• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa och sämsta andrahandvärdet...

...bland dom större klockmärkerna, vad tror ni?

Nu menar jag inte enstaka modeller utan mer generellt, dom flesta märken har ju någon modell som håller värdet bra (eller åtminstone bättre)

Generellt så tappar väL dom flesta klockor typ 40% vid nyköp eller?

Känns som kriteriet för ett bra andrahandsvärde är att märket ska vara i ett premiumsegment och att man har få modeller och inte uppdaterar modellprogrammet så frekvent tillsammans med liten produktion (gäller inte Rolex)....och att märket ska gillas av klockentustiaster då jag tror att vi köper mer beggat än andra....

Bästa måste väl vara:

Rolex - Rolex är Rolex och kommer alltid vara Rolex, uppdaterar sällan modellprogrammet och generellt det bästa andrahandsvärdet och det mesta igenkända märket
Patek - Låg produktion, dyra och generellt välbärgade köpare borgar för riktigt bra andrahansväde...

Panerai - har ju alltid varit sett som ett av dom bättre men numera vet jag inte riktigt, fortfarande bra på basmodellerna men spottar ut alltför många nya modeller åt efter år och vattnar ur märket....

Sämre:

AP - Känns som många modeller tappar väldigt mycket jämfört med nypriset, 50% typ...

Breitling - Tappar väldigt mycket känns det som, dom har gått upp i pris med nya inhouse verk och andrahandmarknaden har inte hängt med...

Omega - Lite som Breitling med prisökningar och spottar ut alltför mycket och uppdateras alltför ofta för att hålla värdet...

Corum - Har sett populära modeller för 90papp ligga osålda för 30k, dyra nya och liten köpkrets och inte så mainstream...

TH - tappar mycket av vad jag kan se, åtminstånde i sverige,

Vad tycker ni???? vilka märken och varför har bra/dåligt andrahandsvärde....
 

morrism

Audemars
Alla fula klockor har dåligt andrahandsvärde. :)

Tror det är lite så, en del har med märket att göra, en del med om modellen är "inne"
 

Isodor

Audemars
Har faktiskt ingen aning, men känslan är att Rolex har väl något bättre % andrahandsvärde av det jag sett här på Köp&sälj.

Tror inte dinkor sjunker 40% vid nyinköp dock.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Rolex torde väl vara ohotat på topp men finns det inte risker med detta också? Jag menar att de diskussioner om fakes, svetsade boetter, frankens och allt vad det nu kan vara, kan göra en mer riskavert (och kanske mindre kunnig) klockentusiast tveksam till att inhandla en begagnad Rolex.

I övrigt så tror jag att klockmärken som också har anknytning till modevarumärken också tappar mycket i pris när de ska säljas som begagnade.
 
Asplund skrev:
Maurice Lacroix måste ju ligga på topp som sämsta andrahandsvärde-märket!

YES

CaptainOats skrev:
Baume Mercier har väl ganska dåligt andrahandsvärde också.

YES

Pappikjolo skrev:
I övrigt så tror jag att klockmärken som också har anknytning till modevarumärken också tappar mycket i pris när de ska säljas som begagnade.

Håller med, som Bvlgari, Chopard m.fl


MEN, det kanske oxå grundas på vilka märken som ger rabatter, Rolex stålisar är rätt generellt svårt att få till någon vettig rabatt på om man inte har rätt kontakter, Patek ÄNNU svårare ofta ingen rabatt alls, Panerai lyckas att inte ge någon rabatt pga låg produktion och kölistor osv, känns som vissa märken blir man erbjuden rabatt på utan att ens fråga, det gör väl sitt för andrahandsvärdet när ingen betalar det utsatta listpriset...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Bästa och sämsta andrahandvärdet...

