• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa pris? Tudor BB!

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Hej klockvänner! Hur mycket rabatt bör man kunna få på en klocka om man betalar cash på plats? Listpriset på en tudor black bay hos nymans ligger på 27800:- pistoler! Vad tror ni ? Kan Rob E fixa fint pris ?;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Just den modellen verkar vara mycket billigare i Italien. Kolla priserna på Chrono24. Har för mig att nypriserna är under 18000kr. Vore ju förstås kul om en svensk AD kunde matcha det, men det känns som det är en ohälsosamt stor skillnad.
 

max

Dancing Queen
Hej klockvänner! Hur mycket rabatt bör man kunna få på en klocka om man betalar cash på plats? Listpriset på en tudor black bay hos nymans ligger på 27800:- pistoler! Vad tror ni ? Kan Rob E fixa fint pris ?;)

De kan säkert fixa ett rimligt pris om du är lite trevlig, men självklart inte lika lågt som italienarna i tråden ovan.
Personligen skulle jag betala de extra kronorna för att få klockan direkt från svensk butik med allt det innebär men alla resonerar vi olika, vill man vänta nån månad på en seg itailenare och sedan riskera långa ledtider vid eventuella garantier/problem för att tjäna nån tusing så är ju det ett alternativ.

Finns det något annat sätt att köpa klocka än att betala "cash" för den? Men det är ju såklart en klar fördel att man kan betala för varan man önskar köpa, någon prutgrund vet jag inte om man kan kalla det dock :)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Undrar hur många det är som verkligen har betalat "cash" för sin klocka i butik, alltså langat upp femhundring efter femhundring.

Se första minuten i denna video, spec från 30s och framåt :D

 

4cie

Rolex
2-Faktor
:baby: :baby: :baby:
Ordmärkning, på vilket sätt skulle kontanter ge en fördel framför kort?

:banghead:


För varje korttransaktion som görs måste butiken betala en transaktionsavgift som vanligtvis ligger på mellan 2-5% av transaktionsbeloppet.
Minns att OKQ8 och slutade ta AMEX just pga att avgiften var så hög procentuellt sett.
 

Carlton

Cartier
Kontanthantering kostar ju också pengar.. Att använda kontantbetalning som någon form utav grund i prutandet känns inte hållbart, fast sen är ju inte jag någon expert i ämnet!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Kontanthantering kostar ju också pengar.. Att använda kontantbetalning som någon form utav grund i prutandet känns inte hållbart, fast sen är ju inte jag någon expert i ämnet!


Det stämmer att det gör, företag såsom G4S och Panaxia hämtar kontanter från butikerna olika ofta ser till att dessa kontoförs. Hur det betalningsupplägget ser ut, vet jag inte.
Tveksamt att de tar procent på totalbeloppet utan jag tror snarare att det är en fast månadskostnad beroende på hur ofta hämtning ska ske och vad det ska vara för tilläggstjänster.
Någon som är mer insatt får gärna flika in.

Många bilhandlare, ex Bilia, tar inte emot kontanter (vid ordets rätta bemärkelse) vid köp av ny bil av rädsla för penningtvätt.
Sedan kan man ju fråga sig hur man ska tvätta pengar när bilen tappar som en sten i värde så fort den rullar ut ur bilhallen....
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Kontanthanteringen var ett enklare sätt att göra osynliga affärer och få in svarta pengar, därför kunde man få lite bättre pris vid kontant affär med handskrivet kvitto. :)
 

max

Dancing Queen
För varje korttransaktion som görs måste butiken betala en transaktionsavgift som vanligtvis ligger på mellan 2-5% av transaktionsbeloppet.
Minns att OKQ8 och slutade ta AMEX just pga att avgiften var så hög procentuellt sett.
Finns inte en vettig affärsinnehavare i denhär digniteten som i dag ser hantering av kontanter som billigare, jag förstår debatten vid försäljning av tuggummi och luncher men knappast på klockor.
2-5% skulle jag dessutom säga är fantasisiffror, speciellt när vi talar om "cash" dvs kontokort, inte kreditkort. Att ett visa bankkort skulle kosta mer för en butik med god omsättning än kontanter med insättningsavgift osv tror jag inte på, då har butiken extremt dåliga avtal.

Holmqvist Att Rob skulle vilja ha in svarta pengar med handskrivet kvitto på en klocka tror jag inte heller på.

Många bilhandlare, ex Bilia, tar inte emot kontanter (vid ordets rätta bemärkelse) vid köp av ny bil av rädsla för penningtvätt.
Sedan kan man ju fråga sig hur man ska tvätta pengar när bilen tappar som en sten i värde så fort den rullar ut ur bilhallen....
?nu skämtar du väl ändå?
Menar du att en bilhandlare borde ta emot en väska kontanter eftersom bilen faller i pris?
Om rånaren säljer bilen dagen efter så har han helt plötsligt pengarna tvättade till ett ganska bra pris även om bilen skulle ha tappat 20%. Bilhandlaren skulle dessutom sitta tämligen hårt i saxen när han måste bevisa att pengarna inte kommer från illegal verksamhet.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hade kanske inte Rob i tanken på en säljare som hanterar svarta pengar, men över lag är det enklare för en säljare, hantverkare osv att snurra bort svarta pengar i kontant form i bokföring osv.
Och nej, det är inget seriösa säljare sysslar med.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Finns inte en vettig affärsinnehavare i denhär digniteten som i dag ser hantering av kontanter som billigare, jag förstår debatten vid försäljning av tuggummi och luncher men knappast på klockor.
2-5% skulle jag dessutom säga är fantasisiffror, speciellt när vi talar om "cash" dvs kontokort, inte kreditkort. Att ett visa bankkort skulle kosta mer för en butik med god omsättning än kontanter med insättningsavgift osv tror jag inte på, då har butiken extremt dåliga avtal.

