finns en chart där du ser vad det kostar. Skiljer väldigt mycket beroende på vart du ska.
Ah okej, ska göra lite hemläxa isåfall, men om jag förstår det rät kan jag kolla alla star alliance carriers vad deras vilkor är och använda mina "SAS" poäng med de olika, tack för hjälpen!
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Ah okej, ska göra lite hemläxa isåfall, men om jag förstår det rät kan jag kolla alla star alliance carriers vad deras vilkor är och använda mina "SAS" poäng med de olika, tack för hjälpen!
Enklast är att du ringer tallin med lite förslag vart du vill åka och får prisuppgifter, pratade med dom 3 gånger innan jag bestämde vart jag skulle åka. Jag jagade sedan bussniesbiljetter till Bali som en dåre, till slut fick jag tag på dom. 140k kostade det tur och retur för två.
 

indepthis

Omega
Kör Amex Guld och är nöjd.
Amex slår alla banker i kundservice med hästlängder enligt mig.
PM för invite med 100k poäng och halva års avgiften halverad ;)
 

joca

Patek
2-Faktor
Enklast är att ringa Tallin så får du se direkt. Skulle rekommendera att du flyger från Frankfurt/Paris/London så ni får åka i nya A380. ABSOLUT värt en extra mellanlandning.
Får man själv betala resan till tex Paris så eller får man in det i biljetten? Typ ARN -> CDG -> Thailand ?
 

BOTL

Panerai
Får man själv betala resan till tex Paris så eller får man in det i biljetten? Typ ARN -> CDG -> Thailand ?

Du betalar skatterna och bränsletillägg eller vad det heter. Vi flög med Thai i businessclass förra månaden med A380. Det var underbart. 140000 poäng i business.
Cirka 5900 i avgift för två pers.
 

joca

Patek
2-Faktor
Du betalar skatterna och bränsletillägg eller vad det heter. Vi flög med Thai i businessclass förra månaden med A380. Det var underbart. 140000 poäng i business.
Cirka 5900 i avgift för två pers.
Ok. Trodde det skulle vara billigare än 6000 för två till Thailand faktiskt men ändå ett riktigt billigt pris för business såklart :)
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Det måste väl ändå vara 95k för två? 2 for 1 tänker jag, sist jag kollade var det 100k för SAS till Nordamerika/Asien för Business? men slog mig aldrig att man kan boka med andra star alliance för poängen, trodde det endast var SAS:
Det är dyrare att åka andra carriers inom staralliance. För en longhaul till typ Asien är normaltaxa i First 190k poäng per person. Med 2-4-1 landar du då på 190k för två.
Var nere i Filippinerna och flög THAI i F både i A380 och 747. Ruskigt härligt!
 

M021

Rolex
2-Faktor
Det är dyrare att åka andra carriers inom staralliance. För en longhaul till typ Asien är normaltaxa i First 190k poäng per person. Med 2-4-1 landar du då på 190k för två.
Var nere i Filippinerna och flög THAI i F både i A380 och 747. Ruskigt härligt!
Blir till att ringa Tallinn när jag bestämt destination med tjejen, hehe, "ringa tallin", låter suspekt..
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Blir till att ringa Tallinn när jag bestämt destination med tjejen, hehe, "ringa tallin", låter suspekt..
Haha, gör så! Bara skriv om du vill ha hjälp att hitta någon rutt eller liknande. Tallin tar dig oftast bara från A till B. Vill du testa olika carriers eller få in en massa stopovers är det smidigt att ha rutten relativt uppskissad när man kontaktar dem :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Haha, gör så! Bara skriv om du vill ha hjälp att hitta någon rutt eller liknande. Tallin tar dig oftast bara från A till B. Vill du testa olika carriers eller få in en massa stopovers är det smidigt att ha rutten relativt uppskissad när man kontaktar dem :)
Absolut, ska nog gå bra, slog mig aldrig att det gick att göra så, har tidigare bara kört med KLM från A-B när jag bodde i Amsterdam, billigt och enkelt men nu kan det vara värt att se över det beroende på vart vi ska. HAWAII vore lite Nice.
Så sista undringen är att det går att lägga till Cash för en flygning med vilken starta alliance som helst om poängen inte räcker?
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Absolut, ska nog gå bra, slog mig aldrig att det gick att göra så, har tidigare bara kört med KLM från A-B när jag bodde i Amsterdam, billigt och enkelt men nu kan det vara värt att se över det beroende på vart vi ska. HAWAII vore lite Nice.
Så sista undringen är att det går att lägga till Cash för en flygning med vilken starta alliance som helst om poängen inte räcker?
Tyvärr inte om du ska nyttja 2-4-1 voucher..
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kan någon motivera amex guld? Finner det meningslöst. Enda vettiga man kan göra med poängen är överföra till EB, right?
 

zamboni

Omega
Tycker det verkar vara en vettig kombination med SAS EB Amex Premium och SAS EB Mastercard.
Reser visserligen fn inget i tjänsten, men spend på 150.000 SEK / år för att få ihop till en 2-4-1 i kombination med att man får en rejäl skjuts på de där inledande 12000 poängen lockar.

