• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa sättet att förvara klockor?

Rber

Audemars
2-Faktor
Hur förvarar man en klocka bäst, sett ur "klockans" synvinkel? För hållbarhet och hålla grejerna fräscha helt enkelt.

Jag har väldigt mycket klockor i prisklassen 2000-7000:-, inga dyrgripar med andra ord. Alla förvaras i ett skåp med glaslucka och en spotlight över sig.

Borde jag packa ned och hålla dem undan onödig värme och dagsljus?

Med det sagt så är det verkligen inget fel med lite patina.
 

Målarn

The Steak
Har faktiskt ingen aning, men mina Omegor ligger i kassaskåpet här hemma tills jag använder dem igen :) och min Rolex ligger på bordet faktiskt, för den används dagligen :D
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Lägger mina i en vanlig utdragbar låda i nattduksbordet, enklast då jag tar av mig klockan som jag använt när jag lägger mig och förmodligen på med den igen eller någon av dom andra när jag stiger upp :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Hehe okej. Jag har väl åtminstone 25 quartzare så det blir lite dålig rotation.... (Jag var tidigare besatt av Casio i alla dess former samt andra färgstarka varianter).

Kanske lika bra att packa ned o gömma undan, men jag gillar att kunna kika på dem!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart du ska ha de framme om du vill!
Du får nog räkna med lite missfärgning om de får mycket ljus på sig däremot. Jag vet i alla fall att vissa klockor i hårdplast förändras till färgen med tiden, vilket sker fortare om de får
mycket ljus. Klockor i metaller däremot, tror jag inte förändras nämnvärt, men man kan ju i alla fall anta att ett mekaniskt urverk som är varmt hela dagarna torkar upp fortare än ett som är
kallt. Nu snackar vi ju dock spekulationer. Du kommer att få lika många olika svar som postare i tråden. Fråga mig om förvaring av sneakers istället om du vill ha säkra svar. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bästa och roligaste sättet att göra någonting på, är oftast två skilda saker. Jag brukar välj det senaste.
 

Aron

Omega
Jag förvarar mina på en bänk i vardagsrummet. Sittandes i hållare, förutom dom som sitter i winder då men den står intill den med. Skulle inte vilja stoppa in dom i nåt skåp då jag ser dom som lite av en prydnadssak också. Och det är ganska trevligt att kunna stanna till och titta och pilla lite när man går förbi :)
Kanske inte det optimala men absolut det trevligaste förvarinssättet tycker jag.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Aron skrev:
Jag förvarar mina på en bänk i vardagsrummet. Sittandes i hållare, förutom dom som sitter i winder då men den står intill den med. Skulle inte vilja stoppa in dom i nåt skåp då jag ser dom som lite av en prydnadssak också. Och det är ganska trevligt att kunna stanna till och titta och pilla lite när man går förbi :)
Kanske inte det optimala men absolut det trevligaste förvarinssättet tycker jag.

Instämmer , impulsiv klockpillning är aldrig fel :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Aron

Omega
MacRulez4ever skrev:
Aron skrev:
Jag förvarar mina på en bänk i vardagsrummet. Sittandes i hållare, förutom dom som sitter i winder då men den står intill den med. Skulle inte vilja stoppa in dom i nåt skåp då jag ser dom som lite av en prydnadssak också. Och det är ganska trevligt att kunna stanna till och titta och pilla lite när man går förbi :)
Kanske inte det optimala men absolut det trevligaste förvarinssättet tycker jag.

Instämmer , impulsiv klockpillning är aldrig fel :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

skönt att det finns nån mer än jag :) är urnice att bara i förbifatrten slänga på sig en annan klocka, eller att dra upp nån av de manuella,sitta och lyssna lite på tickandet för att sen fortsätta skala potatis eller vad man nu pysslar med.
Jag har ju även en del klockor som inte är vare sig snygga eller värdefulla, tex min Morfars Omega De Ville,inte värd några astronomiska summor, och enl. mig inte så värstans snygg heller men för mig är det helt klart den klockan jag aldrig skulle sälja oavsett vilket bud jag skulle få, så den åker på lite då och då så har jag och "morfis" ett litet moment även om det är länge sen han tyvärr gick bort. skulle aldrig komma på tanken att låsa in honom i ett skåp. Hehe
 
Typ såhär har jag mina...

DDDA8E49-C878-4C1A-9489-36E331423CA6-12674-00000CF4035F8447.jpg
 

Aron

Omega
Apropå för varing, vilket tror ni är bäst för klockans livslängd, när det gäller automater, ha dom i en winder så dom alltid är igång (vilket jag har) eller låta dom ligga och stanna och bara går när man använder?
 
Topp