Tro mig, det är inget träsk man vill hamna i, lagom är alltid bäst av typ allting faktiskt... Så försöker själv segt dra mig upp ur gyttjan. Min medicin just nu ska bli att bli OWG i ett antal månader med en Seiko SKX007J1! Seiko är nämligen, enligt mig, den japanska klockan. Största anledningen till det är väl hur de konkurrerar med Schweizarnas kvalitet till i huvudsak lägre priser. Hur de redan för många år sedan, med Kintaro Hattori, såg potentialen i att investera i maskiner och design för lång framtida kvalitet.
Seiko speglar resten av de kända "kvalitet, coolhet, lågt pris"-tänket som jag har med många andra japanska märken!
Så Seiko it is enligt mig.
(Här hittade jag förövrigt ett gammalt föredrag jag skrev och höll i början av gymnasiet för ett antal år sedan om Seiko. Där skrev jag litet om vad jag tyckte om seiko då, och till viss del fortfarande.)
服部 金太郎 - Kintaro Hattori
I somras köpte jag en armbandsklocka för pengarna jag fick av mitt sommarjobb som jag hade.
Sommarjobbet jag hade gick ut på att plocka skräp och fimpar från gatan med en pinne, och jag skulle ha på mig en gul reflexväst. Jag gick omkring i min gula reflexväst på Östermalms gator och på kajen vid Hornsberg, och jag minns att jag hela tiden tänkte på
människornas i kostymer och solglasögon ansiktstryck och miner, och att jag försökte att inte synas för dem. Jag vet inte riktigt varför, men det kändes litet märkligt och obekvämt i den där västen med pinnen i handen.
Jag köpte som sagt en klocka för pengarna jag fick för sommarjobbet. Klockan tog lång tid på sig att anlända, och som tiden gick blev jag bara mer och mer nyfiken på klockan, därför började jag att titta på youtube-videor om klockor av alla möjliga slag. Det kunde handla om topp tio anledningar varför alla borde äga en klocka, eller videor inifrån klockföretags verkstäder. En stor sak jag slogs av efter några dagars forskning på youtube var att det finns en så stor värld runt klockor jag inte hade hört talas om förut, en värld som inte baserades på priser eller status, utan på kvalitet, intresse och skicklighet, och arv från förr. En klocka är så mycket mer än bara en statussymbol, faktum är att det inte alls är en statussymbol, utan en mekanisk maskin bestående av hundratals delar tillverkade av människor som Brinner för horologins mysterier och under. Decennier av forskning och intresse att mäta tiden har format de kända klockmärken som finns idag, som till exempel Rolex, Omega, Patek Philippe osv..
När jag tänkte på detta kunde jag inte låta bli att tänka tillbaka på de människor jag såg på Östermalm och i Hornsberg, jag undrade om de hade burit en dyr klocka när jag gick förbi dem i somras i min reflexväst. Jag kunde inte låta bli att undra om de överhuvudtaget visste vad de bar på sin arm, eller om de bara hade köpt klockan för att den var dyr, och att de i sådana fall inte hade någon glädje av den.
Ju mer jag lärde mig om klockor, ju mer förstod jag att snobberi inte hade någonting med dessa att göra, utan att det bara är nya felande tankar av att imponera med materiella ting., som har applicerats på klockor.
Människor som försöker att imponera med dyra föremål har ingenting med föremålen de imponerar med att göra, eftersom att dessa inte alls skapades för att imponera med.
Jag tänkte på att jag, i min reflexväst inte alls hade behövt känna mig obekväm när jag gick runt där med min pinne och plockade fimpar.
Dyra föremål går tyvärr ofta hand i hand med snobbiga människor, med denna jargong har jag ingenting med att göra, inte klockor eller andra kvalitativa föremål heller, det är ju så förvrängt mot vad som egentligen betyder något.
Av klockor och horologi har jag lärt mig att snobberi och viljan till att imponera inte alls överensstämmer med lyckade människor, tvärtom, eftersom att de föremål de bär har skapats av människor som har slitit och gläds för sin resa mot det dels ville uppnå, ett föremål av hög kvalitet skall bäras med respekt och kunskap.
En av dessa människor som slitit så hårt, har jag valt att tala om, Kintaro Hattori, eftersom att han är grundaren till ett av de mycket kända och uppskattade klockaretag som finns idag. Jag valde honom för att visa litet vad en fin klocka bär i bagaget, och som är en anledning varför många bär dyra klockor idag.
Kintaro Hattori är grundare till ett av de största klockmärkena i världen, Seiko. Hans resa mot sitt mål handlade inte om att äga dyra föremål eller vara mallig, sådana saker leder nämligen ingen vart, att dra ner människor till sin nivå för att känna sig framgångsrik är ju det vanligaste att göra. Men Kintaro var över den onda spiralen och fokuserade istället på att han kunde göra precis vad som helst, eftersom att han var medveten om att det krävs att man gör någonting för att något ska hända, att ta tankar till verklighet och att ta det som glädjer andra och en själv till verklighet. De som gör dessa handlingar är sådana människor man ser upp till, vänder sig till och kommer ihåg, och Kintaro är en av dem, det är inte svårt att vara en sådan människa, men det är mycket intressant att tala om.
