• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Börja med billiga vintageklockor - ett hopplöst projekt?

baby fat

Basic
Jag har börjat snegla på vintageklockor men är osäker på om det är ett omöjligt projekt att hålla på en rimlig ekonomisk nivå utifrån extrakostnader för service. Min korta historik är följande:

Köpte en Tissot 516 billigt (400 kr) för att testa hur jag förhåller mig till ett manuellt urverk. Klockan är inte superfin men jag gillade direkt att ha den på mig. Den höll tiden utmärkt men kändes trög i uppdraget (utan att ha något att jämföra med). Efter ca två veckors daglig användning hade den under natten avvikit flera timmar. Jag drog ut kronan för att ställa om tiden och fick då kronan i handen. Gissningsvis har det tröga uppdraget gjort så att fjädern gått av?

Jag hann innan ovanstående köpa en andra vintageklocka - en automatisk Seiko Seahorse (modellen som fick mig att börja snegla åt det här hållet från början). När jag fick den visade det sig att en timvisare satt löst och att den gick löjligt fort (ca 10 min per timme). Säljaren har tagit tillbaka den för att låta "sin urmakare" gå igenom den.

Utifrån ovanstående har jag funderat på om jag ska slå de här tankarna ur hågen? Ska man räkna med att betala kring 1500 kr för en service som en direkt extrakostnad om man köper en gammal klocka utan servicehistorik om man inte har egen erfarenhet av att iallafall öppna och smörja? Om inte, var bör man titta för köp (ovanstående är köpta på Tradera)? Jag gillar tanken på att kunna alternera mellan några klockor men kanske ska försöka hålla mig till quartzverk alternativ nyköp om jag (iallafall i dagsläget) tänker att de 1500 en service kostar är nära ett hälsosamt tak för vad en klocka "ska" kosta?

Jag är främst intresserad av: Tissot 516 GL (helst "lagom racinginsprirerad, typ orange sekundvisare"), Tissot Visodate (gärna med roulettedatum) och Seiko Seahorse. Gällande den sista kan det möjligtvis underlätta att jag har en nära vän som bor i Japan (och pratar/läser japanska obehindrat - jag tänker på det som "världens ärligaste land")? Tacksam för hjälp/råd (jag har sökt efter liknande trådar tidigare men hittar ingenting trots att det rimligtvis är en ganska vanlig frågeställning - länka gärna till det jag rimligtvis missat).

Ja, det får du tyvärr räkna med. Jag har alltid det i åtanke när jag bedömer en klocka för eventuellt köp.
Tack för svar - det skulle i mina ögon vara ett tydligt "Ja" som svar på min frågeställning i ämnesraden, iallafall om man tänkt sig "ett par klockor att alternera mellan" utan att vara riktig entusiast =(

Jag har börjat snegla på vintageklockor men är osäker på om det är ett omöjligt projekt att hålla på en rimlig ekonomisk nivå utifrån extrakostnader för service. Min korta historik är följande:

Köpte en Tissot 516 billigt (400 kr) för att testa hur jag förhåller mig till ett manuellt urverk. Klockan är inte superfin men jag gillade direkt att ha den på mig. Den höll tiden utmärkt men kändes trög i uppdraget (utan att ha något att jämföra med). Efter ca två veckors daglig användning hade den under natten avvikit flera timmar. Jag drog ut kronan för att ställa om tiden och fick då kronan i handen. Gissningsvis har det tröga uppdraget gjort så att fjädern gått av?

Jag hann innan ovanstående köpa en andra vintageklocka - en automatisk Seiko Seahorse (modellen som fick mig att börja snegla åt det här hållet från början). När jag fick den visade det sig att en timvisare satt löst och att den gick löjligt fort (ca 10 min per timme). Säljaren har tagit tillbaka den för att låta "sin urmakare" gå igenom den.

