• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa släppet på Basel 2016?

Har alltid velat ha en Perpetual Calendar och den här nyheten gjorde att chansen ökar ordentligt!
Ska bli kul att klämma på Frederique Constant slimline Perpetual Calendar.

image.jpeg
Alltid trevligt med Perpetual Calendar, men dem brukar ju kosta en del... Vad kommer FC hamna på i pris? Montblanc har ju en billigare variant också :)
 
Många fina nya modeller. Men om man skall vara lite mer kritisk och lägga in vad jag tycker är de två viktigaste ingredienser nämligen, korrekta proportioner och tidlös design så måste det vara Rolex Exp1 som tar hem vinsten. Många andra (inte alla) av dessa föreslagna modeller tycker jag känns lite som modeanpassningar som alla glömt om tre år. Ett typexempel måste vara Tudor BB i brons. Lycka till hitta någon som går runt med den om tre år.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Många fina nya modeller. Men om man skall vara lite mer kritisk och lägga in vad jag tycker är de två viktigaste ingredienser nämligen, korrekta proportioner och tidlös design så måste det vara Rolex Exp1 som tar hem vinsten. Många andra (inte alla) av dessa föreslagna modeller tycker jag känns lite som modeanpassningar som alla glömt om tre år. Ett typexempel måste vara Tudor BB i brons. Lycka till hitta någon som går runt med den om tre år.

Det exemplet du valde var enligt mig extremt olyckligt för ditt resonemang. Att kalla användande av brons för modeanpassning stämmer helt enkelt inte, snarare att den stora massan tycker att det är ett omodernt materialval. Sen så är det knappast förstagångsköpare eller fashionistas som slår till på en bronzo utan finsmakare och precis tvärtom vad du skriver, folk som är totalt ointresserade av rådande trender.

Ytterligare så är väl de flesta som köper bronsklocka ute efter patineringen, dvs att om 3 år tror jag att eventuella köpare bär klockan med än mer glädje än idag.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Många fina nya modeller. Men om man skall vara lite mer kritisk och lägga in vad jag tycker är de två viktigaste ingredienser nämligen, korrekta proportioner och tidlös design så måste det vara Rolex Exp1 som tar hem vinsten. Många andra (inte alla) av dessa föreslagna modeller tycker jag känns lite som modeanpassningar som alla glömt om tre år. Ett typexempel måste vara Tudor BB i brons. Lycka till hitta någon som går runt med den om tre år.
Exp1 = snygg klocka. "Nya" Exp1 = också snygg klocka. Men bästa släppet? Näe. Vad har de gjort? Bytt ut minutvisaren till en som är någon millimeter längre? Om detta skulle vara det bästa från Basel i år så blir jag orolig för industrin. Men vi får ju alla tycka olika :D :heart:
 
Det exemplet du valde var enligt mig extremt olyckligt för ditt resonemang. Att kalla användande av brons för modeanpassning stämmer helt enkelt inte, snarare att den stora massan tycker att det är ett omodernt materialval. Sen så är det knappast förstagångsköpare eller fashionistas som slår till på en bronzo utan finsmakare och precis tvärtom vad du skriver, folk som är totalt ointresserade av rådande trender.

Ytterligare så är väl de flesta som köper bronsklocka ute efter patineringen, dvs att om 3 år tror jag att eventuella köpare bär klockan med än mer glädje än idag.
Tror dock många köper den för det känns som något nytt och häftigt, för att sedan snabbt tröttna. Köper dock absolut hur du tänker, och det tror jag stämmer bra även det.

Det jag menade med modeanpassning var att jag tycker mig se en tydlig trend senaste åren som gått mycket mot att göra nya klockor se gamla ut. Och detta anser jag i alla fall till viss del vara en sådan produkt.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Enkelt, keramisk daytona, är inte svag för fusk patina men Taggen i matt var sval.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tror dock många köper den för det känns som något nytt och häftigt, för att sedan snabbt tröttna. Köper dock absolut hur du tänker, och det tror jag stämmer bra även det.

