• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Backa datum på 1803?

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Har du DQ kan du ställa fram det som vanligt, så slipper du vrida visarna och riskera slitage/överhettning.
 

Sond

Patek
Har du DQ kan du ställa fram det som vanligt, så slipper du vrida visarna och riskera slitage/överhettning.
DQ? Är det date quick set?
Och jag tolkar det som att, om jag köper en annan klocka kan jag inte heller dra datumet bakåt utan enbart framåt men utan att visarna rör sig... Korrekt..?
 

thomastheswede

Audemars
Som jag fattat det så är det inga problem att bara "veva" bakåt på äldre Rolex-klockor, antar att Rolex själva skulle undvika att ha det i sina äldre manualer annars.
Om det skulle vara annorlunda på en Day-date vet jag inte, men gissar att det snart dyker upp ett svar från någon kunnig. :D
date.jpg
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
DQ? Är det date quick set?
Och jag tolkar det som att, om jag köper en annan klocka kan jag inte heller dra datumet bakåt utan enbart framåt men utan att visarna rör sig... Korrekt..?
Double Quickset!

Du lär endast kunna dra fram datumet när du vrider kronan åt ett håll - och fram dagen när du vrider åt det andra.

1803 tror jag du staller datumet framåt med kronan och dagen via att snurra visarna framåt forbid midnatt, och bakåt till 6.00, fram till 18.00 osv.
 
Topp