Holmqvist Att Rob skulle vilja ha in svarta pengar med handskrivet kvitto på en klocka tror jag inte heller på.


?nu skämtar du väl ändå?
Menar du att en bilhandlare borde ta emot en väska kontanter eftersom bilen faller i pris?
Om rånaren säljer bilen dagen efter så har han helt plötsligt pengarna tvättade till ett ganska bra pris även om bilen skulle ha tappat 20%. Bilhandlaren skulle dessutom sitta tämligen hårt i saxen när han måste bevisa att pengarna inte kommer från illegal verksamhet.




Det är just det som är poängen, att det är billigare med korthantering än kontanthantering.
Jag menar inte att en bilhandlare borde ta emot kontanter, jag gör ett konstaterande att vissa inte gör det. De har sina skäl till varför de inte tar emot kontanter och ärligt talat så vore det märkligt om någon som ville köpa en bil för 300.000:- kom in med 600st femhundralappar.
 

max

Dancing Queen
Strålande tider då är vi ju överens om att TS inte gagnas av kontanter och att han bör kunna få ett vettigt pris från antingen nymans i västerås (Nymans i sthlm är ju katastrof med tror västerås är bättre?) eller Rob i stockholm.
Vidare är italien ett alternativ där man kan spara in några tusingar men där leveranstiderna är avsevärt mycket längre, man missar hjälpen från butiken och eventuella fel och garantier kan inte åtgärdas direkt utan tar längre tid och att skicka saker till italien för retur är en mardröm i sig.
Grundtipset till TS är att åka till butiken, prova och fråga vad de kan ge för pris och ta det därifrån.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Undrar hur många det är som verkligen har betalat "cash" för sin klocka i butik, alltså langat upp femhundring efter femhundring.

Se första minuten i denna video, spec från 30s och framåt :D

Sitter med djävla blacka solbrillor på sig för fan.. hahahaha.. vilken idiot
 

Apansson

Torpare
Hahaha Ricco... Den där rolex-affären är rätt trevlig dock, riktigt schysst displayvägg med typ...hela kollektionen på, skitballt. Gå dit om ni är i NY!
 

Laurentius

Cartier
Fy fan vad pinsam han är, att kostymen dessutom sitter som en jäkla säck gör det hela bara olidligt att se...
Btw, vem är han?
 
Hejsan,

Är också precis som trådstartaren, inne på att köpa en Tudor Black Bay. Det var faktiskt så pass att jag pratade med Nymans ur idag angående länkmodellen och deras lagerhållning, som visade var god för tillfället.

Noterade att Uret.se ligger runt 22 000 kr för samma modell, men med c:a 4-6 v leveranstid (hatar att vänta på godsaker...).

För mig som inte är inne i klocksvängen som ni andra rävar.
Vad/vem (?) är Rob E? Vad är rimligt att hitta en Tudor BB över disk i butik?

Problemet är inte att betala 27 000 kr för en BB, utan att jag hatar att göra en dålig affär :)

// Mattias
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Vad/vem (?) är Rob E?


En klockaffär i huvudstaden med gott renommé och tillika forumsponsor, för mer info följ instruktionen nedan: ;)
Namnlöst.jpg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hejsan,

Är också precis som trådstartaren, inne på att köpa en Tudor Black Bay. Det var faktiskt så pass att jag pratade med Nymans ur idag angående länkmodellen och deras lagerhållning, som visade var god för tillfället.

Noterade att Uret.se ligger runt 22 000 kr för samma modell, men med c:a 4-6 v leveranstid (hatar att vänta på godsaker...).

För mig som inte är inne i klocksvängen som ni andra rävar.
Vad/vem (?) är Rob E? Vad är rimligt att hitta en Tudor BB över disk i butik?

Problemet är inte att betala 27 000 kr för en BB, utan att jag hatar att göra en dålig affär :)

// Mattias
Köp begagnat, har sett några ute för under 20´. Skulle säga att man med få undantag alltid gör dålig affär av att köpa nya klockor om man ser det rent ekonomiskt. Att det sedan är trevligare att köpa nytt är en annan sak.
 

Rikard

Omega
Enda kort som är dryga för en butik att ta är Amex och Diners (finns några konstiga till) då butiken får betala en avgift på ca 3% av summan som kunden handlar för.

Visa och liknande räknas som kontanter typ dvs ingen avgift att bråka om.

Att handla kontant för större summor är inte heller något problem men är det över 1500 € måste man fylla i papper och skicka in till staten. Antar att det är just för att motverka tvätt av pengar.

Så har du inte ett kreditkort liknande Amex så kan du nog försöka förhandla nån krona.
 
Topp