• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

BOTL

Panerai
Du får Inga poäng om du är befintlig kund hos amex. Dubbelkollade i måndags inför värvning av svärmor
 
Senast ändrad:

oskj93

Omega
Även jag köra Amex Gold och är nöjd, ifall nog vill ha en invite bara att PM:a.
Finns bättre upplägg givetvis där man får bättre kickback men det passar mig väldigt bra, har även EC Platinum som skall sägas upp.

Ifall man flyger mycket med SAS och deras partners så är ju EB-poäng och Amex SAS mer att föredra samt ifall man har en spend på 150k/år då man kan nyttja deras voucher. Annars är Gold väldigt passande.
 

Veratio

Cartier
Någon som har koll hur länge det tar innan poängen från SAS American Express kommer över till SAS? Det står på Amexutdraget att Eurobonus autosweep skedde 8/2 och poängen syns inte hos SAS än nu på morgonen? Det funkade förra månaden (har dock inte koll på exakt hur länge det tog) och den här månaden kommer min bonus så det är ca 18 500 poäng.

Ska boka en mindre resa i dagarna och ville gärna få in poängen! Tack på förhand!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har koll hur länge det tar innan poängen från SAS American Express kommer över till SAS? Det står på Amexutdraget att Eurobonus autosweep skedde 8/2 och poängen syns inte hos SAS än nu på morgonen? Det funkade förra månaden (har dock inte koll på exakt hur länge det tog) och den här månaden kommer min bonus så det är ca 18 500 poäng.

Ska boka en mindre resa i dagarna och ville gärna få in poängen! Tack på förhand!
Ring Amex och/eller SAS och fråga istället. Amex kundtjänst har alltid varit fantastisk mot mig
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Såklart, har testat den två gånger redan och de är jäkligt trevliga. Men tänkte bara om det normalt dröjer 2 veckor så är det enklare att kolla med expertisen! ;)
Oftast kommer dom någon/några dagar efter autosweep, har dock fått vänta upp till 10 dagar ibland, varför det skiljer så mycket verkar ingen på varken EB eller Amex kunna svara på.
 

Trulli

Cartier
Någon som har koll hur länge det tar innan poängen från SAS American Express kommer över till SAS? Det står på Amexutdraget att Eurobonus autosweep skedde 8/2 och poängen syns inte hos SAS än nu på morgonen? Det funkade förra månaden (har dock inte koll på exakt hur länge det tog) och den här månaden kommer min bonus så det är ca 18 500 poäng.

Ska boka en mindre resa i dagarna och ville gärna få in poängen! Tack på förhand!

Jag frågade förra veckan och fick svaret 7-10 dagar
 

sveol

Cartier
Hej,

Har kollat lite på olika kort men det är en djungel där ute. Mina föräldrar har hus i Thailand så det kommer nog bli minst en resa per år ner dit. Ser gärna att kunna nyttja lite poäng till resan. Sist flög jag emirates vilket var guld, men Thai Business kanske är bättre? Jag kan ordna spend på 13k i månaden för en 2-4-1 om det behövs men vill helst slippa det kravet. Lounge är trevligt, men det behövs inte så ofta. Reseförsäkring = krav. Frågan är vilket kort man skall ha? Amex har en djungel av kort. Annars inga speciella krav. Har ni tips på kort, ev invite? Kör Coop idag.. värdelöst då jag inte ens handlar där men jag gillar att de inte har valutapåslag vid handel utomlands.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Har kollat lite på olika kort men det är en djungel där ute. Mina föräldrar har hus i Thailand så det kommer nog bli minst en resa per år ner dit. Ser gärna att kunna nyttja lite poäng till resan. Sist flög jag emirates vilket var guld, men Thai Business kanske är bättre? Jag kan ordna spend på 13k i månaden för en 2-4-1 om det behövs men vill helst slippa det kravet. Lounge är trevligt, men det behövs inte så ofta. Reseförsäkring = krav. Frågan är vilket kort man skall ha? Amex har en djungel av kort. Annars inga speciella krav. Har ni tips på kort, ev invite? Kör Coop idag.. värdelöst då jag inte ens handlar där men jag gillar att de inte har valutapåslag vid handel utomlands.
Reser du en del är Amex platinum trevligt tack vare lounge och reseförsäkringen. Gratis entre till några av de bättre klubbarna i stan är rätt trevligt om man gillar att gå ut. Jag är annars ingen mästare på att klämma ut det mesta ur poängen, för detaljer kring det läs lite bakåt i tråden efter vad andra tipsat. Jag har i alla fall kalkylerat att poängen för mig bara de kommer tillgodose årsavgiften. Invite kan lösas, bara PMa(du får då 200 000 poäng).
 
Senast ändrad:

sveol

Cartier
Reser du en del är Amex platinum trevligt tack vare lounge och reseförsäkringen. Gratis entre till några av de bättre klubbarna i stan är rätt trevligt om man gillar att gå ut. Jag är annars ingen mästare på att klämma ut det mesta ur poängen, för detaljer kring det läs lite bakåt i tråden efter vad andra tipsat. Jag har i alla fall kalkylerat att poängen för mig bara de kommer tillgodose årsavgiften. Invite kan lösas, bara PMa(du får då 200 000 poäng).

Tack för infon. Det blev ett Amex ec premium då det var gratis första året. Får använda mitt Coop när jag är utomlands då det inte har valutaväxlingspåslag.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Snabb fråga, har inte använt mitt priority pass via SHB Platinum på ett par år nu. Inga nyheter i avtalen eller något sådant? Dvs det är fortfarande avgiftsfria besök och inga "max 10 per år" eller några andra begränsningar?
 

