• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bacon

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag är inte säker på om denna fråga hör hemma i kött-tråden eller inte, men det lär jag väl få höra om så är fallet...

Som ni säkert vet så förhöjer bacon smaken i de flesta maträtter (referens: http://www.wired.com/2013/10/bacon-is-a-miracle-food/). Eftersom jag gillar god mat och bacon så skjuter jag ut följande fråga till alla konnässörer på KS:

Vilken är er favorit-bacon?

(Att själv föda upp grisen för att slakta och stycka ligger utanför min nivå, så jag letar mest efter sådant som kan köpas i affär/kötthandel.)
 

hedbrg

Panerai
Man behöver inte göra det så komplicerat. Scans fungerar fint. Bara att lägga ut på en plåt i en kall ugn och vrida upp den till 200 grader (ugnstemperaturen, inte plåten) och vänta i 20 minuter.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jo, Scan är det som serveras hemma. Men det där som restauranger har tillsammans med en god raggmunk? Den är ju tjockare och inte lika mycket fett.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Tack KS för en bacontråd. Har länge letat efter Baconnaise men inte hittat den i Sthlm. Någon som sett till den?
image.jpg
 

MariaE

Panerai
Bäst bacon köper du från Eriksgården utanför Trångsviken i Jämtland.. :D Har du inte vägarna förbi Jämtland så rekommendrar jag scans eller änglamarks ekologiska bacon.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag köper alltid svenskt, nästan alltid ekologiskt och oftast scan. "Finbacon" har ofta en tendens att vara lite salt för min smak, men kul att det dyker upp tips om småproducenter i tråden. Ekologiskt känns viktigt eftersom jag månar om god djurhållning, dessutom känns det lite mer hälsosamt på något sätt.

Helst avnjuter jag mitt bacon flätat till en sejdel, som sedan fylles med smält ost.
tumblr_kyyr16NV9g1qzvnxpo1_500.jpg

Börjar man dagen med en sådan står man sig nästan ända fram till lunch.
 

Poppe

Cartier
Föredrar bacon stekt. Inte i tandkrämen:eek:
Helt galet vad det spårat ur med bacon i allt.

Köper också Scans ekologiska bacon. Tyvärr väldigt ofta slut där jag handlar.
 
Topp