• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa urverk vintage? (manuella)

Mr_Jonas

Guld
2-Faktor
Vilka är dom bästa manuella urverken?
Fick berättat för mig att Omega har bra urverk 50-60-tal senare började dom göra sämre och billigare urverk pga quartz-krisen. stämmer detta?
Vilka Omegaurverk ska man leta efter?
Zenith Cal135 är känt, men jäkligt dyrt. Har Zenith några mer bra urverk?
IWC cal89, är det bra? eller har IWC bättre grejor?
Vilka andra kända urverk finns det?

Jag har tänkt att köpa mig en dressare men kan inte ett skit urverken. Bäst att läsa på innan man slår till.

Jag vill slå ett slag för Alpina och cal. 592. Lite av en underdog men med en fin historia. Har alltid fungerat för mig och känns pålitligt.
In 1948, the school of watchmaking at the cantonal polytechnic in Biel chose 12-ligne hand-wound caliber 592 to serve as the school’s didactic caliber. This choice underscores the fact that this device, which had been developed by Straub, was an especially robust, precise and reliable movement.
Källan; http://alpinawatches.com/wp-content/uploads/2015/01/ALPINA_TheBook.pdf s.40

upload_2018-1-30_12-3-46.png

Lemania 2310 (Omeha cal 321) är väl den som flest kommer att tänka på. Användes av bla PP, VC, UN och Breguet senare, tex i PP 5004 som enligt vissa är den bästa klockan någonsin. Under 50-70-talen använde PP, VC och AP förvisso Valjoux-verk men min gissning är att det var de kronografverk som var tillgängliga och när Lemanias bas senare blev så användes dessa (av PP och AP), fram tills för några år sedan när de kom med ett eget in-houseverk.

Sedan har vi klassikerna Longines 13ZN och 30CH, där den förstnämnda enligt vissa är det bästa kronografverk som gjorts (mycket tyckande här). Talar vi enkla verk har vi några fina som suttit i Mark V (kan vara fel modellnamn här), eller Omegas 30 T2 som är en riktig arbetshäst (och dess varianter 26x, 28x).

Sedan har jag dålig koll på vilka manuella verk som VC använde sig av men här tror jag nog vi kan hitta några riktiga pärlor.

Zeniths cal 135 är ju ett rätt speciellt verk framtaget för astronomistudier och tidshållningstävlingar. Jag vet att tex Omega har motsvarande men det är det säkert andra som kan berätta om bättre än jag.
De verk som jag kommer att tänka på och som jag själv har i ägo, som har hög kvalitet och kända för säker och tillförlitlig gång;

Omega cal 30T2. Sitter i Suverän med fler fyrtiotalsklockor
811253878_rXzUT-XL.jpg

Longines cal 12.68z, också mycket fyrtiotalare militärklockor, Tre Tacche, Sei Tacche
12.68z.png

IWC cal 88/89 som TS nämner (88 med subsekund och 89 med centrumsekund). Lite senare än de andra då det kom 1946. Tillverkades och monterades i klockor fram till nittiotalet.
IMG_7957.jpg

Senast ändrad:
Lemania 2310 (Omeha cal 321) är väl den som flest kommer att tänka på. Användes av bla PP, VC, UN och Breguet senare, tex i PP 5004 som enligt vissa är den bästa klockan någonsin. Under 50-70-talen använde PP, VC och AP förvisso Valjoux-verk men min gissning är att det var de kronografverk som var tillgängliga och när Lemanias bas senare blev så användes dessa (av PP och AP), fram tills för några år sedan när de kom med ett eget in-houseverk.

Sedan har vi klassikerna Longines 13ZN och 30CH, där den förstnämnda enligt vissa är det bästa kronografverk som gjorts (mycket tyckande här). Talar vi enkla verk har vi några fina som suttit i Mark V (kan vara fel modellnamn här), eller Omegas 30 T2 som är en riktig arbetshäst (och dess varianter 26x, 28x).