Utifrån ovanstående har jag funderat på om jag ska slå de här tankarna ur hågen? Ska man räkna med att betala kring 1500 kr för en service som en direkt extrakostnad om man köper en gammal klocka utan servicehistorik om man inte har egen erfarenhet av att iallafall öppna och smörja? Om inte, var bör man titta för köp (ovanstående är köpta på Tradera)? Jag gillar tanken på att kunna alternera mellan några klockor men kanske ska försöka hålla mig till quartzverk alternativ nyköp om jag (iallafall i dagsläget) tänker att de 1500 en service kostar är nära ett hälsosamt tak för vad en klocka "ska" kosta?

Jag är främst intresserad av: Tissot 516 GL (helst "lagom racinginsprirerad, typ orange sekundvisare"), Tissot Visodate (gärna med roulettedatum) och Seiko Seahorse. Gällande den sista kan det möjligtvis underlätta att jag har en nära vän som bor i Japan (och pratar/läser japanska obehindrat - jag tänker på det som "världens ärligaste land")? Tacksam för hjälp/råd (jag har sökt efter liknande trådar tidigare men hittar ingenting trots att det rimligtvis är en ganska vanlig frågeställning - länka gärna till det jag rimligtvis missat).
Det är lite gambling att köpa vintage helt klart. Säg 50/50. Hälften behöver service inom några månader eller tidigare, och hälften går i flera år utan minsta problem. En service kan du dock få för mindre än 1,5k.

Ibland har man tur. Hade dessa fyra Lagondor (sålde en till en kompis, men köpte en till så att jag har en kvartett igen). Alla fungerar fantastiskt fint med vintagemått mätt (tror att sämsta tidsavikelsen på en av klockorna var cirkus + 45 spd). Inte ens funderat på service. Fallerar en av klockorna tar jag nästa. Snittpris en dryg femhundralapp!:)
05227-jpg.324735
0008-jpg.503631

Jag är rätt ny på forumet och hade en fråga till er som verkar ha bra koll. Jag äger en äldre omega klocka som jag inte riktigt har koll på. Kan ni genom bilderna utläsa vad det är för typ av klocka, urverk, värde osv?o
Är klockan värd som vilken vintage seamaster som helst som säljs för 2-3000? Eller är den ovanligare?

Tacksam för hjälp.

Bilagor

• 0761767654.jpeg
    0761767654.jpeg
    8.7 KB · Visningar: 2
  • 0755524163.jpeg
    0755524163.jpeg
    13.5 KB · Visningar: 3
  • 0776534464.jpeg
    0776534464.jpeg
    9.2 KB · Visningar: 3
Grymt fina Lagondor (de har faktiskt redan innan legat "lite utanför min lista" i startinlägge).

Tack för servicetips också.

Gällande servicebehovet verkar det finnas lite olika uppfattningar men det kanske är vettigt att tänka iaf 50% risk att köpet blir (närmast) värdelöst om man tittar på klockor under 1000 kr utan servicehistorik om man inte har koll på säljaren?

Grymt fina Lagondor (de har faktiskt redan innan legat "lite utanför min lista" i startinlägge).
Tack! Och mitt tips är helt enkelt att köpa några billigare av samma modell och använda de som fungerar bra. Det är förhållandevis dyrt med en service på 1500 riksdaler på de allra billigaste vintageuren.

Gällande servicebehovet verkar det finnas lite olika uppfattningar men det kanske är vettigt att tänka iaf 50% risk att köpet blir (närmast) värdelöst om man tittar på klockor under 1000 kr utan servicehistorik om man inte har koll på säljaren?
Köp 3 och då är chansen att minst en är välfungerade riktigt hög. Och billigare an att köpa en service. Sannolikhetslära ftw!:)

Håller med @Fadershan angående att skruva själv, mitt klockintresse började med att jag tappade min Certina DS quartz i golvet så tavlan hamnade snett, tavelfötterna gick av, skulle kosta nästan lika mkt som en ny att reparera, men turligt nog kom jag på att det fanns en försäkring på klockan så det blev gratis, frågade även vad det skulle kosta att byta glas, 5-600 inkl glas, tyckte det var lite dyrt, kollade upp lite på nätet, några tior + en glaspress och jag fixade det själv :) och sen blev man fast, på gott o ont.

