• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa stiftpennan (blyerts)?

Bergaren

Silver
2-Faktor
Jag söker en penna att anteckna och skriva med, mycket matte räknar jag (ifall det spelar någon roll i sammanhanget). Bläckpennor går bort eftersom jag vill kunna ändra om jag skriver fel.
Har vi någon expert här på KS som kan berätta för mig lite vad man ska ha?! Vilka stift är bäst osv?
Har i nuläget en sliten Pilot vega 0,5. Den är bra men stiften bryts ganska lätt. Kan lägga ner 100-200 kr för att få en bra penna som håller, vilket inte blir allt för dyrt i längden. En stiftpenna som jag har sett ofta rekommenderas är Pentel Graphgear 500. Någon som har en sådan?

Jag pluggar också mycket matematik. Kör Ballograf med 0.7HB-stift. Tycker dem är klockrena, lätta att sudda men går inte av ofta (detta trotts att jag trycker). Pennan är som så att den "fjädrar". Så trycker man för hårt åker stiftet in och "toppen" på pennan lyfter en bit liksom, svårt att förklara men gå till akademibokhandeln och fråga efter Ballograf stiftpenna blyerts 0.7 så löser det sig nog. Kostar runt 100 kr tror jag.

Jag pluggar också mycket matematik. Kör Ballograf med 0.7HB-stift. Tycker dem är klockrena, lätta att sudda men går inte av ofta (detta trotts att jag trycker). Pennan är som så att den "fjädrar". Så trycker man för hårt åker stiftet in och "toppen" på pennan lyfter en bit liksom, svårt att förklara men gå till akademibokhandeln och fråga efter Ballograf stiftpenna blyerts 0.7 så löser det sig nog. Kostar runt 100 kr tror jag.
Tack! Vet du om den finns på akedemibokhandeln?

Jag väcker livi denna tråden! Jag är ute efter en finare blyertspenna men som i allt blir det allt krångligare ju mer man vet. Hittills har jag tittat på modeller där alla är i metall från rena stiftpennor till tjocka blyerststift. De jag gillat hittills är märken som Kaweco, Rotring, Ystudio och Caran d´ache. Vilket märke har jag missat? Stiftpenna eller penna för tjockare Stift? Prisnivå som jag tittat på är 600-1500 kr men viktigare att jag blir nöjd så kan tänka mig att betala mer, bara jag får något mer för pengarna.

Skärmavbild 2026-05-13 kl. 18.52.05.png
Skärmavbild 2026-05-13 kl. 18.53.08.png
Skärmavbild 2026-05-13 kl. 18.54.35.png
Skärmavbild 2026-05-13 kl. 18.56.03.png

Blyerts är Bra, mina favoriter(om en penna inte blir favorit försvinner den ur sammanhanget).
Graf von Faber Castell
Graf von Faber Castell Perfect Pen
Mont Blanc
Mont Blanc
Rotring

Rotringen är för vass att ha i kavajen, den lilla Mont Blanc har för tajt clip för normala och lite tjockare kavajers inneficka.
Var jag tvungen att välja en för resten av livet blev det Graf von Faber Castell.

IMG_3639.jpeg

Det blev en Rotring 800 0,7 mm. Den går att vrida in så spetsen döljs. Jag ska komplettera med en 0,5 mm och några vanliga pennor 🖊️ för pennvässare.

IMG_9205.jpeg

Graf von Faber Castell är bäst tycker jag och dessutom dyrast med god marginal, dessutom sköna att hålla i.

En Googling gav detta, bra iom att NKs penbutik lagts ner.
www.bigpen.se
Det blev 12 st Faber Castell, alla i olika hårdhetsgrader. De kostade drygt 200 kr. Deras bästa, enligt personal som skissar med dem, är Caran d’ache men de kostade 600 kr för samma antal. Jag köpte några sådana också så får vi se om de har rätt i att en gång caran d’ache blyertspennor, alltid dem. Troligen har de rätt men vi får se om jag tycker att de är så bra att jag tycker det är värt prisskillnaden?

Uttrycket ”Bra verktyg är halva jobbet” är bara delvis sant, lika viktigt är att känna de verktyg man har.
Jag skriver en del och ritar lite, inte böcker och inte konst utan lite minnesanteckningar, rätt mycket problemlösning och då måste pennan vara en direkt förlängning av handen.

Jag väcker livi denna tråden! Jag är ute efter en finare blyertspenna men som i allt blir det allt krångligare ju mer man vet. Hittills har jag tittat på modeller där alla är i metall från rena stiftpennor till tjocka blyerststift. De jag gillat hittills är märken som Kaweco, Rotring, Ystudio och Caran d´ache. Vilket märke har jag missat? Stiftpenna eller penna för tjockare Stift? Prisnivå som jag tittat på är 600-1500 kr men viktigare att jag blir nöjd så kan tänka mig att betala mer, bara jag får något mer för pengarna.

Skärmavbild 2026-05-13 kl. 18.52.05.png
Skärmavbild 2026-05-13 kl. 18.53.08.png
Skärmavbild 2026-05-13 kl. 18.54.35.png
Skärmavbild 2026-05-13 kl. 18.56.03.png
Vill du komplettera men en för 1,2 mm-stift har jag en ball Caran d'Ache åt dig för långt under budget. :)

Tillbaka
Topp