• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bör man bojkotta en urmakare som..

Bra tips! Misslyckas jag med det själv kan jag gå dit :)

Lås den här skittråden nu, för ni med Rolex skulle väl aldrig fråga om hjälp av en urmakare om ni saknade nån saknad bit antar jag.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Bra tips! Misslyckas jag med det själv kan jag gå dit :)

Lås den här skittråden nu, för ni med Rolex skulle väl aldrig fråga om hjälp av en urmakare om ni saknade nån saknad bit antar jag.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Än en gång, åsikten är fri här på forumet. Du får ha din åsikt likväl som andra får ha sin. Urmakaren talade om för dig att han ansåg det för trixigt. Han har alltså givit dig ett relevant svar, han vill inte jobba på din klocka oavsett pris.

Vi låser heller inga trådar om det inte är påkallat för de spårat ur eller lett till personangrepp.
 
Nä, du kan mkt väl ha rätt att det är normalt.
Han påstår själv att han är en " Seiko" nisse, men om det är för svårt för han att byta visare på en klocka som är 40 år så får det väl vara så då. Sen vad det är som är så speciellt med gamla klockor det kan inte jag svara på.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nä, du kan mkt väl ha rätt att det är normalt.
Han påstår själv att han är en " Seiko" nisse, men om det är för svårt för han att byta visare på en klocka som är 40 år så får det väl vara så då. Sen vad det är som är så speciellt med gamla klockor det kan inte jag svara på.

Prova att gå till Werner på Hornsgatan med fel klocka så skall du få se på avspisning..
 
Har ingen aning om vem Verner är men får man en avspisning i en butik så skulle jag inte ens lämna in ett jobb om det så vore gratis.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

Ministern

Founder
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Man borde köra detta som en svensexa grej. Ge snubben en Rolex kopia och knuffa in honom till Werner för att få en service utförd.


(Nej TS jag hävdar inte att du skulle sitta på en kopia, detta var helt OT)


Det där borde man köra som en dolda kameran grej! Knata runt till olika urmakare och se reaktionen! :D Samtidigt får man se vilka som är trevliga i bemötandet även om de inte vill/kan utföra uppdraget...

Det finns ingen anledning att vara otrevlig/kort i tonen även om det är en kund som man i det aktuella fallet inte kommer att tjäna några pengar på, det är faktiskt ett service yrke. Om en urmakare känner att han inte kan utföra servicen, så borde han iaf kunna komma med ett bra tips på någon som kan det (självklart inte om det är en fakeklocka).

jag tror fortfarande att det handlar om att det är för liten konkurrens här i Sverige.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det där borde man köra som en dolda kameran grej! Knata runt till olika urmakare och se reaktionen! :D Samtidigt får man se vilka som är trevliga i bemötandet även om de inte vill/kan utföra uppdraget...

Det finns ingen anledning att vara otrevlig/kort i tonen även om det är en kund som man i det aktuella fallet inte kommer att tjäna några pengar på, det är faktiskt ett service yrke. Om en urmakare känner att han inte kan utföra servicen, så borde han iaf kunna komma med ett bra tips på någon som kan det (självklart inte om det är en fakeklocka).

jag tror fortfarande att det handlar om att det är för liten konkurrens här i Sverige.
Visst är det så, man tycker ju att de inte borde vilja skrämma bort eventuella framtida kunder.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Känns som om vi nöter den här frågan ganska ofta nu.

För mig är det ganska enkelt, det är en tituleringsfråga.
Antingen är det en urmakare som ger service på urverk, eller så är det en urförsäljare som säljer ur.

Förenade bil i Malmö gnäller inte när jag ber dem serva min BMW hos dem, även fast jag köpt bilen i Hamburg.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Känns som om vi nöter den här frågan ganska ofta nu.

För mig är det ganska enkelt, det är en tituleringsfråga.
Antingen är det en urmakare som ger service på urverk, eller så är det en urförsäljare som säljer ur.

Förenade bil i Malmö gnäller inte när jag ber dem serva min BMW hos dem, även fast jag köpt bilen i Hamburg.