Det jag menade med modeanpassning var att jag tycker mig se en tydlig trend senaste åren som gått mycket mot att göra nya klockor se gamla ut. Och detta anser jag i alla fall till viss del vara en sådan produkt.

Håller fortfarande inte med :) De som köper brons tror jag är typen som länge har sneglat på det. Men de gamla Paneraimodellerna är bortom alla rimliga priser och man har inte lockats av alla de microtillverkare som ju har levererat bronsare under flera år. När då Tudor och Oris kommer med alternativ så blir det ju självklart en liten buzz bland konnässörerna. Tycker också att brons som materialval skiljer sig helt från fejkpatinerade index och maskinslitna remmar i avseendet att det är till för att se gammalt ut. Men vi får fortsätta diskussionen i "Den stora bronstråden" som kanske startas snart, om jag får tippa eventuellt av @Niklas :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Håller fortfarande inte med :) De som köper brons tror jag är typen som länge har sneglat på det. Men de gamla Paneraimodellerna är bortom alla rimliga priser och man har inte lockats av alla de microtillverkare som ju har levererat bronsare under flera år. När då Tudor och Oris kommer med alternativ så blir det ju självklart en liten buzz bland konnässörerna. Tycker också att brons som materialval skiljer sig helt från fejkpatinerade index och maskinslitna remmar i avseendet att det är till för att se gammalt ut. Men vi får fortsätta diskussionen i "Den stora bronstråden" som kanske startas snart, om jag får tippa eventuellt av @Niklas :)

:) Nja, vet inte om jag är rätt man för att starta en sådan tråd..
Enda erfarenheten jag har av brons är min Micro dykare i mässing.
Men du har rätt i att jag har drömt om en brons klocka (och patinan den kommer att uppvisa) ända sedan Panerai visade sin bronzo för några år sedan.
Tyvärr låg den utom räckhåll. Både storleksmässigt och prismässigt.

Var förbi Rob E idag, nyss hemkomna från Basel, och pratade bla. om Tudor brons.
De trodde att den kommer redan till sommaren så man får en chans att bedöma storleken.
De sa även att Tudor pratat om att legeringen/blandningen i klockan är gjord för att påskynda patineringen, me like :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Slår ett slag för reissuen av Zenith cairelli CP-2, helt grymt förstasläpp i vad jag förstår ska bli en heritage-linje. Helt lik originalet förutom safir, luminova och EP-verk.:hungry:
@yonsson, ni var väl hos zenith en sväng, såg ni nåt av denna? Missade det i er tråd isf!
 

demondave

Rolex
Slår ett slag för reissuen av Zenith cairelli CP-2, helt grymt förstasläpp i vad jag förstår ska bli en heritage-linje. Helt lik originalet förutom safir, luminova och EP-verk.:hungry:
@yonsson, ni var väl hos zenith en sväng, såg ni nåt av denna? Missade det i er tråd isf!

Grym! Hittar dock inte ett jota på zenith-watches.com. Blev ju riktigt nyfiken!
 

Ronnie

Rolex
I juni kommer den nya Air King till Rob Engström, fick jag veta idag.
Insåg där att Explorer I är en allt bra fin klocka också. Den nya är nog mäkta fin därmed.
 

watchxor

Omega
Desto mer jag kollar på den nya grå-keramik varianten av Blancpain Fifty Fathoms Bathyscape med blå tavla, ju mer sugen blir jag. Kommer nog dra in till Nymans och prova de nuvarande modellerna i helgen och höra lite om release-datum / pris. Har hört rykten om Oktober, så det kan bli en lång väntan.

Har för övrigt tränat in uttalet på Blancpain, så man inte gör bort sig allt för mycket på Nymans.

 

Ruben

Rolex
Båda yachmastarna var de bästa släppen i år. Rosén på första plats. Yachtmaster och daydate känns som Rolex ända vettiga modeller just nu, möjligen DJ också.
 
Topp