• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bali

Imorgon går flyget till Bali för två veckors semester, vad har Klocksnack för tips och erfarenheter?
Strand och upplevelser, inte så mycket fest är tanken. Lite dykning ser jag fram mot. Hade väldigt gärna åkt till Gilis men det verkar vara svårt/olämpligt.
Vi har bokat två nätter i Jimbaran för att landa in, men resten är öppet.

Någon på KS har ju alltid gjort allt så vad får vi inte missa och vad bör vi undvika? :)
 

Frodda

Omega
Lovina i norr om jag inte minns fel, svart strand.. Kändes vansinnig fel liksom..

Vi paddlade ut tidigt som bara den med kanot o så kom delfiner..magiskt :)

Var livrädd hela tiden, trodde en vithaj skulle se fel på kanoten med ett sjölejon.. :)
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Aug-Okt är säsong för att dyka med Mola mola på Nusa Penida. En magisk upplevelse om man har tur. Mantor får man på köpet.
Jag rekommenderar Aqua marine diving, Dom fixar allt.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Gili är galet nice, vi va där i 3 dagar och hade mer än gärna stannat längre. Fina snorkelställen
Ubud, kaffeplantage och monkey Forest
Kuta är inget att direkt rekommendera men om ni ska surfa så finns det bra nybörjarskolor där

Sen vet jag inte hur läget är efter jordbävningarna, kanske ska undvika gili pga det
 

Zingo

Rolex
Vraket i Tulamben är trevligt. Skippa övriga dyker där på de konstgjorda reven och följ tipsen ovan. Har ni 2-4 dagar så ta inrikesflyget till Flores (ca 1 h) så får ni magisk dykning på Komodo (samt se lite varaner).

I övrigt som tipsen också ovan om Ubud och nån av Gilli öarna.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Undvik Kuta, det är väl det stora tipset. Men om du absolut vill bo någon natt i Kuta så kan jag rekommendera att bo på Alaya Dedaun Kuta så man kommer ifrån allt men endå bor väldigt centralt.
Gili är trevligt men var en jordbävning i närheten ganska nyligen så vet inte om det är rätt läga att åka dit nu men de kan du nog få svar på när du väl är på Bali.

Förutom dykning och bara ta det lungt på stranden så se till att åk norr för att se vulkanen (Batur är väl den vanligaste och mest lättillgängliga) Finns även kaffeplantage att besöka och en ganska häftig risodling i en ravin med terrasser. Ganska typiska turistställen men värt ett besöka och att hyra en bil med chaufför/ guide en heldag är inte dyrt.
bali.jpg
 

zeke_varg

Omega
Fråga på hotellet el kolla lokal researrangör. Dra till komodoöarna. Finns säkert flera reseupplägg. Både snorkling och fräna ödlor. Går att bo på komodo också vilket de flesta inte gör som piper över dit. I övrigt bra grejer ovan.

Sjukt coolt! Ha en trevlig resa!
 

MARTINOV

Cartier
Försök åka båt till Gili, åk till Komodo och besök/bo i Ubud (otroligt vackert). Kuta är bara för mycket, jobbiga inkastare, packat med folk och fylla och stök dygnet runt.
 

meo_swe

Audemars
Imorgon går flyget till Bali för två veckors semester, vad har Klocksnack för tips och erfarenheter?
Strand och upplevelser, inte så mycket fest är tanken. Lite dykning ser jag fram mot. Hade väldigt gärna åkt till Gilis men det verkar vara svårt/olämpligt.
Vi har bokat två nätter i Jimbaran för att landa in, men resten är öppet.

Någon på KS har ju alltid gjort allt så vad får vi inte missa och vad bör vi undvika? :)
Ubud är alltid kyl!
Seminyak är kyl om du ska handla.
Vart en hel del på Gili trawangan där det finns nice barställen och på gili air finns bra dyk.

Syrran jobbar på nusa Lembogan, ska vara bra dykning där, men inte superutvecklat turistigt.
 

gorosen

Omega
Likt tidigare i tråden skulle jag rekommendera Ubud. Trevlig och gemytlig liten stad där du har Monkey forest samt risfält och kaffeodlingar i närheten!
Gili-öarna är värda ett besök, men min absoluta favorit var Nusa Lembongan! När jag var där, vilket förvisso var mars/april, var det fantastisk dykning. Det var kallare i vattnet där, vilket också medförde att det var väldigt bra sikt. Tror dessutom inte det är lika "sönder-dykt" som t.ex. Gili då det fanns många koraller kvar på bottnen.

Trevlig resa!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag har rest runt hela Bali på fyra veckor och som många nämner är Kuta värdelöst och Utbud mysigt! Tror det kan vara ganska stökigt på Gili efter stormen men åk dit och kika :) Hyra moppe rekommenderas.
 
Tack för alla tips!
Nusa Lembongan ska jag läsa in mig på.
Det enda som verkar vara positivt med Kuta är att de ska ha snälla vågor. Efter att ha försökt stå på en bräda på Hawaii är jag ödmjuk. :)
FB11961A-B93E-4E14-B4E2-D7981D6C8D57.jpeg
 
Tack för alla tips!
Nusa Lembongan ska jag läsa in mig på.
Det enda som verkar vara positivt med Kuta är att de ska ha snälla vågor. Efter att ha försökt stå på en bräda på Hawaii är jag ödmjuk. :)
FB11961A-B93E-4E14-B4E2-D7981D6C8D57.jpeg
 

Rearden

Cartier
Tack för alla tips!
Nusa Lembongan ska jag läsa in mig på.
Det enda som verkar vara positivt med Kuta är att de ska ha snälla vågor. Efter att ha försökt stå på en bräda på Hawaii är jag ödmjuk. :)
FB11961A-B93E-4E14-B4E2-D7981D6C8D57.jpeg
Jag kan hålla med om vågorna vid kuta, men det är i ärlighetens namn var det inte värt det med tanke på hur hemskt resten av stället var och hur äcklig stranden var.
 

zeke_varg

Omega
Jag var i kuta 2001 och blev glad av partaj o soft strand och optimala surfmöjligheter för nybörjare. 17 år senare o jag känner mig inte pepp på ett besök. Finns ju givetvis massor att greja med runt hörnet om man landat på ön. Ha så kul!
 