Verkar som du haft lite otur.
Har själv köpt lite vintage här och där.
Tradera, loppisar osv.
90% har fungerat felfritt under den tid jag haft dem.

På det igen.
Leta och impulsköp.
Är ganska sjukt att man kan få en fullt fungerande 60talare för 150:- på Tradera.
Udda märken men grymma designer och stabila urverk.

Varning.
Men en grej ska du veta.
En blir två, två blir fem och sen sitter du där med en hel hög.
Vintage är trevligt.

Tradera, loppisar osv.

På det igen.
Leta och impulsköp.
Är ganska sjukt att man kan få en fullt fungerande 60talare för 150:- på Tradera.

Varning.
Men en grej ska du veta.
Vintage är trevligt.

Mycket trevligt med vintage!
Priserna är dessutom så bra att man, om man känner att man klarar av det, vågar prova att göra ngt själv!
Jag har tummen mitt i pannbenet, när det gäller klockrepararioner, skakar och har taskig finmotorik.
Därför går jag till en bekant som tar 400kr för isärtagning, oljning och glasbyte!

Mycket trevligt med vintage!
Priserna är dessutom så bra att man, om man känner att man klarar av det, vågar prova att göra ngt själv!
Jag har tummen mitt i pannbenet, när det gäller klockrepararioner, skakar och har taskig finmotorik.
Därför går jag till en bekant som tar 400kr för isärtagning, oljning och glasbyte!
Hmm känns väldigt billigt, ingen gör väl isärplockning, tvätt och smörjning, injustering osv på så kort tid så 400kr känns som en rimlig ersättning. Men jag antar att en bekant/vän gör skillnad :) Ja då behöver du ju inte skruva själv med en aådan bekant, det hade knappt jag gjort heller då även fast det är kul! ;)

Tradera, loppisar osv.

På det igen.
Leta och impulsköp.

Varning.
Men en grej ska du veta.
Vintage är trevligt.

Jag tog till mig det här rådet. Varningen känns befogad... Jag fick iallafall tillbaka Seahorsen åtgärdad av säljaren. Håller tiden inom en minut efter 48h så det känns (jämförelsevis) betryggande.

Något känns väldigt skumt för en service under tusen kronor. Antingen ett halvdant jobb(eller rent av dåligt jobb) eller så betalar man ingen skatt.
Tror knappast att tapparna hinner poleras eller höjdlufter justeras för en så låg timpenning...

Senast ändrad:
Något känns väldigt skumt för en service under tusen kronor. Antingen ett halvdant jobb(eller rent av dåligt jobb) eller så betalar man ingen skatt.
Tror knappast det att tapparna hinner poleras eller höjdlufter justeras för en så låg timpenning...
Tack för info!
Du har ju servat en hel del klockor.
Jag har endast, med andan i halsen, tagit av boettlocket och beundrat urverken utan att peta i dem!
Kan passa på att fråga, verkar 1.600kr vara rimligt för en seriös service?

Tack för info!
Du har ju servat en hel del klockor.
Jag har endast, med andan i halsen, tagit av boettlocket och beundrat urverken utan att peta i dem!
Kan passa på att fråga, verkar 1.600kr vara rimligt för en seriös service?
Ja 1600 är mer rimligt om det är t.ex. ett vintageur med ett inte allt för komplicerat urverk, även om det är ganska lågt om allt ska göras utförligt.
Det beror ju på hur noggrann urmakaren är vid servicen. Ofta(inte alltid) får man det man betalar för. Fru Ur som jag förstått det är inte heller utbildad urmakare utan självlärd.