BOTL

Panerai
Snabb fråga, har inte använt mitt priority pass via SHB Platinum på ett par år nu. Inga nyheter i avtalen eller något sådant? Dvs det är fortfarande avgiftsfria besök och inga "max 10 per år" eller några andra begränsningar?
Så vitt jag vet ja, frugan och jag använder våra kort betydligt fler gånger än 10 per år. Ibland testar vi flera lounger på samma flygplats.
 

Veratio

Cartier
Elgiganten har drive ett tag här framöver nu att man får riktigt bra med Eurobonuspoäng när man köper vissa varor. Sugen på en ny kaffekapselmaskin och den ger 10 000 poäng extra, plus de poängen man får när man handlar med kreditkort knutet till Eurobonus förstås.

Gäller rätt mycket varor och som jag förstår det så ändras det vecka för vecka. Kan blir kul att följa!
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag funderade lite på NK mastercard
Poängen har man väl någon nytta av antar jag
Någon som använder det idag ?
 

Marquise

Omega
Tjena, om någon behöver reff på Amex Green fick jag precis ett trevlig mail. Vänner får första årsavgiften (595;-) gratis samt 312,50 pesetas i membershippoints som du kan handa för. Släng iväg ett PM vid intresse.
 

Gabriel90

Panerai
Funderat lite på Amex Green eller Gold.
reser 1-2 ggr/år .. kortet är tänkt att användas när jag är utomlands också.
Mest går åt på tankning, handla på ICA, dyrare köp på nätet osv...är det någon ide att skaffa kortet då?
 

Marquise

Omega
Funderat lite på Amex Green eller Gold.
reser 1-2 ggr/år .. kortet är tänkt att användas när jag är utomlands också.
Mest går åt på tankning, handla på ICA, dyrare köp på nätet osv...är det någon ide att skaffa kortet då?

Får tillbaka 0.5% av det du handlar. Får lite trevliga erbjudanden ibland också på hotel och flygresor, utöver det är det inte speciellt.
 

alfons

Cartier
Funderat lite på Amex Green eller Gold.
reser 1-2 ggr/år .. kortet är tänkt att användas när jag är utomlands också.
Mest går åt på tankning, handla på ICA, dyrare köp på nätet osv...är det någon ide att skaffa kortet då?
Ska du resa 1-2ggr/år hade jag satsat på EBB kopplat. Då får du iaf valuta för dina poäng till skillnad från membership rewards IMO.
 

Gabriel90

Panerai
Ska du resa 1-2ggr/år hade jag satsat på EBB kopplat. Då får du iaf valuta för dina poäng till skillnad från membership rewards IMO.
Okej.
Jag är främst ute efter ett betalkort, där jag inte behöver krediter osv, utan betalar faktura månaden efter på alla inköp.
Får kika närmare på sas kortet också.

fördel med amex är att man har förtur till olika konserter, biljetter vilket jag ofta brukar köpa åt mig eller syskonen.
 

alfons

Cartier
Okej.
Jag är främst ute efter ett betalkort, där jag inte behöver krediter osv, utan betalar faktura månaden efter på alla inköp.
Får kika närmare på sas kortet också.

fördel med amex är att man har förtur till olika konserter, biljetter vilket jag ofta brukar köpa åt mig eller syskonen.

Ok, nackdelen med Amex EBB är att de nyligen ändrat från betalkort till kreditkort. Jag har fortfarande deras variant av betalkort men det går inte att ansöka om längre.

Du har fortfarande samma fördel med konserter etc på SAS/Amex. Just nu är det gratis i 1 år + 15 000 EBB om Du blir inbjuden. PM för länk om Du är intresserad av erbjudandet.

Kan vara värt att veta att värvning till Amex varken är tidsbegränsade eller någon gräns för hur många som bjuds in. Den som bjuder in får lika antal EBB som den som blir inbjuden. Fördelen är att man i regel får fler EBB vid inbjudning än att ansöka själv.
 
Senast ändrad:

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Brukar inte "sälja" men jag har en invite till Amex Eurobonus där du får 15 000 Extrapoäng och bjuder dessutom på första årsavgiften (värde 1 000 kronor). Det räcker faktiskt till en resa inom norden. Skicka PM om du ör intresserad.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Går själv och klurar på om jag ska byta kort.

Gillar att resa så kraven är:
- Alla kostnader inom Priority Pass inkluderade
- Bra reseförsäkring
- Gärna ytterligare krimskrams som hetsar upp en resenörd
- Trevligt om det ingår extrakort till familjemedlem

Kör i dagsläget Amex Platinum men hittar alltså gärna alternativ till detta.

Svar uppskattas!
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Går själv och klurar på om jag ska byta kort.

Gillar att resa så kraven är:
- Alla kostnader inom Priority Pass inkluderade
- Bra reseförsäkring
- Gärna ytterligare krimskrams som hetsar upp en resenörd
- Trevligt om det ingår extrakort till familjemedlem

Kör i dagsläget Amex Platinum men hittar alltså gärna alternativ till detta.

Svar uppskattas!

SHB Platinum
Eurocard Platinum
Swedbank Platinum
Amex Platinum
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
SHB Platinum
Eurocard Platinum
Swedbank Platinum
Amex Platinum
Tack för tipsen!
I kombination med AMX EBB så är man ju hemma skulle jag säga. Förmåner samt bra poänginsamling, använd Amex och utnyttja förmåner på andra kort. ;)
Det där är ju fiffigt. Ett Eurocard och ett Amex Premium Eurobonus för totalt under 3000 kr/år i avgift. Ganska bra skillnad mot 6000 kr.
 
Topp