Ett gäng frågor till er experter.
1) Finns det något bäst-före-datum på intjänade poäng?
2) Läggs intjänade EB-poäng för Amex respektive MC i samma eller separata potter? Tänker exempelvis på nyttjande av 2-4-1.
3) Angående AMEX: utgår det någon bonus för point earner vid sign-up? Kostnad för point earner-kort per år?
4) Måste inbjudande part ha ett SAS Amex-kort eller räcker det med ett "vanligt" Amex-kort för att bonuspoäng ska triggas igång?
5) Vid nyttjande av 2-4-1, går det att på ett smidigt sätt samtidigt boka in medpassagerare (barnen)? Underförstått att man betalar extra.
6) Ingår reseförsäkring på något av korten?
 

alfons

Cartier
Tycker det verkar vara en vettig kombination med SAS EB Amex Premium och SAS EB Mastercard.
Reser visserligen fn inget i tjänsten, men spend på 150.000 SEK / år för att få ihop till en 2-4-1 i kombination med att man får en rejäl skjuts på de där inledande 12000 poängen lockar.

Ett gäng frågor till er experter.
1) Finns det något bäst-före-datum på intjänade poäng? Ja, tror det är 3 år för basic/silver, blir du Guld/Diamond räcker de längre (rätta mig om jag har fel)
2) Läggs intjänade EB-poäng för Amex respektive MC i samma eller separata potter? Tänker exempelvis på nyttjande av 2-4-1. EB-poäng hamnar i samma pott på ditt eurbonuskonto. Amex ger 2-4-1, inte SAS/MC. Endast förmån via Amex. Krävs 150K med amex.
3) Angående AMEX: utgår det någon bonus för point earner vid sign-up? Kostnad för point earner-kort per år? Kostnad för point-earner, nej. Blir Du inbjuden får du en bonus mellan 12-15K poäng. PM:a vid intresse, detta gäller endast AMEX.
4) Måste inbjudande part ha ett SAS Amex-kort eller räcker det med ett "vanligt" Amex-kort för att bonuspoäng ska triggas igång? Jag tror Du kan ha övriga AMEX och bjuda in till SAS Amex.
5) Vid nyttjande av 2-4-1, går det att på ett smidigt sätt samtidigt boka in medpassagerare (barnen)? Underförstått att man betalar extra. Har Du poäng bör det inte vara problem, annars kan det blir bökigt tror jag.
6) Ingår reseförsäkring på något av korten? Ja, samtliga utom classic.


Jag kör på konfigurationen AMEX & MC och tycker det funkar bra.
 
Senast ändrad:

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Tycker det verkar vara en vettig kombination med SAS EB Amex Premium och SAS EB Mastercard.
Reser visserligen fn inget i tjänsten, men spend på 150.000 SEK / år för att få ihop till en 2-4-1 i kombination med att man får en rejäl skjuts på de där inledande 12000 poängen lockar.

Ett gäng frågor till er experter.
1) Finns det något bäst-före-datum på intjänade poäng? Ja men de gäller några år så ingen jättepanik att boka.
2) Läggs intjänade EB-poäng för Amex respektive MC i samma eller separata potter? Tänker exempelvis på nyttjande av 2-4-1. Samma pott
3) Angående AMEX: utgår det någon bonus för point earner vid sign-up? Tror inte det. Kostnad för point earner-kort per år? 0kr
4) Måste inbjudande part ha ett SAS Amex-kort eller räcker det med ett "vanligt" Amex-kort för att bonuspoäng ska triggas igång? Vilket AMEX som helst går bra.
5) Vid nyttjande av 2-4-1, går det att på ett smidigt sätt samtidigt boka in medpassagerare (barnen)? Underförstått att man betalar extra. Du kan inte boka ensamåkande barn på SAS sida så kontakta SAS eller din resebyrå. Man måste koppla ihop barnens bokning med bonusbokningen.
6) Ingår reseförsäkring på något av korten? Ja

Se svar i kanten
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kör platinum och MC euro, överväger dock att gå ner från Platinum, bara använt concierge service en gång.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kör Amex Guld och är nöjd.
Amex slår alla banker i kundservice med hästlängder enligt mig.
PM för invite med 100k poäng och halva års avgiften halverad ;)
Körde med Amex guld innan men SAS poängen känns mer användbara än reward points :) roligare att kunna välja en resa än en tandborste;) . Bara hojta om du vill bli värvad!
 
Topp