• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Början på en samling

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Tjena grabbar och tjejer(?).

Tyvärr verkar det ju som det här med klockgalenskap och samlande är något som går i arv. Har fått min galenskap i rakt nedåtgående led från min far och farfar. Har gått ut skolan för ett halvår sen och jobbar nu på mitt första heltidsjobb och tänkte därför göra slag i mitt beroende och börja min egna samling. Jag har sedan tidigare en Longines Oposition (l3 618 4) och en gammal seiko flygare i gott skick.

Nu tänkte jag göra mitt första riktigt egna köp. Har en budget på Max 7000. Köper mer än gärna begagnat då det känns som att det blir mycket mer klocka för pengarna... Har inte siktet inställt på något speciellt utan undrar lite över era tankar. Har ni någon klocka som ni dyker vore bra att börja min samling med, några tips över hur mina tankegångar borde vara osv?
Alla tankar och åsikter är välkomna. Tveka inte utan släng gärna iväg ett pm om ni har någon egen klocka som ni traskar runt med och funderar på att sälja!
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Oris är grymt mkt klocka för pengarna. Kolla annars Longines som också gör fina ur.



A White-hot juggernaut at 200 miles per hour!
 

F-L-P

Panerai
Skulle titta på sinn, stowa, oris eller nomos beroende på vilken stil man letar efter.

Sinn o stowa gör fina flygare oris grymma dykare och nomos har fina dress dinkor.
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Ronnie_82 skrev:
Oris är grymt mkt klocka för pengarna. Kolla annars Longines som också gör fina ur.



A White-hot juggernaut at 200 miles per hour!
theargonaut skrev:
Rossi skrev:
För 7 papp skulle jag köra på en Oris dykare.

+1, En Orisdykare eller liknande dykare, låter ju som ett bra komplement till din nuvarande samling.
Har faktiskt spanat lite på en Oris klocka, dock inte en dykare. Helmut Sinn säljer ut delar av sin privata kollektion. En av dessa är denna från Oris; http://helmut-sinn.com/?page_id=1969 . Lite ögongodis för en fotbollsälskare som mig.

Sedan undrar jag lite hur Seikos dykare står sig mot Oris? Har sprungit på den här sardinburken; http://www.creationwatches.com/products ... -3297.html . Ser ut som någon blandning av the tuna och en monster, lite osäker på vad jag tycker om gulddetaljerna dock..
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
F-L-P skrev:
Skulle titta på sinn, stowa, oris eller nomos beroende på vilken stil man letar efter.

Sinn o stowa gör fina flygare oris grymma dykare och nomos har fina dress dinkor.

Stowa har en del grymt fina. Har tyvärr inte sett så många på begagnadmarknaden :cry:
 

Charles_

Rolex
Den här kanske kan vara något? SevenFriday P1. Kommer att lägga upp en recension i början på nästa vecka!

3DEAF720-4C63-4712-998F-19794073B294-10978-00000590AF901E6D.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kika runt lite och fundera ut följande:

- Typ av klocka (dress, dyk, kronograf mm)
- Storlek (bredd, bandstorlek)
- Urverk (automat, manuell eller batteri)
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Charles_ skrev:
Den här kanske kan vara något? SevenFriday P1. Kommer att lägga upp en recension i början på nästa vecka!

3DEAF720-4C63-4712-998F-19794073B294-10978-00000590AF901E6D.jpg

Löjeväckande snygg bild. Osäker på om det är Porschemärket i bakgrunden som höjer det hela lite dock. Ser fram emot att läsa recensionen!
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
yonsson skrev:
Kika runt lite och fundera ut följande:

- Typ av klocka (dress, dyk, kronograf mm)
- Storlek (bredd, bandstorlek)
- Urverk (automat, manuell eller batteri)

Automat vore ju naturligtvis att föredra. Men med min prisbild är det inte något jag prioriterar. Dressklockor är inget för mig då jag helt enkelt inte har någon nytta av en sådan klocka. Har faktiskt inga större parametrar då jag har så få klockor och tycker det finns så jävla mycket fint. Planen är helt enkelt att tuta och köra när det dyker upp något fint som känns rätt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Charles_

Rolex
Helmeroni skrev:
Charles_ skrev:
Den här kanske kan vara något? SevenFriday P1. Kommer att lägga upp en recension i början på nästa vecka!

3DEAF720-4C63-4712-998F-19794073B294-10978-00000590AF901E6D.jpg

Löjeväckande snygg bild. Osäker på om det är Porschemärket i bakgrunden som höjer det hela lite dock. Ser fram emot att läsa recensionen!
Det är en snygg klocka! Kommer med två års garanti, en box som heter duga och ligger inom ramen för din budget. Sa jag att den var automatisk också? :mrgreen:
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
yonsson skrev:
Nu är ju detta något av en udda fågel, men riktigt nice.

Halios laguna

Eller en annan udda. Benarus Moray 4
Den kan iofs landa strax över budget.

Eller kanske en Hamilton?


Eller en sumo?


Jag kan ge dig 100 förslag, men som sagt, det är svårt utan mer exakta krav än en klocka under 7000:-

Kanske ska försöka ge dig lite mer än under 7000 då ;) tycker av någon konstig anledning att set är jävligt snyggt med den skyddande ringen som till exempel Seikos tuna modell har, osäker på vad det heter (caseguard kanske namnet är?) när det kommer till dykare. Tycker också att dykare ska vara rätt tjocka oavsett bredd. Är inte helt främmande till lite färg på urtavlan om det passar in bra. Har som alla amerikaner ngn dum förkärlek för limited editions. Ser väl allra helst att det är ett rätt välkänt märke som mina ointresserade vänner kan ge mig välförtjänt credd för (typ omega) även om detta inte är lika viktigt.
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Charles_ skrev:
Helmeroni skrev:
Charles_ skrev:
Den här kanske kan vara något? SevenFriday P1. Kommer att lägga upp en recension i början på nästa vecka!

Löjeväckande snygg bild. Osäker på om det är Porschemärket i bakgrunden som höjer det hela lite dock. Ser fram emot att läsa recensionen!
Det är en snygg klocka! Kommer med två års garanti, en box som heter duga och ligger inom ramen för din budget. Sa jag att den var automatisk också? :mrgreen:

Det som får mig att tveka på denna är att det känns som en väldigt modemässigt korrekt klocka just nu. Osäker på om jag gillar att sevenfriday texten har fått en så framträdande plats. Hur ligger det till med vatten och bad?
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
yonsson skrev:
Bra där. Här har du en limited edition med shroud (som skyddet heter på engelska), dessutom inom budget och med lite färg av ett välkänt märke.

http://www.creationwatches.com/products ... -3297.html

Finns i tre olika färger:
618587d1328283677-wts-fs-seiko-srp233-srp234-srp236-200m-hacking-handwinding-tuna-limited-edition-seiko-automatic-diver-srp233-234-236.jpg

6695080987_af7ef1fd3f_o.jpg


Edit: Klappar mig själv på axeln för ett klockrent och snabbt svar. Nu är det läggdags.

Har faktiskt spanat på den där i guld/gul. Lämnkade också till den högre upp i tråden. Osäker på om jag tycker att den ger ett lite plastigt intryck och om gulddetaljerna är lite tacky. Har du någon erfarenhet av creationwatches? Vill gärna att den kommer i sin original box osv!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Creation är bra, men om du vill ha originallåda, så får du kontakta honom innan du handlar. Det är inte alltid han skickar med det.
 
Topp