• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

WiktorK

Omega
Jag förutsätter att det finns fler än mig själv här, som gillar bra ljud och musik. Därför vänder jag mig till den samlande expertisen med mitt dilemma.

Efter att ha sålt av min lilla anläggning med Denon förstärkare och Dali Concept-högtalare. Så är jag nu på jakt efter ersättare till denna setup. Jag har kommit så långt i processen att jag anser att aktiva högtalare är det rätta valet för mig. Då vi har ett ganska litet vardagsrum, samt en flickvän som inte gillar hög musik. Så inser jag att det går att leva med ganska små högtalare.. Jag har satt en smärtgräns prismässigt till ungefär 4500 kr / par.

Men frågan är vad man ska investera i? Är det någon som har erfarenhet av nedan nämnda högtalare, eller har andra förslag?

Det jag värdesätter är en sjysst ljudbild kontra prisbild. Jag vill gärna ha att högtalarna klarar av att spela en del bas. Även om jag inser att jag i efterhand kan behöva komplettera med en subba.

Det jag är mest sugen på är ett par Scandyna Smallpod:
Frågan är dock hur dessa låter, är de värda drygt 4500 kr?

SmallPod_AirPlay_white-52a5b262e4d84.jpg

Ett annat förslag som jag snubblat över är B&W MM1:

Vad jag läsa mig till så har dessa en bra ljudbild och folk verkar överlag nöjda.
bwmm1bk_1.jpg

Förutom dessa två förslag? Vad finns det mer att hämta på marknaden?
Sonos sortiment tilltalar mig tyvärr inte. Då jag anser att både Play 3 och Play blir en aning klumpiga.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kan inte ge något annat råd än att provlyssna. Jag anar att du trivs på hifi-klubben? Jag trodde att jag skulle slå till på sonos connect amp + smallpods men gick därifrån med dali lektor 2 istället. Mindre design för pengarna, men bra och framförallt välbalanserat och behagligt ljud. Kommer närmast att bygga vidare med sonoshögtalare till angränsande rum, på sikt kanske en subba.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Har MM-1, folk blir alltid lika förvånade över hur bra ljudet är när man väl drar upp volymen.
Förvånansvärt fylligt och välbalanserat ljud, dock önskar man ibland att man har en separat sub för basen är inte den kraftfullaste.

Nu fick jag dom för ett väldigt bra pris men annars vettetusan om det är värt 4500 kr. Du betalar en del för märket och designen.
 

sinner

Panerai
Kolla XTZ 99.26mk2, extremt mycket välljud för pengarna + att de är jävligt snygga.
 
Senast ändrad:

WiktorK

Omega
Tack för alla inputs och kommenterar.

Jag ska absolut ta mig iväg och provlyssna och se vad som faller mig på läppen.

Då jag inte bor ensam så blir det alltid en kompromiss, prestanda kontra design. Då jag vet att sambon inte uppskattade mina Dali Concept. Så faller tyvärr liknade "lådor" bort, som t.ex. AudioPro och Dali Lektor, även om det är bra högtalare. Jag söker därför efter "nättare" högtalare och därav jag fastnat för Scandyna och deras Smallpod.
 

kalufsen

Panerai
Jag köpte Cerwin Vega XD5 i somras, aktiva högtalare, den största i serien och är riktigt nöjd, du kan lägga till sub för 2000:-

IMG_1958.JPG
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Ska du köpa högtalare eller andra ljudrelaterade saker så är mitt främsta råd att åka och provlyssna. Jag drar mig för hifi klubben då jag har blivit dåligt bemött där för många gånger. När jag har gått in och spelat "okunnig" så har de försökt att sälja på mig en massa skit. ("Är inte hdmikabeln guldpläterad kommer det se ut som skit osv") Jag rekommenderar att du går till ref (www.ref.se) eller åker ned till Norrköping till lefflers (www.lefflershifi.se). Dessa har jag handlat ofta av och har själv gjort en lång ljudresa och alltid blivit väl bemött, fått utmärkt service, bra prisbild osv. Ring till butiken och förklara vad du är ute efter och boka sedan tid för provlyssning. Ta med den ljudkälla du har planerat att använda. Själv kör jag nästan uteslutande digitalt nu för tiden. Se till att skapa en spellista som representerar det du brukar lyssna på och lyssna ordentligt på de olika alternativen och förklara vad du har för behov. Du kanske vill ha möjlighet att koppla burkarna till din tv, du nämnde även en sub (även den måste vara aktiv) kan bli dyrt om du vill ha annat än golvmuller

Jag började med högtalare för 3000 och de jag har nu kostar ungefär det tiodubbla. Jag har lyssnat på de förslagen som du radade upp och jag var inte imponerad. I den prisklassen du syftar till finns det grejer som låter betydligt bättre. Kul att du tycker om bra ljud! Tveka inte att skicka PM om du behöver mer hjälp.

lycka till.
 

