• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja pilla med mekaniska ur

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Hej,

Börjar bli riktigt galet intresserad i klockor och urverk och vill köpa mig ett eget set för att kunna öppna upp klockor och pilla lite. Min vän rekommenderade bergeon. Någon som kan länka ett sett som inte är allt för dyrt som räcker för en nybörjare att få sin abstinent stillad?

Vällingen
Michael
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Min vän vägrar låta mig köpa något annat än bergeon enligt hans erfarenheter. Någon som vet om man kan köpa ett sett som är som den från Kjell typ? :)
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Kjell om du vill riskera att förstöra det du skruvar i. Rekommenderar även att inte pilla på något du skulle gråta det minsta över att det går sönder rätt rejält.
Tack för varningen. Tänkte köpa något billigt mekaniskt ur. Har du något tips på vilka saker man behöver för att kunna plocka isär och skruva ihop en klocka?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ett tips är att börja med ett enkelt ur utan komplikationer som fungerar (inte automatiskt och utan datum). Testa att plocka isär det samtidigt som du tar bilder efter varje del är bortplockad. Då vet du i vilken ordning delarna ska tillbaka och vad som ska sitta vart. Börjar du med ett trasigt verk är risken stor att du inte vet om du gjort något fel eller om felet redan fanns där innan du började skruva. Innan du börjar skruva så rekommenderar jag dig även att titta på ett par videor av mark lovick. Pedagogiska och bra filmat.

Här är en tråd där jag samlat några av de första, men gå in på hans kanal så hittar du många fler.
https://klocksnack.se/threads/hur-man-servar-en-klocka-videoinstruktioner-av-mark-lovick.16052/
 

BoEtt

Rolex
Enda orsaken att köpa Kjells låda är för lådan/väskan. En praktisk låda att lägga prylarna i. Men verktygen i den är bara skit. Boettkniven går inte att använda, mejslarna tappar mejseldelen, bandverktygen likaså, skruvboettöppnaren är så rasslig o instabil så den släpper och ger repor på boetten. Men som sagt lådan är bra, men 500 spänn.... Köp upp verktygen du behöver enskilt, kvalité lönar sig, framförallt du slipper rätt mycket irritation.
 

TheMadToad

Omega
2-Faktor
Haha, jag är också sugen på att skruva i min gamla grunka. Fråga hos urmakaren idag om vad han tyckte, när han fick tillbaka andan så blev det ett vänligt men bestämt nej...

Blir nog till o skruva i den ändå tids nog, men om det hjälper klockan i sig får vara helt osagt:blackeye:
 
Topp