• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Början till slutet på sommar- och vintertid?

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Härliga nyheter, tycker jag! Hoppas att alla hänger med (och väljer normaltid).
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Härliga nyheter, tycker jag! Hoppas att alla hänger med (och väljer normaltid).
Det enda som är konstigt är att länderna själv får välja om de ska köra permanent sommar- eller vintertid. Det kommer att bli rätt omständligt att hålla reda på vilka länder som kör vad då.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det enda som är konstigt är att länderna själv får välja om de ska köra permanent sommar- eller vintertid. Det kommer att bli rätt omständligt att hålla reda på vilka länder som kör vad då.
Verkligen! EU uppmanar länderna att komma överens. Vore väl bäst om alla körde vintertid, som ju egentligen heter normaltid.

Tänker på alla Casioklockor med DST-indikator och automatisk justering! Ay díos mio!
 

jla

Omega
Härliga nyheter, tycker jag! Hoppas att alla hänger med (och väljer normaltid).
Publicerad 26 mar 2019 kl 14.29? :rolleyes: Har det inte hunnit bromsats än? Hade inte hört om det där.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Verkligen! EU uppmanar länderna att komma överens. Vore väl bäst om alla körde vintertid, som ju egentligen heter normaltid.

Tänker på alla Casioklockor med DST-indikator och automatisk justering! Ay díos mio!

Precis, vi kommer verkligen "komma överens" mellan länderna i EU... redan avseende det självklara valet skiljer din och min åsikt 100 % då jag endast kan tänka mig sommartid :) (tror jag) då jag vill ha det så ljust som möjligt så länge det går på eftermiddagarna på höst, vinter och vår.

JAg hör dock till minoriteten som inte förstår varför man vill ändra detta fantastiska event att ställa om tiden 2 ggr om året.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Härliga nyheter, tycker jag! Hoppas att alla hänger med (och väljer normaltid).
Hade varit trevligt :) Tycker att hela EU borde köra GMT+1 och normaltid... kanske Irland kan få dispans :D
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Precis, vi kommer verkligen "komma överens" mellan länderna i EU... redan avseende det självklara valet skiljer din och min åsikt 100 % då jag endast kan tänka mig sommartid :) (tror jag) då jag vill ha det så ljust som möjligt så länge det går på eftermiddagarna på höst, vinter och vår.

JAg hör dock till minoriteten som inte förstår varför man vill ändra detta fantastiska event att ställa om tiden 2 ggr om året.
Det var ju för att spara dagsljus det kom till, men att jag föredrar normaltid är för att det är den ”riktiga” tiden. Jag är inte låst vid min åsikt, den kan ändras.

Det blir onaturligt för kroppen att hålla på att ändra och klockor går fel och man kommer för sent eller för tidigt. Det ska hållas på så mycket!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Du föreslår att själva platsen Greenwich ska ha tiden gmt+1? Lite snurrigt kan tyckas.

Eller ja UK är ju inte med i EU så klart.
Just det, qvislingarna kan ju behålla sin egen tid :D Norge kan ju också köra GMT så kan sverige och finland ha samma tid istället för svergie och norge som det är idag
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, så gammal var den. Finns inget beslut i dagsläget. Vad folk inte förstår är att det tar ett par år från beslut till verkställande. I praktiken så kommer vi att fortsätta ställa om klockan på våren och hösten 2022 ut iaf, antagligen lite längre än så.
Helt ok ändå, skönt att bollen är i rullning.
 

Ploki

Breitling
Rätt självklart att välja ständig sommartid. Vi har så lite ljus i Sverige att vi behöver ta till vara på allt ljus vi får.
 

Ploki

Breitling
Ryssarna införde ständig sommartid, men tvingades ändra till ständig normaltid ("vintertid"). Det blev helt enkelt för mörkt på dagarna. Antagligen finns det något vi kan lära där.

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/07/01/ryssland-overgar-till-standig-vintertid

Bra exempel på någon som inte har koll. Anpassningen i Ryssland gjordes efter Moskva som kvarten drogs mot "dubbel sommartid" med det gamla systemet.

Om vi jämför Stockholm med Moskva så ligger solen i Stockholm endast en kvart efter Moskva i dagsläget trots att vi har sommartid och de normaltid.

Solen står 18 oktober som högst i Stockholm 12:32 medan den står som högst i Moskva 12:14. När vi övergår till normaltid 25 oktober, kommer solen att stå som högst 11:31 i Stockholm och 12:13 i Moskva.

Således får Stockholm ur solperspektiv
mer lik tid Moskva med permanent sommartid än permanent normaltid.

Notera också att Stockholms nuvarande normaltid ligger en halvtimme före den naturliga tiden där solen står som högst 12:00.

Att ha solen som högst 11:30 i huvudstaden vilket vi får med permanent normaltid är extremt tidigt.