Kintaro föddes i Uneme-cho, Kyobashi, Tokyo, den nionde oktober 1860. Kintaros pappa jobbade som auktionshandlare, och redan från tidig ålder visste Kintaro att han ville bli handlare. Vi 11 års ålder besökte Kintaro den lokala urhandeln som låg nära där han bodde.
Han uppmärksammade att en urhandlare alltid hade jobb att göra, även på regniga dagar kunde affärerna gå runt eftersom en urhandlare då kunde sitta och utföra reparationsarbeten, Kintaro bestämde sig för att han ville starta en urhandel.
När han blev 13 år tog han ett lärlingsjobb vid Kameda urhandel (senare sakata urhandel) för att lära sig om konsten att bygga, sälja, och reparera klockor. Han hade dock litet otur eftersom att handeln gick i konkurs strax efter han började där. Kintaro, med sin affärsanda visste hur jobbigt det var när affärerna gick dåligt, därför gav han alla sina besparingar till ägaren av Sakata. Denna händelse är ganska välkänd i japan och berättades för nya generationer som ett skolexempel, och här ser vi också tycker jag, ett mycket bra exempel på att vara över den onda spiralen som jag tidigare talade om.
Kintaro lärde sig i alla fall mycket om urmakarkonst vid Sakata, och 1877 spikade han upp en skylt vid sitt hus, som det stod Hattori Klockreparerare på. Han började att få reparationsjobb, dessa utförde han samtidigt som han arbetade för en urmakare vid namn
Seijiro Sakurai, allt för att lära sig så mycket om konsten han kunde.
Vid 21 års ålder, år 1881, som man säger är året då Seiko grundades, startade han företaget K. Hattori & campany. Kintaro öppnade en affär i sina hemtrakter som sålde importerade klockor och utförde reparationsarbeten. Han behövde köpa extradelar och klockor från någonstans, och de han köpte ifrån var han väldigt noga att betala till i tid, därför skaffade han sig och sitt företag ett väldigt gott rykte. Ett känt yttryck från Kintaro Hattori lyder ”jag håller mina löften, vilka incidenter jag än stöter på”
Eftersom affären hade ett så gott ryckte fick han första tjing på nya klockmodeller från många importerare, vilket gjorde att Kintaros företag växte väldigt mycket på kort tid, Kintaro blev direktör för Tokyos klockförening och medlem i Tokyos handelskammare,
Det här gjorde att…
Kintaro hade nu större resurser än han någonsin haft, och med hjälp av en vän, Tsuruhiko Yoshikawa, etablerade han en fabrik som han nämnde till Seikosha, som ungefär betyder firman med utomordentligt hantverk, Seikosha var starten på Kintaos klockimperium
Kintaro började att tillverka produkter helt på egen hand, alltså han importerade inte några delar, utan tillverkade allt som behövdes för att göra en klocka i sin fabrik, han var övertygad att en kund alltid föredrar att betala litet mer, för att få en kvalitativ produkt, så han var mycket noga med att alla klockor som fabriken gav ut skulle hålla högsta kvalitet.
De här tankegångarna är kintaro känd för, att som affärsman inte satsa på så stor vinst som möjligt, utan satsa på kvalitet åt kunden, det skulle bli en framgångssaga
I och med att fabriken växte kom också nya fabriksarbetare, dessa startade Kintaro en skola för, som lärde ut kalligrafi, matematik och japanska, kinaro var noga med att sina anställda skulle ha god utbildning för att de skulle lyckas i livet
Kintaro Hattori menade att en stor anledning varför Japan inte var lika stora som västvärlden inom horologi, och allt annat för den delen, var för att de hade väldigt gammalmodiga tillverkningsprocedurer.
Och den tanken, som verkligen visar Kintaros förmåga att vara nytänkande, som han var ganska ensam om i sitt företag med, är en nödvändighet för företagets tillväxt, och ja, alla produkter de varit först i välden med, som har påverkat vårt samhälle väsentligt
Kintaro importerade ångdrivna motormaskiner från Amerika, detta och att Kintaro kom på en ny teknik att tillverka fjädern i klockan på, ny gjorde att Seikosha kunde börja masstillverka klockor. Seikosha blev tack vare Kintaros goda affärssinne ett globalt företag som var nytt för den japanska klockindustrin, och det enda företaget i japan som under denna tid kunde masstillverka artiklar inom horologi.
Kintaro Hattori var en pionjär inom marknadsföring, och han och företaget bidrar senare bland annat till Japans allra första tv-reklamer.