WiktorK

Omega
Ska du köpa högtalare eller andra ljudrelaterade saker så är mitt främsta råd att åka och provlyssna. Jag drar mig för hifi klubben då jag har blivit dåligt bemött där för många gånger. När jag har gått in och spelat "okunnig" så har de försökt att sälja på mig en massa skit. ("Är inte hdmikabeln guldpläterad kommer det se ut som skit osv") Jag rekommenderar att du går till ref (www.ref.se) eller åker ned till Norrköping till lefflers (www.lefflershifi.se). Dessa har jag handlat ofta av och har själv gjort en lång ljudresa och alltid blivit väl bemött, fått utmärkt service, bra prisbild osv. Ring till butiken och förklara vad du är ute efter och boka sedan tid för provlyssning. Ta med den ljudkälla du har planerat att använda. Själv kör jag nästan uteslutande digitalt nu för tiden. Se till att skapa en spellista som representerar det du brukar lyssna på och lyssna ordentligt på de olika alternativen och förklara vad du har för behov. Du kanske vill ha möjlighet att koppla burkarna till din tv, du nämnde även en sub (även den måste vara aktiv) kan bli dyrt om du vill ha annat än golvmuller

Jag började med högtalare för 3000 och de jag har nu kostar ungefär det tiodubbla. Jag har lyssnat på de förslagen som du radade upp och jag var inte imponerad. I den prisklassen du syftar till finns det grejer som låter betydligt bättre. Kul att du tycker om bra ljud! Tveka inte att skicka PM om du behöver mer hjälp.

lycka till.


Tack för ett väldigt matnyttigt inlägg. När det gäller Hifi-klubben så har jag hittills varit nöjd med deras hjälp. Men jag har också hört mycket bra om REF på Götgatan. Så det blir absolut ett besök förbi där också för att provlyssna. Ditt tips för att göra en egen spellista och testa med är riktigt klokt.

Dock blir jag nyfiken på när du skriver att det finns bättre alternativ i den prisklassen. Om du har några konkreta förslag på rak arm så mottages dom tacksamt.
 

OBRKV

Cartier
Q Acoustics är larvigt bra för stålarna. Concept 20 för ca 4500:-/par. Ganska diskret design. Lätt värt att kolla in!

Edit: Scandyna skulle jag inte köpa. Eventuellt så är dom roliga i en vecka. Ljudet är väl inget att hurra för.
 

sveol

Cartier
Jag kör scandyna hemma till hemmabion 5.1. Köpte först systemet med deras lilla bas och minipod men Det lämnades tillbaka direkt. Bytte till cinemapod och deras större Sub, då hände det grejer. Inte billiga, men otroligt snygga och ljudet mer än vad jag igentligen behöver nu när jag bor i lägenhet. Rekommenderas för deras design, man får många kommentarer när man har gäster.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

WiktorK

Omega
Tack för alla goda råd och inputs.

Det är otvivelaktigt att det finns många snygga och välljudande högtalare att tillgå, om man bara vill.
Mitt dilemma är att jag helst vill komma ifrån stativhögtalare. Där i tror jag min största utmaning i detta fall är :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör Gallo på väggfästen + en B&W sub. Låter bra och tar inte så mycket plats. Smiter väl över 4500 om du ska köpa nytt men finns ju begagnat också.
 

Niclas

Omega
Wtf! Trodde alla någorlunda seriösa butiker har någon sorts policy gällande kabel-scam numera, i alla fall när det handlar om digital överföring.


Nu är du ute på hal is. Digital överföring kan vara grymt viktigt att matcha kabelvalet.
Varken orkar eller vill skapa kabeldebatt, men ordet "kabelscam" hör 90-talet till.

Det jag är mest sugen på är ett par Scandyna Smallpod:
Frågan är dock hur dessa låter, är de värda drygt 4500 kr?

Jag känner Laurence Dickie som konstruerat högtalaren och, om man läser mellan raderna, finns det en anledning att högtalaren inte landade med B&W-loggan ;) Själv gillar jag designen skarpt och skulle lätt kunna tänka mig den som lifestylehögtalare i nå´t rum. Som ofta får man välja mellan design och välljud.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Oj….
Blir lite beklämd när jag läser tråden, som mest verkar avhandla välljudets motsvarighet till "parfymklockor"...
Vill inte vara en "snobb" men när jag läste rubriken tänkte jag mig nog något annat ;)

Jo, det är väl lite faran med att ställa frågor om ljud på ett klockforum?

Går jag in på hifisnack.se och frågar vilken som är den bästa klockan för 4500:- så får jag nog liknande svar...
 
Topp