• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BadkarsPiraten - Nyfiken fråga gällade din AP!

Så vad @Tomas Eriksson och @n155e säger är att det räcker med bilder i en annons, text är inte nödvändigt?
Han har text i annonsen. Jag uttryckte min åsikt och fullt respekterar att vi kanske inte delar uppfattning om var gränsen går för ansvaret köpare kontra säljare. Hade en kort beskrivning kombinerats med ett fåtal/dåliga bilder hade jag inte tyckte det var ok, men i detta fallet tycker jag han gör rätt för sig.
 
Han har text i annonsen. Jag uttryckte min åsikt och fullt respekterar att vi kanske inte delar uppfattning om var gränsen går för ansvaret köpare kontra säljare. Hade en kort beskrivning kombinerats med ett fåtal/dåliga bilder hade jag inte tyckte det var ok, men i detta fallet tycker jag han gör rätt för sig.
Tror @Mr Chance syftade på den viktiga biten i sammanhanget att det inte framkommer i annonsen att klockan blivit fulpolerad på ett sätt som t.o.m JacobZ kunde sett ...
 
Tror @Mr Chance syftade på den viktiga biten i sammanhanget att det inte framkommer i annonsen att klockan blivit fulpolerad på ett sätt som t.o.m JacobZ kunde sett ...
Jag instämmer till viss del eftersom jag minns trådarna både här och på rolexforum kring den här klockan. Vill han vara 100% så borde han nog skriva till det. Dock så principiellt så står jag fast vid att det är säljarens ansvar då bilderna inte lämnar något till fantasin. För övrigt så finns det till ett par gentlemän här i tråden här som inte skrivit speciellt detaljerade annonser själva historiskt.
 
Jag har skrivit att den är polerad.
Är folk helt oförmögna till att läsa eller vad? Har fått PM angående samma sak, när det står i annonsen!

Jag har både skrivit det och tagit bilder specifikt på det.
Hur svårt ska det vara?

Om vi är ett par som lyfter det så kanske det inte framgår speciellt tydligt?
Du har skrivit att den är polerad, dock nämns inget om att den felaktigt polerad.
Något som du märkte efter köp och inte uppskattade. Lite oskönt att inte nämna det till nästa köpare. Det påverkar ju absolut värdet på klockan!

Lite märkligt argument från övriga medlemmar. Att bilder skulle räcka?
 
Om vi är ett par som lyfter det så kanske det inte framgår speciellt tydligt?
Du har skrivit att den är polerad, dock nämns inget om att den felaktigt polerad.
Något som du märkte efter köp och inte uppskattade. Lite oskönt att inte nämna det till nästa köpare. Det påverkar ju absolut värdet på klockan!

Lite märkligt argument från övriga medlemmar. Att bilder skulle räcka?
Givetvis så räcker inte bilder - likväl som att enbart text inte räcker. I den här annonsen så finns det gott om bra bilder - det är föredömligt. Samtidigt håller jag med om att det snyggaste vore att nämna diskussionen som varit om poleringen, men jag tycker inte att det krävs. Det är skillnad på att mörka fakta (tex. inte nämna/fota en repa) och att inte uttrycka sina åsikter (tex. att man tycker att den har polerats fult/för mycket).
 
Möjligtvis tycker jag att man belyser poleringen med lite väl guldglittrande ord, finishen på polerade ytorna helt fantasisk osv, men eftersom den är felpolerad så vet jag inte riktigt om de stämmer. Visst, läser man texten ordagrant så stämmer det väl, finishen på -ytorna- är bra, men ytorna ligger fel mot varandra, så lite grått.

Å andra sidan så har piraten tagit exemplariska bilder, så tycker nog ändå att de vägs upp.
 
Ville man själv haft info vid sitt eget köpt så är det såklart snyggast att också nämna det i sin egen annons.

För att klargöra så är inte denna klocka mer fulpolerad än alla andra AP som blivit polerade, bara kolla runt bland annonser de ser tyvärr ut så här.
 
klart som korvspad man skall nämna det i texten också, inte bara i (de må så vara exemplariska) bilderna...
och så jäkla många RO är väl inte polerade på det sättet, det är ju inte så lite gods som blivit avhyvlat i det här fallet.
 
  • Like
Reactions: Wi
Jag tycker den här tråden är rätt bra, det är ju faktiskt rätt trevligt att se många sträva efter riktig hög moralnivå. Jag vill dock flagga lite för att det finns folk här i tråden som haft annonser ute på blocket med väldigt sparsam information som inte verkar vilja annonsera alls på forumet.
 
Det finns två sätt att lösa detta på.

1: Någon av er köper klockan och sedan förmedlar den vidare med exakt den annonstext ni kommer fram till i denna tråd att det ska vara.
2: Ni struntar i detta och går vidare med era liv, för ni får inga fler svar av mig.