Skulle kännas svårt att få tillbaka listpriset på >$9000 för en Corum med ETA2892... :-?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Rent generellt brukar man väl säga Rolex och Patek... Jag tänker inte ta upp de andra märkerna ni sagt men kan ta upp Seiko som kan vara antingen eller, beroende på hur man handlar. Handla man från Japan domestic market aktörerna och handlar när japanska Yenen är låg så kan man göra riktiga kap och få ut ett väldigt bra andrahandsvärde på deras highend.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Nu har ju guld Rolex blivit högsta mode här :). Annars kan man ju se att stål Rolex har ett otroligt bra andrahandsvärde medan halvguldarna och diamanter har ett riktigt dåligt andrahandsvärde. Minns när jag köpte min GMT 2 att halvguldarna hade ett begpris på ett par tusen extra, medan nypriset är 40-50.000 kr högre.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ulysse Nardin >50% tapp

Sjöö Sandström 50% tapp

Breguet >50 % tapp

Vacheron <50% tapp men hur många säljs beggat egentligen?

Nomos 40% tapp

Glashütte Original 50 % tapp.

Zenith Defy 60% tapp

Min höftning.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Skulle säga att Rolex är antagligen de mest värdebeständiga klockorna dels eftersom att varumärket är såpass känt.
 

oscaroscar

Panerai
Maurice Lacroix, Baume & Mercier, Raymond Weil..
Hur ligger IWC till?

Tycker det är ganska synd, det gör ju att man (jag) inte vågar köpa nåt kul från andra märken än de allra största. Har vart sugen på nån Frederique Constant eller B&M men känns som att slänga pengarna i sjön.
 

morrism

Audemars
Criss Cross skrev:
Nu har ju guld Rolex blivit högsta mode här :). Annars kan man ju se att stål Rolex har ett otroligt bra andrahandsvärde medan halvguldarna och diamanter har ett riktigt dåligt andrahandsvärde. Minns när jag köpte min GMT 2 att halvguldarna hade ett begpris på ett par tusen extra, medan nypriset är 40-50.000 kr högre.

Det har jag också tänkt på, varför ligger stål och halvguldarna på ungefär samma prisnivå begagnat?
 

max

Dancing Queen
Skulle säga att rolex lyckas hålla sitt pris mkt tack vare ett tämligen begränsat sortiment och att man därmed kan bygga ikoner under många år och folk därmed vet vilken modell de letar efter.
För att ta omega som motpart så är ju ploprof [stryk]och monaco[/stryk] ok, men speedmaster och seamaster kommer det ju så sinnessjukt många modeller på hela tiden att andrahandsköparna såklart blir mer splittrade och köpkraften sjunker då risken är stor att man inte säljer just det modellnummret som köparen sökte.
Sen har just omega skjutit sig så hårt i foten med bondhysterin så det påverkar såklart också varumärkets värde.

Seiko håller ju ganska bra i värde om vi räknar bort deras skräp. Gs, monster, skx osv är ju strukturerade modeller där andrahandsmarknaden vet att de söker just en skx tex.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Alla fula klockor har dåligt andrahandsvärde. :)
Tror det är lite så, en del har med märket att göra, en del med om modellen är "inne"
Nja, finns många mindre attraktiva klockor rent utseendemässigt (kom ihåg att detta är väldigt, väldigt subjektivt) som fortfarande betingar ett obegripligt högt pris på andrahandsmarkanden...har inget med utseende att göra...
 

aneki

Omega
Vilken trådnekro. Men oavsett, de märken som uppdaterar design konstant tappar väl mest. De som följer en stil håller rätt bra. Går att göra listor i oändlighet, men tror min tes håller rätt ok.
 

Belfort

Omega
Hur ligger det till med Richard Mille? :woot::woot:

0001s_0003s_0006_RM-055.jpg
 

Vegaman

Breitling
Man får ha "på-gatan-pris" i åtanke också, de flesta märkens klockor säljs ju mer eller mindre aldrig för listpris, utan man ger rätt saftiga rabatter. Det gör att värdeminskningen i procent inte är fullt så brutal många gånger.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Man köper väl inte bara som investering eller? Jag köper främst för jag gillar klockan.
Det gör jag med. Men eftersom jag vet att flipparsjukan ständigt gör sig påminnd så känns det i min värld dumt att bränna x antal tuss på att köpa nytt som tappar värdet för fort. Älskar tex breitling och har haft 2-3 sådana men skulle aldrig köpa nytt. En ny hulk skulle jag däremot kunna köpa för 82 för det är i princip dyrare att plocka ut en sådan hos en gråhandlare maa väntetiden.
 
Topp