• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bada med Aerospace?

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Härligt att ha den här Aerospacen på armen igen! Nya packningar, ny krona och trycktestad så den bör utan problem kunna klara slaskigt väder i lekparken med sonen. Men var går gränsen egentligen? OK att duscha och bada med den trots att den inte är skruvad? Jag har tidigare bara badat med klockor som har skruvade kronor men i och med att jag hade tänkte använda den här som beater vill jag slippa lägga ifrån mig den då det är dags att hoppa i plurret (den är ju trots allt klassad till 100 m även om detta naturligtvis är en teoretisk siffra). Men så råkade jag snubbla in på en tråd på ett Breitlingforum där de bestämt avrådde från att bada med Aerospace eftersom kronan inte är skruvad. Så nu är jag lite fundersam och undrar vad forumexpertisen säger.

/Henrik

DSC_0088_zps47eb9eec.jpg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Bergströms i Malmö berättade för mig att det är väldigt många Breitlings, både Aerospace och "dykarkronograferna" som kommer in som läckt in vatten. Inte skruvad krona = inte bada verkar vara ett rätt bra sätt att avgöra om klockan ska få åka med i plurret eller inte
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag har svårt att bada med klocka utan skruvad krona. Känns fel bara. Push/pull-krona vid regn, disk, biltvätt etc är OK men inte till bad.
 

SenorE

Omega
Sålänge du inte tappar den eller får någon smäll mot kronan är det nog lugnt, men om den skulle uppleva våld så råder jag dig att trycktesta omgående. Har personliga erfarenheter av en vattenskadad Breitling och billigt blev det inte. :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad säger Rolex själva? Vissa märken säger att 100m går att bada med och andra att 100m inte går att bada med.
Bara för att en klocka är specad till 100m innebär ju det ju inte att den är tät. Är den däremot trycktestad till 100m och har nya packningar så borde det vara hur lugnt som helst. Med låt bli kronan under vattnet!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade definitivt hoppat i drickat utan att tveka. 100m, nya packningar och trycktestad=inga problem.
J


Jag håller med. Tar man tex Skydivern är ju ett villkor från försvaret ett den ska klara att hamna i plurret med. Den har inte skruvad krona.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Vad säger Rolex själva? Vissa märken säger att 100m går att bada med och andra att 100m inte går att bada med.
Bara för att en klocka är specad till 100m innebär ju det ju inte att den är tät. Är den däremot trycktestad till 100m och har nya packningar så borde det vara hur lugnt som helst. Med låt bli kronan under vattnet!

Hur kom Rolex in i bilden, förstår att du är galet sugen på Rolex men kom igen.. Varje post? :D
 

Jens

Greedo
Vad säger Rolex själva? Vissa märken säger att 100m går att bada med och andra att 100m inte går att bada med.
Bara för att en klocka är specad till 100m innebär ju det ju inte att den är tät. Är den däremot trycktestad till 100m och har nya packningar så borde det vara hur lugnt som helst. Med låt bli kronan under vattnet!
Och vad säger Seiko, när det nu blev lagligt att dra in andra märken i tråden?!



J
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och vad säger Seiko, när det nu blev lagligt att dra in andra märken i tråden?!
J

Seiko säger bada, inte dyka. Grand Seiko säger att 100m klarar vattenaktiviteter, bad och snorkling oavsett om kronan är skruvad eller inte. 100m Seiko betyder alltså allt du klarar av allt du klarar av utan tuber.
 

Edin

Panerai
Jag satt och klurade på detta här om kvällen och via google hamnade jag på Breitlings egna sida där följande stod att utläsa:

http://www.breitling.com/en/service/water-resistance/

Kort och gott, är den märkt till 100 meter kan man åka vattenskidor, dyka från bryggan och snorkla med den men inte dyka med tuber. Samtidigt säger dom att skruvkronor måste kontrolleras så de är åtskruvade. Mig veterligen är det alltså lite luddigt. Men att åka vattenskidor med klockan på känns fel av flera anledningar i mina ögon..
 

Jens

Greedo
Jag satt och klurade på detta här om kvällen och via google hamnade jag på Breitlings egna sida där följande stod att utläsa:

http://www.breitling.com/en/service/water-resistance/

Kort och gott, är den märkt till 100 meter kan man åka vattenskidor, dyka från bryggan och snorkla med den men inte dyka med tuber. Samtidigt säger dom att skruvkronor måste kontrolleras så de är åtskruvade. Mig veterligen är det alltså lite luddigt. Men att åka vattenskidor med klockan på känns fel av flera anledningar i mina ögon..
100m så kan man åka vattenskidor??
Vänta ett par veckor så ska ni få se...


J
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag satt och klurade på detta här om kvällen och via google hamnade jag på Breitlings egna sida där följande stod att utläsa:

http://www.breitling.com/en/service/water-resistance/

Kort och gott, är den märkt till 100 meter kan man åka vattenskidor, dyka från bryggan och snorkla med den men inte dyka med tuber. Samtidigt säger dom att skruvkronor måste kontrolleras så de är åtskruvade. Mig veterligen är det alltså lite luddigt. Men att åka vattenskidor med klockan på känns fel av flera anledningar i mina ögon..

Täcker det även in om spännet öppnar sig/länken går sönder vid en vattenskidskrasch? Sedan känns det ju som att en vurpa kan skapa rejäla tryckförändringar, om än under kort tid...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Min ska bada i alla fall.....orsaken till att jag mår dåligt av att tvingas ha en klocka post 86....den jävlen ska bada!!!!
 

bya

Omega
OK att duscha och bada med den trots att den inte är skruvad?

du ska kunna plaska med din aerospace, jag hade dock avrått, om du inte absolut måste. Multifunktionsur av den här typen, oavsett om det är omega , breitling, tissot, certina är överrepresenterade när det gäller fuktskador... De "KAN" (risk finns det ju med allt) läcka från kronan när den snurrar när klockan sitter på armen.

har du precis bytt allt ska det nog vara kosher, efter 4-8 år bör man ta det lite lugnare...
 

robarv

Breitling
Har badat några gånger med min Aerospace -98, inga problem...har dock gjort regelbunden trycktest och genomgång på den hos AD
 
Jag sätter en +1 på Jaganatas svar. Känns fel att bada med en klocka som inte har skruvad krona. Breitling gör ju förträffliga dykarklockor - en sådan, förutsatt att packningarna är någorlunda fräscha, hade jag däremot gladeligen hoppat i plurret med.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp