• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bör man köpa en dyrare klocka utan cert?

Jag undrar om det är smart att köpa en klocka utan cert? Klockan i fråga är en breitling superocean heritage för 15500, men som sagt inget följer med. Hur vet man om den är äkta, den säljes dock i en butik.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag undrar om det är smart att köpa en klocka utan cert? Klockan i fråga är en breitling superocean heritage för 15500, men som sagt inget följer med. Hur vet man om den är äkta, den säljes dock i en butik.
Verifiera äkthet hos en Breitling AD så är det nog lugnt men du kan vänta dig ett värdetapp jämfört med motsvarande klocka med cert.
 
Ingen fara, bara du betalar mindre än motsvarande med cert, det är generellt svårare att sälja sedan utan cert...

Personligen så skulle jag leta efter en MED cert om du nu inte verkligen får ett kanonpris på den utan...
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag hade nog försökt pruta en tusing på den SOHn om det saknas cert. Finns lådan?
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Sicken slarvpelle....

Fast är priset riktigt bra och klockan garanterat äkta och inte stulen så är det bara slå till.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Gick precis en riktigt sliten 46mm på Tradera utan tbh för 11500:- om det kan vara en vägledning.

Man kan ju undra varför en så ny klocka saknar låda och cert.
 
Jag vet inte jag, egentligen vill man ju ha cert och låda till om man senare skulle vilja sälja vidare. Memn visst får man den till ett superpris är det såklart värt det
 
Spontant känner jag att under 20k är det inte superviktigt.

Om klockan är dyrare är jag mer försiktig. Men när man köper/frågar på ks först så känns det som att man lätt kan fixa sig en bra deal på en klocka utan tbh :)
 

POO

Panerai
Finns det egentligen något sätt att kolla upp om en klocka är stulen? Polisen borde rimligen vara de som sköter det i Sverige, kan och vill de kolla upp ett serienummer tex?
Rolex ryktas väl ha ett arkiv som man inte får titta i hur som helst, eller?
Pantbanker måste när det gäller guld "anmäla" föremålet till polisen och vänta 30(?) dagar med att sälja men hur är det med vanliga klockor?

Och till sist så är det ju ganska sällan man hör om att någon skulle upptäcka att klockan de har i sin ägo faktiskt är stulen, tycker man inte att det borde hända iaf någon gång? Det finns rimligtvis ganska många klockor där ute som har ett dystert förflutet.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Finns det egentligen något sätt att kolla upp om en klocka är stulen? Polisen borde rimligen vara de som sköter det i Sverige, kan och vill de kolla upp ett serienummer tex?
Rolex ryktas väl ha ett arkiv som man inte får titta i hur som helst, eller?
Pantbanker måste när det gäller guld "anmäla" föremålet till polisen och vänta 30(?) dagar med att sälja men hur är det med vanliga klockor?

Och till sist så är det ju ganska sällan man hör om att någon skulle upptäcka att klockan de har i sin ägo faktiskt är stulen, tycker man inte att det borde hända iaf någon gång? Det finns rimligtvis ganska många klockor där ute som har ett dystert förflutet.

ja någon smidigare genväg vill jag inte påstå att det finns. självklart får man lägga tid åt detektivarbete, om man tycker att det är värt tiden... och pengarna för den delen. tur att det finns fler alternativ att välja mellan klockor så att man inte behöver låsa sig fast vid just en.

vore så klart extremt smidigt om det fanns något register över alla stulna klockor. men vet att förr, på det gamla TTT hade man en tråd med alla saknade och stulna klockor, beskrivning, serienummer etc. annars tycker man att försäkringsbolagen borde ha något sånt.
 

carlanton

Audemars
Hur vanligt är det att stulna klockor dyker upp på den vanliga begagnatmarknaden? Jag antar att det mesta som stjäls antingen försvinner utomlands eller cirkulerar runt i kriminella kretsar som panter eller betalningsmedel.

Ni som har flippat klockor i några år, har ni kommit över potentiellt stöldgods någon gång?
 

POO

Panerai
Hur vanligt är det att stulna klockor dyker upp på den vanliga begagnatmarknaden? Jag antar att det mesta som stjäls antingen försvinner utomlands eller cirkulerar runt i kriminella kretsar som panter eller betalningsmedel.

Ni som har flippat klockor i några år, har ni kommit över potentiellt stöldgods någon gång?

Det var lite detta som var min fundering, rimligtvis borde det finnas ganska många stulna klockor där ute, alla kan inte försvinna utomlands men man hör och ser mycket sällan om klockor som faktiskt visat sig vara stulna.
 

TKVF

Panerai
Det finns väl tyvärr inget register med stulna klockor? Skulle vara bra att ha ett sådant att kolla upp mot innan man köper en lite dyrare klocka.
 
