• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Balanshjulet spinner/rör sig enbart när klockan är pekat neråt

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Hej,

Sålde klockan nedan här på forumet. Klockan är från år 1972 och funkade felfritt hos mig, men dagen efter försäljning så hör köparen av sig och påstår att klockan går alldeles för fort. Inga konstigheter, jag tar tillbaka klockan och ber om ursäkt. Jag misstänker att klockan under transport har blivit magnetiserad, eftersom den funkade felfritt hos mig.

Mycket riktigt så går klockan alldeles för fort när jag får hem den. Sekundvisaren bara flög, hahaha!!
Hur som helst jag har ingen avmagnetiseringsmackapär hemma, så jag ger mig på en ruckning. Otroligt korkat, jag vet. Men jag har ruckat flertal Seikos tidigare utan problem. Jag har dessutom ruckad en exakt likadan modell tidigare, också det utan problem.

Men nu så tickar klockan på fint när klockan är riktad neråt, alltså tavlan mot marken. Är tavlan riktad uppåt, mot taket/himmelen så stannar den.
Jag kikade på verket och det är balanshjulet det verkar vara fel på. Tavlan neråt så spinner balanshjulet, tavlan uppåt och hjulet stannar. Jag måste nog ha kommit åt hjulet vid ruckningen…

Så, någon som vet hur man kan fixa problemet?

937A829A-3009-4345-AC0E-5F1AA38B9A70.jpeg
498A9EAB-E85A-434D-BBE4-36623E41E261.jpeg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Går inte att rucka den till bra resultat om den är magnetiserad, då slår varv i spiralen ihop typ! Sen att den inte går i olika positioner kom du åt hjulet hårt? Då kan en av taparna brustit på balansaxeln.
Sen ser ju ruck armen ut att vara nära infästnings arm, öka avståndet mellan dem och se om den går. Kan bli fel att de är nära
om det hjälper testa med kompas ang. magnetiserad!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Utöver det föregående talare sagt så finns det en mängd variabler att ta hänsyn till, svårt att säga något utifrån given info.
Testa att gå tillbaka till ursprungsläget där du började peta, luppa fjädern noggrant alternativt ta en bild och kolla att varven inte klibbat ihop sig. Gör de det kan du peta isär dessa försiktigt och hålla tummarna för att det var så enkelt, lycka till! (man lär sig av sina misstag 😉)
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Tack för era tips! La tillbaka ruckarmen till ursprungsläget, och nu funkar klockan i olika positioner.

Jag har dock ingen kompass för att se ifall klockan är magnetiserad. Ska ha klockan runt handleden idag för att se ifall tidshållningen har blivit bättre.

Edit: Den går fortfarande alldeles för snabbt. Aldrig tidigare har jag sett en sekundvisare flyta på så snabbt, haha! Ser lustigt ut. 😅
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för era tips! La tillbaka ruckarmen till ursprungsläget, och nu funkar klockan i olika positioner.

Jag har dock ingen kompass för att se ifall klockan är magnetiserad. Ska ha klockan runt handleden idag för att se ifall tidshållningen har blivit bättre.

Edit: Den går fortfarande alldeles för snabbt. Aldrig tidigare har jag sett en sekundvisare flyta på så snabbt, haha! Ser lustigt ut. 😅
Med du kanske har en smartphone med inbyggd kompass ? Finns en app Lepsi till Iphone som jag har provat.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tack för era tips! La tillbaka ruckarmen till ursprungsläget, och nu funkar klockan i olika positioner.

Jag har dock ingen kompass för att se ifall klockan är magnetiserad. Ska ha klockan runt handleden idag för att se ifall tidshållningen har blivit bättre.

Edit: Den går fortfarande alldeles för snabbt. Aldrig tidigare har jag sett en sekundvisare flyta på så snabbt, haha! Ser lustigt ut. 😅
Skenar den på det viset så har du redan svaret. Se om du kan slå mitt PB på +20 minuter/timme 😄
Seriöst, avmagnetisera = problemet förhoppningsvis löst. Har du kollat hur spiralen ser ut? Ganska säker på att du kommer se var bekymret ligger, ta typ en bild med mobilen från sidan och zooma in, varven ska ligga helt fritt.
Känsliga grejer, har själv blåst bort dammkorn från fjädrar som varit orsak till uppf-ckad gång.
 
Topp