Så om du vill att vi ska följa Rysslands exempel i praktiken ska vi införa permanent sommartid. Däremot ska vi inte införa permanent "dubbel sommartid".

Källor:

 
Senast ändrad:

Timer

Panerai
Denna debatt är något jag inte blir klok på öht. Folk menar alltså att det är för jobbigt att ägna EN MINUT eller två åt att ställa om några väggklockor och armbandsur hemma två ggr per år, för att i gengäld få märkbart mer ljus under dygnets vakna timmar i MÅNADER?

Vad är det för fel på er?

Varför inte avskaffa tandborstning, det tar ju 2x2=4 minuter per dag, låter ni bli det får vi visserligen tandvärk några timmar per dag sedan, samt får till slut äta mat med sugrör vilket också tar någon timme mer per dag. Men hey, ni sparade ju fyra minuter!

Vill inte ta till epitet men resonemanget att kalla en tvåminutersinsats som ger hundratals timmar i payback för besvärlig säger väldigt mycket om avsändarens förmåga till att skjuta upp belöningar (vedertagen proxy för intelligens och framgång, se marshmallow-testet mm).
 

Ploki

Breitling
Denna debatt är något jag inte blir klok på öht. Folk menar alltså att det är för jobbigt att ägna EN MINUT eller två åt att ställa om några väggklockor och armbandsur hemma två ggr per år, för att i gengäld få märkbart mer ljus under dygnets vakna timmar i MÅNADER?

Vad är det för fel på er?

Varför inte avskaffa tandborstning, det tar ju 2x2=4 minuter per dag, låter ni bli det får vi visserligen tandvärk några timmar per dag sedan, samt får till slut äta mat med sugrör vilket också tar någon timme mer per dag. Men hey, ni sparade ju fyra minuter!

Vill inte ta till epitet men resonemanget att kalla en tvåminutersinsats som ger hundratals timmar i payback för besvärlig säger väldigt mycket om avsändarens förmåga till att skjuta upp belöningar (vedertagen proxy för intelligens och framgång, se marshmallow-testet mm).


Anledningen att man vill låsa tiden beror främst på att man har ökad förekomst av hjärt och kärlsjukdomar samt fler olyckor i samband med tidsomställningarna.

Sedan behöver vi inte förlora ljus om vi väljer permanent sommartid vilket också EU kommissionen föreslagit.
 

Timer

Panerai
Anledningen att man vill låsa tiden beror främst på att man har ökad förekomst av hjärt och kärlsjukdomar samt fler olyckor i samband med tidsomställningarna.

Sedan behöver vi inte förlora ljus om vi väljer permanent sommartid vilket också EU kommissionen föreslagit.

Jag har väldigt svårt att förstå den ökade förekomsten av hjärt kärl sjukdomar pga detta. Får man även hjärtkärlsjukdom om man råkar vakna en timme tidigare eller senare två ggr per år?

Vintertid /normaltid är ju för att inte ljuset på morgnarna ska dröja till kl 10. Visst, kan hålla med om att det kanske är en smaksak om man då istället får ljus till kl 16 istf 15 i december, men man har ändå försökt träffa en kompromiss.

Jag får också medge att ca 50% av min irritation härrör från tanken på en oändligt svällande, av oss skattefinansierad byråkratis besatthet av att reglera våra liv på sätt som vi öht inte har bett om. Men det är OT.
 

Ploki

Breitling
Jag har väldigt svårt att förstå den ökade förekomsten av hjärt kärl sjukdomar pga detta. Får man även hjärtkärlsjukdom om man råkar vakna en timme tidigare eller senare två ggr per år?

Vintertid /normaltid är ju för att inte ljuset på morgnarna ska dröja till kl 10. Visst, kan hålla med om att det kanske är en smaksak om man då istället får ljus till kl 16 istf 15 i december, men man har ändå försökt träffa en kompromiss.

Jag får också medge att ca 50% av min irritation härrör från tanken på en oändligt svällande, av oss skattefinansierad byråkratis besatthet av att reglera våra liv på sätt som vi öht inte har bett om. Men det är OT.

Jag antar att det är en ökad stressfaktor att plötsligt ta sig till jobbet och börja jobba en timme tidigare än normalt.

Samtidigt kan man fråga sig om en person som har så dålig hälsa satt han får stroke av en tidsomställning, hade fått det snart ändå även utan tidsomställning.
 

Timer

Panerai
Jag antar att det är en ökad stressfaktor att plötsligt ta sig till jobbet och börja jobba en timme tidigare än normalt.

Samtidigt kan man fråga sig om en person som har så dålig hälsa satt han får stroke av en tidsomställning, hade fått det snart ändå även utan tidsomställning.
+1 på andra stycket.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Denna debatt är något jag inte blir klok på öht. Folk menar alltså att det är för jobbigt att ägna EN MINUT eller två åt att ställa om några väggklockor och armbandsur hemma två ggr per år, för att i gengäld få märkbart mer ljus under dygnets vakna timmar i MÅNADER?
Joakim tycker iaf att det är jobbigt!;)
2456+00000000000000086.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag antar att det är en ökad stressfaktor att plötsligt ta sig till jobbet och börja jobba en timme tidigare än normalt.

