• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

bästa pris för Omega Speedmaster Professional?

Sebastian

Breitling
Hur "billigt" kan man rimligtvis hitta en Omega Speedmaster Professional? begagnad såklart.

Såg på WatchuSeek en för 1000usd, kan man få en i den prisklassen? givetvis i fint skick.

Vad skiljer sig egentligen emellan dom? har sett vissa för upp i mot 5000usd och andra för 2000usd.
Sett att många äldre är dyrare än dom lite nyare.

Är 16år, därav jag frågar. Har även tittat Seamaster men dom verkar vara svårare att hitta en snygg till rätt pris.

Drömmodeller är ju Speedmaster Racing/Michael Schumacher och Semaster Planet Ocean, gud så läckra :D

I början letade jag vintage Omegor, väldigt fina, men känns aningen lite för smått.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Pris skillnaden är mest troligen Pro vs reduced
Manuell vs automatisk samt viss skillnad i storlek.
d2dfde9cbd4d7bfdc2ec6225a44098ab.jpg


Vill du ha en vintage eller nyare?

Mitt råd är att skippa den allra billigaste då du garanterat åker på en service så slutpriset blir dyrare än tänkt.

Vad har du för budget?

Här är en i fint skick
e6d7f74d40f26a3987945724ab372692.jpg


f21a6dd7d83d12d3b091b366693abf56.jpg


8178aea345bea279af16c2111fe2a597.jpg


Ping jakob.dala
 

Sebastian

Breitling
hade väll tänkt mig cirka 7000kr, max 8000kr. Vet att man inte kommer långt på det. Men föräldrarna har det lite tungt nu.
 

Wi

NLA
2-Faktor
hade väll tänkt mig cirka 7000kr, max 8000kr. Vet att man inte kommer långt på det. Men föräldrarna har det lite tungt nu.


Jag vill inte alls låta otrevlig. Men om föräldrarna har det lite tungt ska du inte göra det tyngre genom att köpa lyx. Spara ihop dina egna pengar..Om du har en moppe får du göra valet, moppe eller klocka. Btw, att köpa en speedmaster för 7000:- kommer troligtvis kosta dig det dubbla väldigt snabbt
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hej och välkommen! Kul att du har hittat hit!

Jag tror dessvärre att du antingen hittat fel hobby eller har fel inställning om du söker efter "bästa pris". Klockor säljs för marknadspris, vilket är subjektivt, spara ihop de stålarna som behövs för ett bra exemplar. Du kommer aldrig bli nöjd med någon halvdan lösning.

/ Jakob
 

Emil

Cartier
sexton bast säger du, skaffa dig ett kneg på donken eller dela ut tidningar några helger så har du en riktig klocka om några veckor. att köpa skräp eller någon annan klocka på grund av att pengarna inte räckte till gör dig bara frustrerad i längden. vänta och spara ihop till den klockan du vill ha, har du bråttom?
 

fc2

Rolex
1800$ är väl vad du kan räkna med för ett ok ex på eBay. Billigare än så blir svårt. 14k kr + 20% på Kaplans är nog det billigaste du kan hitta.
 

fc2

Rolex
Kan slå ett slag för Omega Mk III. Rolig modell som verkligen är udda. Kan fås för ~1200$ med svart tavla. Silvertavla är dyrare och den blå tavlan kan nosa 2500+$ i bra skick. Alla priser är eBay-priser.

Annars är flightmaster grym även om det inte är en Speedmaster.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
En reduced bör väl gå at få för ca 8 000:- om man trålar tillräckligt många ebay auktioner, har sett de gå för runt 1 000 dollar i OK skick, men då blir det köp från asien eller USA och moms tillkommer eventuellt.

Annars går det väl att få någon av Mark-modellerna för den summan. Har följt 5-10 Mark II auktioner senaste månaden och de flesta slutar mellan 7-9 000 lite beroende på skick.

Men jag håller med ovanstående talare angående vikten av att vänta och inte göra ett förhastat köp. Om du har möjlighet att kolla på de olika modellerna hos en handlare kan du bilda dig en bättre uppfattning av vad du vill ha. Det är STOR skillnad på en reduced och en professional och är det en professional man vill ha så är en reduced inte ett alternativ (talar av erfarenhet).

Lycka till med jakten :)
 

Rille

Rolex
Du kan säkert hitta en speedmaster reduced för 1500-1800dollar men tänk även på att du kan få stå för frakt + att tullen kanske vill ha sitta så räkna med ett påslag om du köper ifrån warchuseek t.ex!
 

Sebastian

Breitling
har cirka 6k nu som farsan är skyldig, och föräldrarna kunde ju lägga någon tusenlapp som bidrag i julklapp.
Köper erat resonemang att vänta o spara lite till, ska fundera. Hade varit roligt och ha en klocka nu men om jag väntar kanske man kan få något bättre. Dock så rinner en del pengar till kläder, så har lite svårt att hålla i pengarna hehe

Därav att dom har det lite tungt är att dom sedan i sommras betalar min lägenhet jag fått efter att flyttat hemifrån för skolans skull.

Pappa har en Speedmaster Professional så klämt o kännt på den har man gjort, väldigt vacker klocka, dock lite dyr för en 16åring! :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hej!

Du skriver att du är 16 år, att pengar har en tendens att rinna genom dina fingrar, att din pappa är skyldig dig pengar, att dina föräldrar har det tungt ekonomiskt men ändå har råd att ge dig en julklapp för en eller ett par tusenlappar.

Och då funderar du på att köpa en klocka?

Istället för att ta dina föräldrars pengar och lägga på lyxkonsumtion till dig själv kanske du skulle försöka se på saken ur ett större perspektiv?

Hur skulle det kännas att strunta i den där klockan och istället ge dina föräldrar en avskrivning av "skulden" till sin 16-årige son i julklapp? Istället för att be om ytterligare tusenlappar?

Jag förstår att det inte känns självklart nu när du är 16. Men när du är 30 och har ett jobb, tjänar egna pengar och står på egna ben, så kanske julen när du var 16-år och tog ett första kliv in i vuxenvärlden att vara ditt absolut varmaste minne?

Bara mina ören.

/Robert
 
Topp