• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bättre med snabbt än långsamt urverk?

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag mummlade lite om den här frågeställningen i en annan tråd, men tänkte att det är nog mer lämpligt att ställa den här...

Ett vintage-urverk sägs vara ok och det ändrar sig +/- 15-25s per dygn. Jag vill minnas att jag har läst/hört att det är vanligare/"bättre" om de ligger på plus istället för minus. Stämmer detta eller har jag fattat fel? Om det stämmer, varför är det då så rent tekniskt (förutom att man slipper komma för sent)?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har hört tvärt om, att om den segar sig så beror det ofta på torkade sega oljor medans om den går för snabbt kan det bero på slitna/trasiga delar.

Det viktigaste är väl dock att gången är jämn och att klockan går konstant för fort, långsamt.

Någon annan som är insatt i ämnet som vill förklara?
 

Minuteman

Rolex
Skulle tro att man generellt vill ett de hellre skall gå lite snabbare än för långsamt av just den orsak du nämner. Så att man inte kommer för sent. :)
På grund av det så skulle jag tro att många är ruckade till att gå lite plus, så om klockan går (lite) plus så är kanske chansen stötte att gången inte har påverkats av att amplituden gått ner med tiden.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Skulle tro att man generellt vill ett de hellre skall gå lite snabbare än för långsamt av just den orsak du nämner. Så att man inte kommer för sent. :)
På grund av det så skulle jag tro att många är ruckade till att gå lite plus, så om klockan går (lite) plus så är kanske chansen stötte att gången inte har påverkats av att amplituden gått ner med tiden.
Ok, fair enough. Inget mekaniskt fenomen med andra ord...

Lång-dragen men oviktig fråga besvarad: check.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Inte alls oviktig skulle jag säga. Det luriga är att det är enkelt att dra både upp och ner tidhållningen, så i verkligheten säger inte enbart tidhållningen så mycket.


Fast tidshållningen går ju bara att korrigera till en viss gräns. Jag brukar se tidshållningen som en parameter för hur verket mår, men även amplitud, "beat error" och hur jämn tidshållningen är över tid och i olika possitioner spelar in.

Det finns en väldigt lång och avancerad tråd i ämnet för den som vill förkovra dig ytterligare i ämnet :)

https://klocksnack.se/threads/hur-bedömmer-man-skicket-på-ett-urverk.13462/#post-241223
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast tidshållningen går ju bara att korrigera till en viss gräns. Jag brukar se tidshållningen som en parameter för hur verket mår, men även amplitud, "beat error" och hur jämn tidshållningen är över tid och i olika possitioner spelar in.

Det finns en väldigt lång och avancerad tråd i ämnet för den som vill förkovra dig ytterligare i ämnet :)

https://klocksnack.se/threads/hur-bedömmer-man-skicket-på-ett-urverk.13462/#post-241223
Man kan korrigera upp/ner rätt mycket.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tänkte bara knyta ihop säcken ifall någon hittar denna tråden via en sökning...

I en annan tråd (https://klocksnack.se/threads/tvångsmässig-uppdragning-av-manuellt-urverk.28242/page-2#post-606235) kom denna förklaring:

Det som reglerar HUR OFTA huvudfjädern får släppa ut sin energi till visarna är balanshjulet.
Enkelt kan man säga att varje gång balanshjulet "är i mitten" frigör den lite energi från huvudfjädern (som går till visarna).

Om balanshjulet svänger med mindre amplitud kommer fjädern att släppa ut energi oftare (klockan går snabbare).

Balanshjulet kommer att svänga med mindre amplitud om fjädern inte är uppdragen. Mindre amplitud innebär att den passerar mittläget oftare (den svänger ju inte lika mycket) och släpper ut energi oftare, och går snabbare.
 
Topp