Samtidigt kan man fråga sig om en person som har så dålig hälsa satt han får stroke av en tidsomställning, hade fått det snart ändå även utan tidsomställning.
Det handlar väl egentligen om att samhällskostnaden (fler olyckor, högre kostnad för sjukvård etc) är större än samhällsnyttan (som i praktiken är noll). Så varför då behålla den?

 

Timer

Panerai
Det handlar väl egentligen om att samhällskostnaden (fler olyckor, högre kostnad för sjukvård etc) är större än samhällsnyttan (som i praktiken är noll). Så varför då behålla den?

Samhällsnyttan = noll? Verkligen? Jag gillar mer ljus liksom miljarder andra, sommartid/vintertid-systemet är ett sätt att tillgodose detta behov hos människor.

Artikeln du hänvisar till innehåller så många argumentstionsfel och ohederliga (=vetenskapliga) betydelseglidningar att jag inte vet var jag ska börja om jag skulle räkna upp dem.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Samhällsnyttan = noll? Verkligen? Jag gillar mer ljus liksom miljarder andra, sommartid/vintertid-systemet är ett sätt att tillgodose detta behov hos människor.

Artikeln du hänvisar till innehåller så många argumentstionsfel och ohederliga (=vetenskapliga) betydelseglidningar att jag inte vet var jag ska börja om jag skulle räkna upp dem.
Visst, tycker du att vetenskap är ohederligt så behöver du inte räkna upp alla fel :)

Rent vetenskapligt så är mängden ljus den samma oavsett om det är sommartid eller normaltid idag :angel: Svårt att se någon vinst för samhället..
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Visst är det vetenskapligt bevisat att den jobbiga omställningen ger vissa problem. Om man har världens snävaste avgränsning och glömmer tänka. Alla glömmer den andra omställningens positiva effekter på dessa människor. Så felaktigt använd vetenskap = nonsens. Det här ska ses över en lång tidsperiod på flera år och ställas mot allas behov av ljus.

Nu ska jag ärligt säga att det var länge sedan jag studerade detta, men har för mig att ljus vann. Men jag kan ha fel.

Det här är väl en superbred fråga om effekter på väldigt många plan.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Visst är det vetenskapligt bevisat att den jobbiga omställningen ger vissa problem. Om man har världens snävaste avgränsning och glömmer tänka. Alla glömmer den andra omställningens positiva effekter på dessa människor. Så felaktigt använd vetenskap = nonsens. Det här ska ses över en lång tidsperiod på flera år och ställas mot allas behov av ljus.

Nu ska jag ärligt säga att det var länge sedan jag studerade detta, men har för mig att ljus vann. Men jag kan ha fel.

Det här är väl en superbred fråga om effekter på väldigt många plan.
Men här i Sverige så spelar det väl ändå ingen roll. På sommaren så har vi ljus så att det blir över och på vintern så är det mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man åker hem oavsett om vi har sommartid eller normaltid. Egentligen är väl argumentet då att vi skall ha sommartid året runt, för då har vi mest ljus på em/kväll?

Sen så hade det varit intressant att se studier där man jämför omställningens negativa effekter med de positiva effekterna av att utsättas för lite mer ljus (vid sommartid) under den vakna perioden.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Anledningen att man vill låsa tiden beror främst på att man har ökad förekomst av hjärt och kärlsjukdomar samt fler olyckor i samband med tidsomställningarna.

Sedan behöver vi inte förlora ljus om vi väljer permanent sommartid vilket också EU kommissionen föreslagit.

Men här i Sverige så spelar det väl ändå ingen roll. På sommaren så har vi ljus så att det blir över och på vintern så är det mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man åker hem oavsett om vi har sommartid eller normaltid. Egentligen är väl argumentet då att vi skall ha sommartid året runt, för då har vi mest ljus på em/kväll?

Sen så hade det varit intressant att se studier där man jämför omställningens negativa effekter med de positiva effekterna av att utsättas för lite mer ljus (vid sommartid) under den vakna perioden.
Jag lämnar nu över till slumpen/EU att ta beslut och hoppas Sverige tar ett välgrundat beslut som är bäst sett ur helheten. Vad jag tycker spelar lite roll i sammanhanget :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Att ställa om klockan två ggr per år ger fortfarande problem och därmed kostnader för infrastruktur som kollektivtrafik, el/telenät etc. Det handlar inte om att vi inte orkar ställa om klockorna. Jag var helt för normaltid året runt tills jag såg en rapport att sommartid året runt skulle ge färre omkomna fotgängare/cyklister i trafiken per år.
 
Topp