• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa sätt att åldra/bleka en bezelring?

embassyone

Omega
2-Faktor
Hej,

Är nyfiken på vilket sätt ni tycker är bäst att bleka en bezelring?
Har hört att några använder klorin och några ungsrengöringsskum.
Skulle vara intressant att höra era erfarenheter av denna syssla. :)

/ Staffan
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Klorin som @Criss Cross nämner är effektivt som tusan. Jag råkade bleka denna bezel lite väl mkt efter 10 minuter i klorinbadet. Jag skulle säga max 5-6 min för en mer "naturlig" blekning men det beror säkert förstås på vilken bezel det är :)
img_20190318_125353-jpg.1067929
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Ja precis! Eller helst något verktyg. Den skxen jag hade var redan härjad från ett hårt tidigare liv så jag körde med en vanlig matkniv bara, rekommemderas dock inte, även om det funkade.

Här har du en film som visar hur man gör :)
 

DrDre

Patek
Hej,

Är nyfiken på vilket sätt ni tycker är bäst att bleka en bezelring?
Har hört att några använder klorin och några ungsrengöringsskum.
Skulle vara intressant att höra era erfarenheter av denna syssla. :)

/ Staffan

Två ideér som jag inte provat men som skulle kunna funka. Om man har lite tålamod.

Ta loss insertet och lägg det i dismaskinen. Om du sedan låter det ligga där i ett par månader (50-100 körningar?), så borde det blekas en del.

Köp ett extra insert (så att du kan använda klockan under tiden) och placera det på en plats utomhus (tex balkongräcket) där det exponeras för så mkt sol och rusk som möjligt (försök att få 90 graders vinkel mot solen) så borde det efter ett år ha blekts snyggt.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Två ideér som jag inte provat men som skulle kunna funka. Om man har lite tålamod.

Ta loss insertet och lägg det i dismaskinen. Om du sedan låter det ligga där i ett par månader (50-100 körningar?), så borde det blekas en del.

Köp ett extra insert (så att du kan använda klockan under tiden) och placera det på en plats utomhus (tex balkongräcket) där det exponeras för så mkt sol och rusk som möjligt (försök att få 90 graders vinkel mot solen) så borde det efter ett år ha blekts snyggt.
Hade vart ett kul projekt. Själv har jag en skx m insert på lut i ett träd. Har fått ett halvår nu, ska få ett år.
Annars funkar 15 sek ugnsrent. :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej,

Är nyfiken på vilket sätt ni tycker är bäst att bleka en bezelring?
Har hört att några använder klorin och några ungsrengöringsskum.
Skulle vara intressant att höra era erfarenheter av denna syssla. :)

/ Staffan
Klorin! Både enklast och antagligen bästa sätt eftersom man har bra kontroll. Bara att lägga det i klorin i en minut, ta upp och skölja av och bedöma resultatet. Upprepa efter behov.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Började med lite milt våld med kniv och svinto för att få lite märken på insertet.
Sen la jag det i klorin i några omgångar. Hände inte så mycket (måste ha haft världens svagaste klorin hemma?).
Hade väldigt lite klorin hemma, så gick över till att varva mellan kalklösning och tvättmedel (i varmvatten).
Blev väldigt nöjd med slutresultatet!:)
00000000000004-jpg.354225

00000000000001-jpg.354222

0411-a-jpg.296505

a-jpg.354226
 

DrDre

Patek
Klocksnacks överlägset roligaste tråd.
Synd att så många bilder försvunnit bara.

Sedan kommer överkursen. Hur får man urtavla/visare och boett att matcha ett vridringsinlägg som ser medfaret ut. Allt ifrån glada tillrop från hemmakemister till att baka prylar i ugnen och påsar fulla med småsten. :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Sedan kommer överkursen. Hur får man urtavla/visare och boett att matcha ett vridringsinlägg som ser medfaret ut. Allt ifrån glada tillrop från hemmakemister till att baka prylar i ugnen och påsar fulla med småsten. :)
Sett folk som lägger kaffe på indexen och visarna och sen någon som bakade dem i ugnen...
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag gav mig på att bleka mitt insert förra veckan här är lite bilder från mitt försök..
32E31D1F-1CDE-47EE-AFB6-F1A7938E86E2.jpeg
1653646A-9CE3-4423-96B7-2AB8269C1483.jpeg
Körde klorinbad i 5-6min enligt tips ovan.. men till min stora förvåning hade det inte hänt ett skit... körde ytterligare 5min...NADA...körde 15 min...NADA
6C16260C-253E-48F9-8CF8-48CD118A27FD.jpeg


I med kaffe och sen körde jag en timme...NADA hade hänt...
C87B554F-F5C7-40A3-BBAE-E22D5D3EA2E4.jpeg


Sen körde jag 3 timmar och tyckte mig kunna se att Lite hade hänt
8E47A404-FE45-441A-A2F5-008E7305B5B6.jpeg
135D71B5-409E-4DF9-8009-ECA56878623E.jpeg


Det var dock för Lite och jag tröttnade och skulle iväg och spela Padel och lämnade insertet i klorinbad under tiden...
Givetvis så glömde jag plocka upp det efter träningen så det låg hela natten...

Här är det slutgiltiga resultatet efter ca en sammanlagd tid på 12-13h
3F69413C-11D8-4240-9A79-788D146853E5.jpeg
ECBF4E5D-8E2E-49EB-B804-8122DCED997B.jpeg


Först gillade jag inte det alls då jag tyckte det blev för mycket men efter ett tag så växer det på en..
En fundering...
Finns det insert av olika material/kvalitet som "slits"/bleks annorlunda?
Känns konstigt att någon hade i sitt 5min och fick nästa samma resultat som mig efter 12timmar..

Nästa projekt...bleka tavla och visare...men det dröjer nog då detta tog mig nästa ett år att komma till skott med.. :)
 

Bilagor

  • 4E2CF89E-623E-4DFA-AAAC-F5214C4CBEAE.jpeg
    4E2CF89E-623E-4DFA-AAAC-F5214C4CBEAE.jpeg
    295.2 KB · Visningar: 6
Topp