Åt på en trevlig restaurang ikväll som kan rekommenderas starkt!
Modern indonesisk tapas med höga ambitioner. Hög kvalitet och god service.
Inte varje dag man får en restaurangnota på en miljon men sju rätter och dryck för 350kr per person kan jag inte klaga på. :)
https://www.cucaflavor.com/
Imorgon blir det Balangan och sen Lenbongang.
5ACD1D0A-F163-47E5-A4BC-33D22A016DD9.jpeg
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Lombok var min personlig favorit senast jag var över. Tror det tog 15min med flyg från Bali, åkte till Gili T med båt från Lombok. Baksidan av Lombok sägs ha bland världens bästa dyk
 
Det har blivit några dagar på Nusa Lembongang. Trevlig dykning men ganska mycket folk på dykplatserna. Shaker/metall mot metall-konsert när mantorna kom glidande. :)
Imorgon blir det dyk före båten in och vidare till Lombok. Planen är att avsluta i changgu.
876251E5-CB5A-4223-BB29-3A57CA1DBF48.jpeg
 

Olaola

Panerai
Lembongan är trevligt som tusan, Grymt fint vatten! Som någon annan skrev så är det inte så utvecklat/turistanpassat vilket jag dock älskade när jag var där! Hyr moped!
 
Idag slutspurter vi med Hawaian tropic och avslutar resan från Canggu.
Tänkte sammanställa lite tips när jag kommer hem till ett riktigt tangentbord men Bali rekommenderas starkt!
 
Några tankar och tips:
Orter:
Ubud
Riktigt trevligt ställe som var lugnt men ganska välutvecklat. Mycket yoga och retreats. Monkey forest och river rafting är två trevliga halvdags-aktiviteter. Massage etc är billigt och med varierande kvalitet.
Vi bodde på Elements by Westin som var väldigt trevligt, ligger dock 20 min promenad från centrum. Vi betalade 800-1000kr/natt.
Prisvärd rafting: http://baliraft.com

Canggu
Hipstrigt ställe norr om kuta och seminyak. God mat och trevliga strandbarer. Lavasand (grå) och bitvis ganska stora vågor. En hel del expat-familjer.
Vi bodde på De Umah Berawa som var billigt och fräscht precis vid stranden. Typ 200kr per natt.

Jim Baran
Söder om flygplatsen och Kuta.
Nära flygplatsen. Fin, men ingen paradisstrand. Bra små nybörjarvågor att surfa på. privat surfinstruktör och hyra av brädor kostade typ 200kr/pers/h, lätt värt att ha instr.
På kvällen ställer restaurangerna ut bord på stranden. Cuca var en kul resturang med avsmakningsmeny (typ 1000kr för bägge med dryck).
Vi bodde på Fox Harris vilket var helt ok med frukost och infinitypool på taket för typ 500kr/natt.

Nusa Lembongan
1h båt från Sanur. ”Som Bali var för 20 år sen”, dvs under utveckling och omvandling. För 10 år sen jobbade 90% med sjögräsodling, nu jobbar 90% med turism.
Bo nära/på en strand. Beach clubs som O’Hanas och Sandy beach har stolar/bean bags och pool och inget inträde så prioritera läge före faciliteter på ert boende. Dykning, snorkling och en tur i mangrove-träsket rekommenderas.

Transport
Blue Bird taxi är seriösa. De har en app som man kan beställa dem genom. Där kan man även få fram ett beräknat pris vilket är bra för att veta hur lurad man blir av andra bilar. Det finns mycket ”local taxi” som jobbar ganska aggressivt för att behålla sitt monopol. Även om de tar det dubbla priset så är det dock inte så mycket..
Motsvarigheten till Uber heter Grab.
Man kan hyra en bil med chaufför en hel dag för typ 400kr om man vill åka på utflykt/hinna se mycket.
Mopeder är det främsta transportmedlet och kostar typ inget att hyra om man känner för det.
Båten från Sanur till Lembongan tog en timme men gick inte så många gånger om dagen och förseningar var vanligt. Välj ett bolag som ser ut att ha seriösa båtar.. jag skulle inte vilja åka båt in samma dag som jag ska flyga hem. I de flesta båtbiljetterna ingår transfer i bägge ändar, men vi åkte till sanur själva för typ en hundring för att kunna boka första båt som gick.

Sammanfattningsvis ett vackert land med trevliga människor och där det med svenska mått mätt är billigt att leva.

Har du några frågor?
 

korvaza

Omega
Hej,

Dags att åka på min första semester helt själv, det blir 13 dagar på Bali (kändes lite lagom).. Jag har inga direkta planer utan vill mer komma bort och uppleva något på egen hand med lite surf, snorkling osv. Har tänkt följande rutt:
- Canggu
- Uluwatu
- Nusa Penida
- Lombok (alt Gili)

För er som varit där, blir detta för tight på 12 nätter eller känns det lagom? Några tips? :)

TACK!
 
Topp