Ja 1600 är mer rimligt om det är t.ex. ett vintageur med ett inte allt för komplicerat urverk, även om det är ganska lågt om allt ska göras utförligt.
Det beror ju på hur noggrann urmakaren är vid servicen. Ofta(inte alltid) får man det man betalar för. Fru Ur som jag förstått det är inte heller utbildad urmakare utan självlärd.
Betalade 1.600kr för totalservice av Lancon, efter att jag sabbade den med hacka is med järnspett!
Zander, plockade ner den i mikrober, nu efteråt går den nästan lika bra som min Explorer!

Tror knappast att tapparna hinner poleras eller höjdlufter justeras för en så låg timpenning...
+1 :)

Det är något av kruxet med den billigaste sorten vintageklockor. Många behöver service och service kan kosta flera gånger mer än klockan, ibland många gånger mer än klockan är värd. Om man betänker att service i form av en enkel rengöring inte sällan spårat ur prismässigt hos en del och tangerar gränsen för skojeri, enligt mig då, blir det ännu svårare. Det är inte så konstigt att en del tröttnar. Det tar inte särskilt lång stund för en van urmakare att plocka isär och rengöra en klocka vad jag kan förstå enligt vad flera av dem själva säger.

Idealet är väl att ha tillgång till en klockmekaniker som håller priser som är rimliga att kosta på. Själv försöker jag annars om det är nåt jag vill ha kolla upp så gott det går hur klockan fungerar och sen hoppas på tur. Är det väldigt svävande uppgifter som lämnas gällande funktion och tidshållning så avstår jag hellre om det inte verkar värt att kosta på klockan alltför mycket men vissa klockor kan naturligtvis vara värda det även prismässigt och inte minst beroende på hur pass gärna man vill ha den. Köper man en klocka för exempelvis 400 kronor är det kanske inte hela världen heller om den läggar av. Det brukar finnas fler av ungefär samma sort..

Sen det här med en lossnad visare. Det är sånt som händer och ofta ska det inte behöva kosta mycket men vissa kräver att få göra en service i form av rengöring vare sig det är nödvändigt eller ej annars vägrar de att ta i klockan. Själv bojkottar jag sånt.

Edit; ang Tissoten tror jag inte det beror på att fjädern gått av att du fick kronan i handen.

Senast ändrad:
Jag har massvis med billiga vintageklockor som jag betalat 200-500 kr styck för. Vissa går helt utmärkt, som en av mina favoriter: en Alpina från 40-/50-talet (som dock fått ommålade visare). Kostade omkring 250kr och går ca +10-15 s/d. Dom som är roliga, men inte funkar eller funkar dåligt tänker jag att jag ska serva själv när jag lär mig det! Har en liten ambition om att börja lära mig under året, kanske till sommarsemestern.
Det är kul med bilder, så här är min fynd-Alpina, som jag förvisso fick till ett ruskigt bra pris då jag sett liknande gå för 500-1.000kr!
DEF1F739-E345-4233-85FE-A1A1E88E4740.jpeg

Jag har massvis med billiga vintageklockor som jag betalat 200-500 kr styck för. Vissa går helt utmärkt, som en av mina favoriter: en Alpina från 40-/50-talet (som dock fått ommålade visare). Kostade omkring 250kr och går ca +10-15 s/d. Dom som är roliga, men inte funkar eller funkar dåligt tänker jag att jag ska serva själv när jag lär mig det! Har en liten ambition om att börja lära mig under året, kanske till sommarsemestern.
Det är kul med bilder, så här är min fynd-Alpina, som jag förvisso fick till ett ruskigt bra pris då jag sett liknande gå för 500-1.000kr!
DEF1F739-E345-4233-85FE-A1A1E88E4740.jpeg
Luma om dom där visarna så blir det en helt annan klocka, till en indexmatchande lume förstås.

Tillbaka
Topp