Laddar...
Nymans Ur 1851

Bästa kreditkortet för förmåner?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av mps, 13 december 2015.

1. BOTL

BOTL Y-Wing pilot

Från:
    Gefle
    Singapore är det kört att boka F med....finns en chart där du ser vad det kostar. Skiljer väldigt mycket beroende på vart du ska.

2. M021

M021 X-Wing Pilot

Ah okej, ska göra lite hemläxa isåfall, men om jag förstår det rät kan jag kolla alla star alliance carriers vad deras vilkor är och använda mina "SAS" poäng med de olika, tack för hjälpen!

BOTL gillar detta.
  3. rekacj

rekacj Rebel soldier

Enklast är att du ringer tallin med lite förslag vart du vill åka och får prisuppgifter, pratade med dom 3 gånger innan jag bestämde vart jag skulle åka. Jag jagade sedan bussniesbiljetter till Bali som en dåre, till slut fick jag tag på dom. 140k kostade det tur och retur för två.

4. indepthis

indepthis Rebel soldier

Från:
    Sthlm
    Kör Amex Guld och är nöjd.
    Amex slår alla banker i kundservice med hästlängder enligt mig.
    PM för invite med 100k poäng och halva års avgiften halverad ;)

Gabriel90 gillar detta.
  5. joca

joca X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Får man själv betala resan till tex Paris så eller får man in det i biljetten? Typ ARN -> CDG -> Thailand ?

6. BOTL

BOTL Y-Wing pilot

Från:
    Gefle
    Du betalar skatterna och bränsletillägg eller vad det heter. Vi flög med Thai i businessclass förra månaden med A380. Det var underbart. 140000 poäng i business.
    Cirka 5900 i avgift för två pers.

7. joca

joca X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Ok. Trodde det skulle vara billigare än 6000 för två till Thailand faktiskt men ändå ett riktigt billigt pris för business såklart :)

8. Viktor.L

Viktor.L Stormtrooper

Det är dyrare att åka andra carriers inom staralliance. För en longhaul till typ Asien är normaltaxa i First 190k poäng per person. Med 2-4-1 landar du då på 190k för två.
    Var nere i Filippinerna och flög THAI i F både i A380 och 747. Ruskigt härligt!

joca och M021 gillar detta.
  9. Viktor.L

Viktor.L Stormtrooper

Det är för det är en annan carrier. Du åker på högre bränsle tillägg etc. Hade resan varit med SAS hade det troligtvis inte varit dyrare än en 300-400kr per person i tillägg.

joca och BOTL gillar detta.
  10. M021

M021 X-Wing Pilot

Blir till att ringa Tallinn när jag bestämt destination med tjejen, hehe, "ringa tallin", låter suspekt..

joca och BOTL gillar detta.
  11. Viktor.L

Viktor.L Stormtrooper

Haha, gör så! Bara skriv om du vill ha hjälp att hitta någon rutt eller liknande. Tallin tar dig oftast bara från A till B. Vill du testa olika carriers eller få in en massa stopovers är det smidigt att ha rutten relativt uppskissad när man kontaktar dem :)

12. M021

M021 X-Wing Pilot

Absolut, ska nog gå bra, slog mig aldrig att det gick att göra så, har tidigare bara kört med KLM från A-B när jag bodde i Amsterdam, billigt och enkelt men nu kan det vara värt att se över det beroende på vart vi ska. HAWAII vore lite Nice.
    Så sista undringen är att det går att lägga till Cash för en flygning med vilken starta alliance som helst om poängen inte räcker?

13. alfons

alfons Stormtrooper

14. Viktor.L

Viktor.L Stormtrooper

Tyvärr inte om du ska nyttja 2-4-1 voucher..

15. M021

M021 X-Wing Pilot

16. BOTL

BOTL Y-Wing pilot

Från:
    Gefle
    Jo men du får fan så mycket mer upplevelse hos TG än SAS :D

17. alfons

alfons Stormtrooper

Stämmer, SAS är något förmånligare..

18. snoozarn

snoozarn Tie Fighter pilot

Från:
    Stockholm
    Kan någon motivera amex guld? Finner det meningslöst. Enda vettiga man kan göra med poängen är överföra till EB, right?

19. indepthis

indepthis Rebel soldier

Från:
    Sthlm
    Du kan ju även handla för poäng eller kvitta faktura.

20. snoozarn

snoozarn Tie Fighter pilot

Från:
    Stockholm
    Riktigt dålig ratio dock.. Flera tusen poäng för att bli av med typ 200kr på fakturan ju..

21. zamboni

zamboni Rebel soldier

Tycker det verkar vara en vettig kombination med SAS EB Amex Premium och SAS EB Mastercard.
    Reser visserligen fn inget i tjänsten, men spend på 150.000 SEK / år för att få ihop till en 2-4-1 i kombination med att man får en rejäl skjuts på de där inledande 12000 poängen lockar.

Ett gäng frågor till er experter.
    1) Finns det något bäst-före-datum på intjänade poäng?
    2) Läggs intjänade EB-poäng för Amex respektive MC i samma eller separata potter? Tänker exempelvis på nyttjande av 2-4-1.
    3) Angående AMEX: utgår det någon bonus för point earner vid sign-up? Kostnad för point earner-kort per år?
    4) Måste inbjudande part ha ett SAS Amex-kort eller räcker det med ett "vanligt" Amex-kort för att bonuspoäng ska triggas igång?
    5) Vid nyttjande av 2-4-1, går det att på ett smidigt sätt samtidigt boka in medpassagerare (barnen)? Underförstått att man betalar extra.
    6) Ingår reseförsäkring på något av korten?

22. alfons

alfons Stormtrooper

Jag kör på konfigurationen AMEX & MC och tycker det funkar bra.

Senast ändrad: 14 februari 2017
    zamboni gillar detta.
  23. konkas

konkas X-Wing Pilot

Se svar i kanten

zamboni gillar detta.
  24. zamboni

zamboni Rebel soldier

Stort tack! @alfons @konkas
    Blir till att ta en ordentlig funderare, i nuläget känns det helt meningslöst att köra vanligt MC via SHB i kombination med ICA, Volvo etc.

25. alfons

alfons Stormtrooper

Gillar Du att resa så kör. Åkte Business T&R Washington i höstas och planerar Sydafrika till vintern... Betalar endast skatt och avgifter :pompus:.. Mer över till klockor!!

26. M021

M021 X-Wing Pilot

Kör platinum och MC euro, överväger dock att gå ner från Platinum, bara använt concierge service en gång.

27. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson X-Wing Pilot

Hade tidigare Euro platina men avslutade det nyligen då fördelarna inte vägde över kostnaden för min del.

28. Ingo

Ingo Rebel soldier

Vet någon om Amex Platinum eller SEB Selected (MC kopplat till EB) ger möjlighet till 2-4-1?

29. alfons

alfons Stormtrooper

Det går inte.. endast Amex/SAS ger denna förmån. Förmånen är inte för MC.

30. M021

M021 X-Wing Pilot

Körde med Amex guld innan men SAS poängen känns mer användbara än reward points :) roligare att kunna välja en resa än en tandborste;) . Bara hojta om du vill bli värvad!