Fast det var ju inte frågan här.. Det gällde en vintageklocka som urmakaren tyckte det var svårt att jobba med. En bättre liknelse vore om du gled in med en gammal Austin från 50-talet som behövde förgasarna synkroniserade på din BMWmek.. De skulle säga nej..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fast det var ju inte frågan här.. Det gällde en vintageklocka som urmakaren tyckte det var svårt att jobba med. En bättre liknelse vore om du gled in med en gammal Austin från 50-talet som behövde förgasarna synkroniserade på din BMWmek.. De skulle säga nej..


Fast ändå inte, nu handlade det om att synka visarna. Det är ju mer jämförbart med att volvomekanikern inte kunde byta till vinterdäck på en audi a4...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag visste inte att du var urmakare..


Är jag absolut inte, men jag kan byta visare utan problem...

Är du urmakare? De modeller av visare jag har stött på (inte så många men runt 25-30 st) har alla fungerat på samma sätt. Visst med kronograf blir det lite knepigare men inte mycket, och speciellt inte mellan kronograf och kronograf. Att jämföra hur man ställer in förgasare på en bil från 50 talet jämfört med en som har direktinsprut (eller vad det heter) från 05 tror jag skiljer sig avsevärt mycket mer.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Är jag absolut inte, men jag kan byta visare utan problem...

Är du urmakare? De modeller av visare jag har stött på (inte så många men runt 25-30 st) har alla fungerat på samma sätt. Visst med kronograf blir det lite knepigare men inte mycket, och speciellt inte mellan kronograf och kronograf. Att jämföra hur man ställer in förgasare på en bil från 50 talet jämfört med en som har direktinsprut (eller vad det heter) från 05 tror jag skiljer sig avsevärt mycket mer.

Urmakaren ansåg det för komplicerat för hans kompetens, läste du första inlägget?
 

ANkk

Cartier
Intressant nattläsningmen en sak kvarstår, som urmakare, bilmekaniker, frisör whatever,, är inte lite business bättre än ingen business ? Eller snackar vi om att inte ta risk o sabba klockan = ansvar ??
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Urmakaren ansåg det för komplicerat för hans kompetens, läste du första inlägget?


Han sa ju även åt TS att gå hem och göra det själv. Vet inte vilket som är anledningen, men jag har svårt att tro att han inte skulle klara av proceduren om han nu är urmakare (så länge som klockan inte är trasig på något sätt). Oavsett så tror jag det är svårt att argumentera vidare utan att vi får se klockan. Dags att sova, godnatt!
 
Lättkrängt någon? Förstår inte grejen med att få medhåll och bekräftelse i allt och inget idag. OP sluta ha så rövont och tyda allt som du inte vill höra som direkt kritik mot dig. Det ser bara tramsigt och barnsligt ut när du hugger mot allt som inte är medhåll, svårt ta någonting seriöst då. Man kan inte ha rätt i allt och det finns minst två versioner av en historia när mer än en person är inblandad.

Är du inte nöjd med den service du fått? Då låter du plånboken tala och går inte tillbaks. Eventuellt kan du även säga det till eventuell berörd motpart. Vad hände med den gamla goda knytna näven i fickan? Behöver allt få ett "facebookupprop" numera?
 

Clutch

Breitling
Jag tror det är samma med urmakare som med däckverkstäder där folk handlar billiga däck och vill få dem monterade hos en lokal verkstad. De får finna sig i konkurrensen. Antingen dissar de alla budgetjobb och försvinner sakteliga från marknaden eller så anpassar de sig med god service. Du kan aldrig behålla intäkterna genom att vara tjurig. Tobias har ju uppenbarligen visat att han är en stamkund om än oönskad av urmakaren.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

Clutch

Breitling
Jag tror det är samma med urmakare som med däckverkstäder där folk handlar billiga däck och vill få dem monterade hos en lokal verkstad. De får finna sig i konkurrensen. Antingen dissar de alla budgetjobb och försvinner sakteliga från marknaden eller så anpassar de sig med god service. Du kan aldrig behålla intäkterna genom att vara tjurig. Tobias har ju uppenbarligen visat att han är en stamkund om än oönskad av urmakaren.
 
Topp