C

China

Guest
Hur vanligt är det att stulna klockor dyker upp på den vanliga begagnatmarknaden? Jag antar att det mesta som stjäls antingen försvinner utomlands eller cirkulerar runt i kriminella kretsar som panter eller betalningsmedel.

Ni som har flippat klockor i några år, har ni kommit över potentiellt stöldgods någon gång?

Jag skulle nog säga att det är vardagsmat med både stulna klockor och kopior på begagnatmarknaden. Sedan är det tyvärr ganska lätt att fiffla med serienummer på en del klockor, så mycket "tvättas" nog den vägen. Vad jag känner till så är det bara Rolex som har ett internationellt register över stulna klockor, det borde alla tillverkare ta efter.
 

David

Bödeln
Det finns väl tyvärr inget register med stulna klockor? Skulle vara bra att ha ett sådant att kolla upp mot innan man köper en lite dyrare klocka.

Precis som POO skriver finns det ganska stor chans att klockan finns registrerad hos svenska polisen om den stulits i Sverige.

Och som China påpekar så har Rolex mycket riktigt en databas över stulna/förlorade klockor, men det är långt ifrån alla som känner till att förluster kan anmälas hos Rolex. Jag känner bara till ett tillfälle då en klocka blivit beslagtagen vid service för att den fanns i databasen.

Tidigare kunde man ringa ett Rolex-nummer i England för att höra om ett serienummer var grönt eller inte, vet ej om det fortfarande går. Förfarandet är i mitt tycke en brist i systemet som gör det svårare för klockor att hitta hem.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Om det inte känns rätt, hoppa. Är ju alltid en osäkerhet och sedan så pass ny dinka utan vare sig cert eller box. Fast går ju alltid fixa intyg hos en urmakare och pantbanken borde ju gå i god för att det är kosher.
 

Målarn

The Steak
Hur vanligt är det att stulna klockor dyker upp på den vanliga begagnatmarknaden? Jag antar att det mesta som stjäls antingen försvinner utomlands eller cirkulerar runt i kriminella kretsar som panter eller betalningsmedel.

Ni som har flippat klockor i några år, har ni kommit över potentiellt stöldgods någon gång?

Alla Breitling Bentleys hos pantbanken.se är köpta med skimmade kort och pantade direkt efter...
Läste om det för ett bra tag sen, dem lär aldrig bli sålda haha sitter ju kvar på sidan sen flera år tillbaka :D
 
C

China

Guest
Precis som POO skriver finns det ganska stor chans att klockan finns registrerad hos svenska polisen om den stulits i Sverige.

Och som China påpekar så har Rolex mycket riktigt en databas över stulna/förlorade klockor, men det är långt ifrån alla som känner till att förluster kan anmälas hos Rolex. Jag känner bara till ett tillfälle då en klocka blivit beslagtagen vid service för att den fanns i databasen.

Tidigare kunde man ringa ett Rolex-nummer i England för att höra om ett serienummer var grönt eller inte, vet ej om det fortfarande går. Förfarandet är i mitt tycke en brist i systemet som gör det svårare för klockor att hitta hem.

Ja, problemet är nog att många inte är medvetna om att förluster kan anmälas till Rolex. Jag vet att det har varit en del problem med registret under årens gång, t.ex. så tog det ganska lång tid innan det datoriserades. Numera så tror jag att en kontroll av serienummer måste gå via en AD, eller att man kontaktar Rolex direkt. Lite synd att det här inte fungerat fullt ut, det är annars en bra service till kunderna.

Registret har en ganska intressant historia då det började med att Hans Wilsdorf gav fördelaktiga köpvillkor till Brittiska soldater under andra världskriget som var krigsfångar, och fått sina klockor konfiskerade av Tyskarna. Corporal Clive James Nutting, en av organisatörerna av massflykten från Stalag Luft III, hade sin Oyster 3525 på armen under flykten.

http://confluence.gallatin.nyu.edu/context/gallatin-research-journal/rolexs-ww2-consumers
 

paradis

Audemars
Alla Breitling Bentleys hos pantbanken.se är köpta med skimmade kort och pantade direkt efter...
Läste om det för ett bra tag sen, dem lär aldrig bli sålda haha sitter ju kvar på sidan sen flera år tillbaka :D
Jag kan inte förstå att Pantbanken tog den i pant utan Värderingsintyg.I Malmö ,kan du inte panta en klocka utan värderingsintyg,för att dom vet inte om den är äkta,mm
 

POO

Panerai
Jag kan inte förstå att Pantbanken tog den i pant utan Värderingsintyg.I Malmö ,kan du inte panta en klocka utan värderingsintyg,för att dom vet inte om den är äkta,mm

Klockorna är ju ok det är pengarna de handlades för som var "stulna".

Men kan man kolla om en klocka är stulen hos polisen???
OM skiten nu skulle vara anmäld stulen lär väl de inte nöja sig med det liksom, de lär ju vilja ha klockan.
 
Topp