Sedan har jag dålig koll på vilka manuella verk som VC använde sig av men här tror jag nog vi kan hitta några riktiga pärlor.

Lemania 2310 kallas även Lemania CH27
Här i min gamla Tissot från 1947:

579A7D0A-A0FE-4710-AC63-F0A24E5A546F.jpeg
506B6304-96DE-41CF-BF17-9ACC1BF2158F.jpeg

Jag vill slå ett slag för Alpina och cal. 592. Lite av en underdog men med en fin historia. Har alltid fungerat för mig och känns pålitligt.
In 1948, the school of watchmaking at the cantonal polytechnic in Biel chose 12-ligne hand-wound caliber 592 to serve as the school’s didactic caliber. This choice underscores the fact that this device, which had been developed by Straub, was an especially robust, precise and reliable movement.
Källan; http://alpinawatches.com/wp-content/uploads/2015/01/ALPINA_TheBook.pdf s.40

Cal 592 :)
F6AA836C-E483-49E5-AE49-3B5C8A9FD70D.jpeg

Ett annat härligt verk är Eterna 852!

82D00CF3-516C-499C-A2D2-8F9C5821F16F.jpeg

06658374-C435-4DC8-93EC-B4C29AFB8838.jpeg

Sedan har vi ju Lemanias verk som 2310 är baserat på (rätta mig om jag har fel här). Dessa time only fanns i Lemanias vanliga klockor. En sak som folk inte vet är att Lemania på mitten av 50-talet gjorde en automatisk 2310 men de satte den aldrig i produktion för ledningen trodde inte på ideen. Dvs var Lemania sisådär 15 år före Heuer, Seiko och Zenith med att ta fram en automatisk kronograf.

Zeniths cal 135 är ju ett rätt speciellt verk framtaget för astronomistudier och tidshållningstävlingar. Jag vet att tex Omega har motsvarande men det är det säkert andra som kan berätta om bättre än jag.
De verk som jag kommer att tänka på och som jag själv har i ägo som är bra traktorverk som är hög kvalitet på och kända för säker och tillförlitlig gång;

811253878_rXzUT-XL.jpg

Longines cal 12.68z, också mycket fyrtiotalare militärklockor, Tre Tacche, Sei Tacche
12.68z.png

IWC cal 88/89 som TS nämner (88 med subsekund och 89 med centrumsekund). Lite senare än de andra då det kom 1946. Tillverkades och monterades i klockor fram till nittiotalet.
IMG_7957.jpg
Tack, det var den kalibern från IWC som jag var ute efter. Och som du skriver så har vi ju självklart 12.68z som idag finns i beggade Longines till priset av några luncher i Stockholm.

De kända tillverkarna hade fina verk på 50-talet. Frågan är vad du söker då man ändå inte får se de fina verken så ofta. Leta istället efter en fin boett/tavla och slk sedan på verket är mitt tips.

De kända tillverkarna hade fina verk på 50-talet. Frågan är vad du söker då man ändå inte får se de fina verken så ofta. Leta istället efter en fin boett/tavla och slk sedan på verket är mitt tips.
Undantagen kanske kan vara om man hittar en Speedmaster från säg -70 och väljer att sätta dit en glasbaksida från en senare modell.

slk?
Då jag inte kan nåt om urverk så tänker jag det är bra att lära sig lite inte man köper nåt.
Samtidigt kunna rensa lite bland utbudet

De verk som jag kommer att tänka på och som jag själv har i ägo som är bra traktorverk som är hög kvalitet på och kända för säker och tillförlitlig gång;

811253878_rXzUT-XL.jpg

12.68z.png

IMG_7957.jpg
Håller med om 30t2 och 12.68, skulle även vilja slänga in zenith 106 i den skaran.

images (3).jpeg

Kul att höra! Har själv en Alpina med 592! Inte dåligt verk för en klocka som kostade mig 220 kr på tratten!
612c3c1d-9c97-476f-92f1-0b06050e7430-jpeg.673894

Tillbaka
Topp