• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Böja tillbaka böjda visare?

webdiddy

Omega
Försökte nyss med mitt första visarbyte, det gick inget bra då jag försökte mig på det utan en "visarpress".
Ja, jag vet att jag får skylla mig själv men tyvärr så blev det som det blev när jag försökte trycka dit dem med en penna.
Visarna borde fortfarande gå at sätt på plats när jag väl får min press men de är lite böjda nu utifrån monteringshålet.

Nån som har nått bra tips på hur man enklast böjer tillbaka dem så de inte dar i tavlan eller den andra visaren när jag väl monterat dem?
Eller kan jag lika gärna kyssa dem adjö och beställa hem nya?
 

rogart-63

Patek
Det går oftast böjs tillbaka om det är lite grand . Brukar lägga dom uppochner med den delen som är böjd stickande ut över nån kant . Helst nåt underlägg som inte repar. Typ nåt plast. Sen lite försiktigt böja tillbaka . Misstänker dom är böjda vid infästningen . Ska se om jag kan ta en bild på förfarandet . Om jag hittar nån visare som är böjd bara .
 

rogart-63

Patek
Tog en gammal seiko visare och knäckte till. Nu har jag inga fingerskydd eller nåt sånt då det bara var en skitvisare. Men så du förstår principen. Sen kan det vara känligt om det sitter lume på visarna . Då kanske man får lacka baksidan först.
DSC08981.JPG

Lägger den delen som är böjd utanför kanten och trycker försiktigt tills den är rak igen. Kanske får man ta lite i taget.
DSC08982.JPG
DSC08983.JPG

Testar om den är rakt.Inte riktigt utan samma procedur en gång till Tog lite i andra änden oxå.
DSC08984.JPG

Hyfsat bra :)
DSC08985.JPG

Så gör jag. Kanske finns det andra knep?
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har lyckats rädda helt hopknycklade visare fast de blir aldrig helt perfekta men bra nog och lite charmigt. Man får allt som oftast justera gamla visarna när man satt på dem med en fin pincett för de kan peka lite hit och dit efter alla service jobb de varit utsatta för. :)
 
Hur du håller i visaren med fingrarna @rogart-63 ger mig panik och ångest samt att du håller visaren på under och OVANSIDAN med korntången. Gör ALDRIG så.
Fett och salter från fingrarna får visarna att missfärgas ganska snabbt. Extrem risk att visaren repas.
Det jag skulle rekommendera är att hitta ett stålplan/Hårdplast med skarp kant. Så som @rogart-63 gör, men ha väldigt tunn plats under OCH över visaren, samt pressa med någon plant rakt ovanifrån.
 

rogart-63

Patek
Hur du håller i visaren med fingrarna @rogart-63 ger mig panik och ångest samt att du håller visaren på under och OVANSIDAN med korntången. Gör ALDRIG så.
Fett och salter från fingrarna får visarna att missfärgas ganska snabbt. Extrem risk att visaren repas.
Det jag skulle rekommendera är att hitta ett stålplan/Hårdplast med skarp kant. Så som @rogart-63 gör, men ha väldigt tunn plats under OCH över visaren, samt pressa med någon plant rakt ovanifrån.
Du får läsa texten lite bättre @Echo Delta :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur du håller i visaren med fingrarna @rogart-63 ger mig panik och ångest samt att du håller visaren på under och OVANSIDAN med korntången. Gör ALDRIG så.
Fett och salter från fingrarna får visarna att missfärgas ganska snabbt. Extrem risk att visaren repas.
Det jag skulle rekommendera är att hitta ett stålplan/Hårdplast med skarp kant. Så som @rogart-63 gör, men ha väldigt tunn plats under OCH över visaren, samt pressa med någon plant rakt ovanifrån.
Skarp kant är farligt, kör en så rund du kan skulle jag säga.
 
Topp