År 1911 stod Seikosha för ungefär 60% av försäljningen av Japantillverkade klockor. Och hans företag var vid denna tidpunkt ett känt företag över hela världen, som konkurrerade med de västerländska klockmärkena.
Kintaro var en väldigt finurlig man, han spådde tidigt att armbandsur skulle bli framtidens melodi, under hans uppväxt, och innan det, hade nämligen nästan alla män fickur, armbandsur var endast för damer. Det var inte förrän under världskriget som armbandsuren fick ett uppsvung, när militärer behövde synkronisera auktioner, och smidigt se tiden. Efter världskriget tog armbandsuren över mer och mer tills de snart hade tagit över helt. Kintaros företag seikosha gav ut Japans första armbandsur, Laurel, 1913, alltså 1 år innan kriget.
När världskriget kom, kom det lägligt för Kintaro, innan kriget kapade av alla leverantörer hade han lyckats köpa in stora partier med material till tillverkning.
Eftersom Tysklands klockindustri blev mycket opopulär, och många västerländska klockföretag saknade material, beställde bland annat England och Frankrike stora mängder klockor från Seikosha,
Det här blev Kintaros värkliga genombrott, han blev känd som urens konung i västvärlden. Kintaros företag växte enormt under världskriget, och han byggde ut sin fabrik mer och mer och gjorde den mer och mer effektiv. Kintaros affärer gick strålande, och Seikosha var nu upptäckt i västvärlden.
Men…., I septemper 1923 förstördes nästan hela fabriken i jordbävningen, Kanto.
Endast En del av fabriken, som var gjord i stål klarade sig. Kintaro grämde sig inte länge över att allt han hade byggt upp förstördes, Han ersatte alla kunder som fått sina klockor förstörda (1500 klockor) som var inne på reparation på fabriken med nya klockor, Bara några dagar efter jordbävningen började han skissa på planer för att bygga upp hela fabriken igen, nu under det nya namnet, Seiko, som det heter idag. Den nya Fabriken stod klar snabbt, och många maskiner hade dessutom klarat jordbävningen, så produktionen kunde tas upp snabbt, och nu med fokus på armbandsklockor.
K. Hattori & companys nya huvudbyggnad, som han kompletterade den nya fabriken med, stod klar i Ginza, tokyo, 1932. Dess klocktorn är ett av områdets kändaste byggnader idag.
En mening som är känd för Kintaro Hattori, som han levde efter, och som speglar hela hans framgång, och det som jag talade om i början, lyder, stressa inte men upphör inte.
Kintaro tog tag i det han ville ta tag i, men han stressade inte fram någotnting, eftersom att han menade att det kunde leda till att han skulle ha gjort fel.
Kintaro Hattori bidrog stort till att Japans traditionella hantverk kunde moderniseras och nå ut till fler människor, och till att japan blev en global spelare med kvalitet i fokus,
Han bidrog till att mekaniska klockor, som tidigare krävde en invecklad process att tillverka, kunde nå ut till var och en med ett lägre pris.
Den kanske största uppfinningen som Kintaro Hattoris företag Seiko har givit välden, och som nästan tog kål på hela den schweiziska urconcernen, är Quartz-armbandsklockan. Seiko kunde krympa quartztekniken så pass, att den fick plats i ett armbandsur. quartz är en teknik där uret mäter tiden med hjälp av ett batteri och en puls från en kristall, detta gör att klockan kan mäta tiden med en otrolig exakthet, som inte kan uppnås med ett mekaniskt ur. Seikos quartzklocka kom ut 1969, 35 år efter Kintaro Hattoris död, nu drevs fabriken vidare av släktingar, och hette Seiko Astron, den kostade då lika mycket som en bil, men seiko kunde snabbt därefter sänka priserna, och nu är ju quartzklockan mycket billigare än den mekaniska klockan.
Quatzklockan, alltså en klocka som drivs av ett batteri, är den vanligaste klockan i världen idag.
Kintaro Hattori dog 1934 efter ett års sjukdom, han hade vid denna tidpunkt skapat sig ett klockimperium, som med tiden skulle leva vidare efter Kintaros principer och utvecklas till massivt företag, med ett börsvärde på över 25 miljarder kronor, och över 13000 anställda.
Jag tänkte avslutat med ett citat från Kintaro Hattori, som han själv beskriver sin karriär med, och som beskriver hans förmåga att agera , det lyder:
“företagare skall alltid vara ett steg före sina konkurrenter, men bara ett steg. Om de är för många steg före kommer de att ses som en guru, för långt satta från verkligheten. Företagare skall inte vara en guru.” “ Jag handlade med utländska företag medan andra handlade med kamrater; Jag importerade direkt från företagen medan andra förhandlade med dem; Jag tillverkade på egen hand när andra började att importera; och jag sökte efter något nytt när andra började att producera”
(Källkritisk diskussion-seikomusseum, tgv, book 1001 klockor—fina med klockor, det i början)