• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa mekaniska dykarklockan i produktion?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

En tanke slog mig, Rolex Submariner/Seadweller och Omega PO/Seamaster i all ära, men vilken är den bästa dykarklockan som just nu produceras?
image.jpeg

"Bäst" är ju såklart subjektivt. Personligen tänker jag kvalitet, finish, hållbarhet, utseende. Jag har ägt ett gäng dykarklockor men bara två "premium"-dykarklockor (116600 & JLC DSC).

Nu vill jag inte höra något "skx007 för den kostar bara någon tusenlapp", jag vill se feta klockor och höra bra motiveringar. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Enkelt.

Orient Saturation Diver. Robust urverk som inte kräver en service var 5:e år för att funka och med en extra tung rotor för att bättre dra upp klockan under vatten. Heliumtäthet. Allt är överdimensionerat till det grövsta för att säkerställa att klockan håller för att användas. Nämnde jag att den har AR också? Lume i hög klass. Och givetvis en bra ytfinish, klockan är dock till för att fungera inte vara fin på krogen. Inget extra lull lull allt är funktionellt och till en bättre peng än MM300 därför är den bäst!


Allt i mitt inlägg är dessutom helt objektivt och sanningsenligt.

image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skulle faktiskt vara beredd att säga just din JLC, men frågan är om man kan kalla den dykklocka då den "bara" har WR på 10atm...?

Hur som helst borde MM 300 ligga hyfsat bra till. Sjukt bra finish och "tålighet", till en i sammanhanget rimlig peng.
IMG_5716.jpg
Klart JLCn är en dykarklocka, den är ju ISO6425-certifierad. :) Den är dock inte min längre.

Men om MM300 är bra (vilket den är), borde inte då SBGA029/031 vara ännu bättre?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
30 bar WR utan skruvade pushers, 36 000 VpH, flyback chrono och förbaskat snygg. Lite ovanligare än subC dessutom.

image.jpeg

image.jpeg


Jag kan vara lite partisk ;)
Nu jäklar snackar vi. :)
Trodde det var ett 28800-urverk kan jag erkänna. :bag:

Lite beroende på vad man uppskattar är det ju bra/dåligt för dykarklockor antar jag. Ökar väl stöttåligheten samtidigt som det minskar intervallen mellan service. Jäklig nice klocka dock, på originalnato blir den ju dessutom riktigt toolig. :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Klart JLCn är en dykarklocka, den är ju ISO6425-certifierad. :) Den är dock inte min längre.

Men om MM300 är bra (vilket den är), borde inte då SBGA029/031 vara ännu bättre?
my bad... fick för mig att ISO6425 krävde 200m.

Och jo, SBA029 kanske är bättre, men den har inte samma robusta stridsvagnsutseende som MM300:an har... :D
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Som sagt subjektivt, men någon ska ju ta och säga 114060. Arbetshästutverk, klassisk design med moderna material, passar och tål allt
image.jpeg

Kombinationen funktion, utseende, och historia, är helt oslagbar för mig, ingen annan modern klocka har jag klickat med på samma sätt och det finns en anledning att min inte stannat på de 14 månader jag haft den :D
 

demondave

Rolex
Är det verkligen en bra idé med kronograf på en rejäl tool watch?
Tänker att pushers enbart är i vägen, antagligen tar de även stryk och blir skeva om de får någon smäll från säg tuber eller tillslag i relingen.

Det är snyggt, klart det är en bra idé!

För andra tillfällen har jag ubåtsstål med batteri, men sånt kan man inte nämna i den här tråden. Är dessutom badkruka, så inga tuber eller speedos att skada klockorna på ;)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Om vi ska prata kvalitet, finish, hållbarhet, utseende så...
SD4000 / 116600:
Rolex-Sea-Dweller-4000-116600-watch-2.jpg


Om vi ska ta en tät andraplats, lite billigare men inte sämre..
PO8500:
p161198226.jpg

Om vi ska ta robust dykare till ett väldigt bra pris dock med ett utseende som kanske inte håller i alla lägen..
Sinn U1:
sinnU1-01.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.png
Alltså, nu kan jag inte jättemycket om märket. Dock finns arvet där, historian och designen. Katten vet vilket verk som tickar i kassavalvet, men skit i det.....säkert helt ok. För denna är brutal och nästa gång jag får en skvätt över blir det köp!! Visserligen en reissue....originalet är helt klart svalt....men denna är ju fantastiskt rå och nästan lite mer tilltalande...samt bättre spec....

image.png
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt opartiskt säger jag Pelagos. 500m wr, grym lume, heliumventil och enda klockan vars länk är anpassad för tryckskillnaderna som djupet leder till. Dessutom kommer den med gummistrap med dykarförlängning som standard.

upload_2016-5-29_22-46-36.png
Enda länken kanske men SEIKO har ju haft dragspelsgummi sedan 70-talet vilket fyller samma funktion. :)
 
Topp