Jag har endast sålt en klocka tidigare på KS och jag har mycket svårt att se att någon av de potentiella köpare fick för lite information av den via PM, det var mer så att jag såg ner på klockan mer än vad jag borde ha gjort.
Vad jag skickar via PM till potentiella köpare har inte ni någon aning om.
Notera också varför det står att klockan endast säljs face to face. Finns det en tanke bakom det? Mycket riktigt gör det de.
 
Innehållsmässigt tycker jag annonsen håller hög nivå men jag kan tycka att det hade varit tecken på gott omdöme att länka till denna tråd i annonsen.

Nu bubblar den ju upp ändå men p.g.a. andra medlemmars bumpande. Detta kan förstås leda till misstankar att TS inte vill att en köpare ska veta hela historien.
 
Återigen visar det sig att polerade klockor skyrs som pesten på detta forum OM ägaren diskuterat poleringen. Klockans polering har visats tydligt i annonsen. Någonstans måste man dra en gräns för hur petig och detaljfixerad man ska vara när man säljer en klocka och i detta fallet tycker jag säljaren upplyser om klockans skick tydligt i annonsen. Trodde även det var fastställt sedan tidigare att den inte var felpolerad utan att detta är hur de blir efter några poleringstekninen.
 
Jag är kluven.
Visst ligger det en hel del ansvar på köparen. Säljarens annons har både en informativ text, och avslöjande bilder.
Samtidigt visste säljaren inte själv vad han köpte, eftersom han trodde att klockan såg ut sådär från fabrik, information som han säkert själv hade velat få innan köp. Frågan är om @BadkarsPiraten hade köpt den, om han visste att den var så pass polerad.

Istället för att dela med sig av den erfarenheten, så lägger han hela ansvaret på köparen. Rätt? Fel? Ingen aning :)
I min värld hade det dock varit trevligt att få den information.
 
Det finns två sätt att lösa detta på.

1: Någon av er köper klockan och sedan förmedlar den vidare med exakt den annonstext ni kommer fram till i denna tråd att det ska vara.
2: Ni struntar i detta och går vidare med era liv, för ni får inga fler svar av mig.

Jag har endast sålt en klocka tidigare på KS och jag har mycket svårt att se att någon av de potentiella köpare fick för lite information av den via PM, det var mer så att jag såg ner på klockan mer än vad jag borde ha gjort.
Vad jag skickar via PM till potentiella köpare har inte ni någon aning om.
Notera också varför det står att klockan endast säljs face to face. Finns det en tanke bakom det? Mycket riktigt gör det de.
Det där svaret är ju bara pinsamt.
 
Undersökningsplikt, tycker jag att köparen ska ha. Särskilt då den har visat ett intresse för att köpa. Man ska inte vara alltför bekväm och få allt serverad på ett silverfat.

Gör research och många, det är lite som att skicka en besikningsman till ett hus som jag är intresserad utav att köpa.
 
på bostäder vet jag att det är så, men på enskilda privata köp? Inget är vill direkt bundet mellan parterna om man inte har ingått i något slags avtal/kontrakt vid ett köp?
Köplagen ställer stenhårda krav på köparen. I princip kan du inte reklamera någonting som du borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning. Så länge inte säljaren beskriver varan på ett uppenbart felaktigt sätt (ond tro) har du ingenting att hämta som köpare. Observera att felaktigt sätt inte är polerad vs opolerad klocka utan snarare säljaren beskrev varan som en hink men egentligen var det en spade.

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.
 
Köplagen ställer stenhårda krav på köparen. I princip kan du inte reklamera någonting som du borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning. Så länge inte säljaren beskriver varan på ett uppenbart felaktigt sätt (ond tro) har du ingenting att hämta som köpare. Observera att felaktigt sätt inte är polerad vs opolerad klocka utan snarare säljaren beskrev varan som en hink men egentligen var det en spade.

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.
Detta köper jag, man har ingått per automatik via kvittot när man som konsument handlar från en butik t.ex.
Men vad jag är lite osäker på vad som gäller vid en privat affär, tänk blocket/tradera. Inget är väl hugget i sten om inte båda parterna är eniga om ett köpavtal (skriftligt) ska ingå i självaste försäljningen? Det känns väldigt svävande lagtolkning vid en sådan situation när man inte har skrivit på något.
 
Detta köper jag, man har ingått per automatik via kvittot när man som konsument handlar från en butik t.ex.
Men vad jag är lite osäker på vad som gäller vid en privat affär, tänk blocket/tradera. Inget är väl hugget i sten om inte båda parterna är eniga om ett köpavtal (skriftligt) ska ingå i självaste försäljningen? Det känns väldigt svävande lagtolkning vid en sådan situation när man inte har skrivit på något.
Mellan privatpersoner köps saker i befintligt skick.
 
Mellan privatpersoner köps saker i befintligt skick.
Både ja och nej. En vara kan vara felaktig även om den är såld i befintligt skick. Det beror lite på hur den beskrevs innan köpet och vad som är avtalat.

9 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
  • 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
  • 2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
  • 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
= Du får inte uppenbart ljuga som säljare
 
Tillbaka
Topp