• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka och fixa själv

frandinet

Cartier
Jag har blivit så sugen på att lära mig att fixa lite själv. Har läst massa fixartrådar här på KS och blivit inspirerad, köpt in diverse verktyg mm från Cousins samt läst Torpshammar bok ett par gånger.

Nu har jag också införskaffat två klockor att börja öva med. Vilken av dessa skulle ni rekommendera att jag börjar med, utifrån "enkelhet" (jag inbillar mig visserligen inte att detta är, eller kommer bli enkelt:confused:) samt "spelar minst roll att jag sabbar" för det kommer jag förmodligen göra med mitt första försök att skruva.
IMG_1371.JPG

IMG_1368.JPG

IMG_1372.JPG

IMG_1368.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Ett tips är att när du plockar av visarna så plocka inte av sekundvisaren utan den lossar av sig själv när du plockar av urtavlan, det är annars lätt att du skadar både visaren och tavlan då visaren sitter så nära urtavlan.
 

Psykel

Patek
Kul! Jag tänkte försöka lära mig pula också. Fick hem ett par fulommålade budgetklockor i ett parti för ett tag sen, som jag tänkte börja med. När jag väl känner mig säker så blir det till att fixa klockor som jag faktiskt vill bära. :D
 

Martin Lovasz

Audemars
Så många sätt att göra fel på och olyckor råkar man utför ibland så det gäller att man tränar på skrotklockor först så det blir allt mer sällan, det är en stor fördel om man köper in andra klockor med samma urverk så man kan ta delar.

Jag köpte in 1000 zip påsar för att ha påsar att lägga isärplockade klockor i så jag har allt på ett ställe när delar dyker upp, sist fick Jag avbryta 2 klockor där jag helt enkelt inte hade delar. En klocka med FHF 974 verk var det sekundvisaren som saknades och jag i min iver trodde givetvis att jag hade en passande sådan men icke. FHF hade vid den här tiden precis bytt diameter (0,25mm) på sekundpinnen och ingen annan körde med den diametern så in i påsen.

Nämnde jag att klockan var servad och klar så lite snopet att inte ha rätt sekundvisare...:oops:
 

Psykel

Patek
Så många sätt att göra fel på och olyckor råkar man utför ibland så det gäller att man tränar på skrotklockor först så det blir allt mer sällan, det är en stor fördel om man köper in andra klockor med samma urverk så man kan ta delar.

Jag köpte in 1000 zip påsar för att ha påsar att lägga isärplockade klockor i så jag har allt på ett ställe när delar dyker upp, sist fick Jag avbryta 2 klockor där jag helt enkelt inte hade delar. En klocka med FHF 974 verk var det sekundvisaren som saknades och jag i min iver trodde givetvis att jag hade en passande sådan men icke. FHF hade vid den här tiden precis bytt diameter (0,25mm) på sekundpinnen och ingen annan körde med den diametern så in i påsen.

Nämnde jag att klockan var servad och klar så lite snopet att inte ha rätt sekundvisare...:oops:
Just det där känns ju som en relativt enkel fix, iallafall! Har som sagt lite skrot hemma, samt en hel drös Seiko 66-verk (ska dock inte pilla i dom som faktiskt går bra), så lite har jag iallafall att börja med! Min plan är att börja lite lätt med simplare fix. Har en klocka som går rätt bra, men där sekundvisaren har trillat av och ligger och skramlar på tavlan. Sen har jag även en Certina DS som även den går riktigt bra, men där minutvisaren går en kvart fel (timvisare på hel timme, minutvisare på kvart i), så jag ska plocka av visarna och sätta dom rätt, samt behöver få originalkrona och nya packningar. Bra som uppvärmning innan jag ger mig på urverk!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Just det där känns ju som en relativt enkel fix, iallafall! Har som sagt lite skrot hemma, samt en hel drös Seiko 66-verk (ska dock inte pilla i dom som faktiskt går bra), så lite har jag iallafall att börja med! Min plan är att börja lite lätt med simplare fix. Har en klocka som går rätt bra, men där sekundvisaren har trillat av och ligger och skramlar på tavlan. Sen har jag även en Certina DS som även den går riktigt bra, men där minutvisaren går en kvart fel (timvisare på hel timme, minutvisare på kvart i), så jag ska plocka av visarna och sätta dom rätt, samt behöver få originalkrona och nya packningar. Bra som uppvärmning innan jag ger mig på urverk!
Alltid bra att börja med en klocka som faktiskt fungerar, Svårt att veta när du fått ihop den men den inte funkar, om det är du som åsamkat felet eller om det fanns där från början.
 

frandinet

Cartier
Så många sätt att göra fel på och olyckor råkar man utför ibland så det gäller att man tränar på skrotklockor först så det blir allt mer sällan, det är en stor fördel om man köper in andra klockor med samma urverk så man kan ta delar.

Jag köpte in 1000 zip påsar för att ha påsar att lägga isärplockade klockor i så jag har allt på ett ställe när delar dyker upp, sist fick Jag avbryta 2 klockor där jag helt enkelt inte hade delar. En klocka med FHF 974 verk var det sekundvisaren som saknades och jag i min iver trodde givetvis att jag hade en passande sådan men icke. FHF hade vid den här tiden precis bytt diameter (0,25mm) på sekundpinnen och ingen annan körde med den diametern så in i påsen.

Nämnde jag att klockan var servad och klar så lite snopet att inte ha rätt sekundvisare...:oops:
Snopet, som sagt.
Att köpa in andra klockor, för att plocka delar är ju ett bra tips. Var brukar du köpa "skrotklockor" för hyfsad peng. Jag gissar Tradera, Ebay etc, men jag man jag tycker det är lite lurit att veta vad man skall köpa, vilka verk som sitter i och så, men det kanske jag kommer in i om jag söker runt och blir mer erfaren.
 

Martin Lovasz

Audemars
Snopet, som sagt.
Att köpa in andra klockor, för att plocka delar är ju ett bra tips. Var brukar du köpa "skrotklockor" för hyfsad peng. Jag gissar Tradera, Ebay etc, men jag man jag tycker det är lite lurit att veta vad man skall köpa, vilka verk som sitter i och så, men det kanske jag kommer in i om jag söker runt och blir mer erfaren.
Jag köpte allt i mängd så jag betalade ca 500kr för en superlott på minst 200 klockor det första jag gjorde och sedan har det blivit fler sådana med tiden men även auktioner med 4-5 klockor och det spelar ju ingen roll hur klockorna ser ut för det är insidan som räknas och med tiden får man tag i de flesta vanliga kalibrarna som användes. Jag började med kvartsklockor och när jag köpte dem följde oftast med mekaniska också och efter ett par år hade jag lager av det mesta som jag gnetat ihop för kaffepengar och det är det värt nu.

Här är en typisk auktion jag brukade bjuda på.
http://www.tradera.com/item/1917/285177223/6-stycken-herrur-

Man får några kvartsklockor och även mekaniska. Här hade jag tänkt att Certinan ser bra ut och kan sälja för ca 300kr och det täcker kostnaden för auktionen och resten hamnar då i reservdelslådan. Om man inte tittar så noga är det lätt att missa att det sitter en automat i 60-tals Homis klockan och det är dyrt att köpa på t ex eBay lösa.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Alltid bra att börja med en klocka som faktiskt fungerar, Svårt att veta när du fått ihop den men den inte funkar, om det är du som åsamkat felet eller om det fanns där från början.
Jo, mina skrotklockor tänkte jag mest köra bara för att få en feeling för att plocka isär, rengöra, olja och sätta ihop igen. Skulle dom funka sen är det en bonus. :D
Har bland annat en fin (men sliten) gammal Alpina som går nån timme innan den stannar. Tänkte att den nog kan vara ett bra projekt. Behöver nytt glas också, så bra för den biten också.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo, mina skrotklockor tänkte jag mest köra bara för att få en feeling för att plocka isär, rengöra, olja och sätta ihop igen. Skulle dom funka sen är det en bonus. :D
Har bland annat en fin (men sliten) gammal Alpina som går nån timme innan den stannar. Tänkte att den nog kan vara ett bra projekt. Behöver nytt glas också, så bra för den biten också.
Det kan iofs vara en bra ide :) mitt enda tips är att släppa på uppdragsfjädern innan du skruvar bort någonting, väldigt vanligt fel som lätt förstör gånghjulen. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är en till.
http://www.tradera.com/item/190209/285092609/6-klockor-i-okant-skick

Mest skräp men en Certina igen, ka-ching!!! Men det de flesta missar och som är en chansning är klockan som ingen bryr sig om nere i högra hörnet. Rutina från sena 70-talet som inget kan något om idag men om jag har rätt har ett urverk som kostar runt 1000kr på eBay.

Jag har fel ibland men oftast har jag rätt och är lite av vad som är kul med att köpa skrot.
 

JanneGlans

Breitling
Intressant tråd och då jag är i samma tankar så undrar jag bara en sak, vad är det för bok? Jag har sökt igenom forumet och Google och hittar den ej o_O
 
Topp