• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa sätt att lossa krona/bom från verket?

_jonte

Patek
Har inte lyckats komma på nåt smidigt sätt att göra detta... Det är alltså när verket, med tavla och visare, är ur boetten; sitter i en verkhållare, och krona/bom är på plats för att testa det sista. Hur får jag nu smidigast loss krona/bom? Måste ju på något sätt komma år och trycka in knapp/spärr på andra sidan verket..?
 

Camo00

Patek
Har inte lyckats komma på nåt smidigt sätt att göra detta... Det är alltså när verket, med tavla och visare, är ur boetten; sitter i en verkhållare, och krona/bom är på plats för att testa det sista. Hur får jag nu smidigast loss krona/bom? Måste ju på något sätt komma år och trycka in knapp/spärr på andra sidan verket..?

Vänd på verket..??
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Har du en verkhållare som tillåter det kan man ställa den på högkant ibland för att komma åt från sidan. Alternativt tar du på dig tutorna och plockar upp hela klabbet och gör det med ett tvåhandsgrepp.
 

_jonte

Patek
Varför? Nu är jag ju bara en mycket medioker hemmapillare, men min boetthållare funkar utmärkt att lägga verket i med tavlan ner, utan åverkan på tavla eller visare...
Nä.. det vågar jag inte. Särskilt inte när jag ska lägga tryck för att släppa spärren. Eller har du nån special verkhållare? Jag har standard Bergeon.
 

_jonte

Patek
Har du en verkhållare som tillåter det kan man ställa den på högkant ibland för att komma åt från sidan. Alternativt tar du på dig tutorna och plockar upp hela klabbet och gör det med ett tvåhandsgrepp.
Typ så jag gjort hittills, men saknar en tredje hand för att få till det smidigt.. Känns som det borde finnas nåt enklare/bättre sätt?
 
Topp