• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bandbytarverktyg som inte repar?

JayLar

Silver
2-Faktor
Har insett att jag inte kommer sluta byta band på fyllan och kom på en lösning: Bandbytarverktyg som inte repar klockan - finns det? Visst kan man använda tandpetare i vissa lägen, men de går ofta av och det kan fastna bitar där man inte vill ha dom. Någon som har en lösning på detta i-landsproblem? Tänker mig ett Bergeon 6767-F fast i något annat material typ.

Har insett att jag inte kommer sluta byta band på fyllan och kom på en lösning: Bandbytarverktyg som inte repar klockan - finns det? Visst kan man använda tandpetare i vissa lägen, men de går ofta av och det kan fastna bitar där man inte vill ha dom. Någon som har en lösning på detta i-landsproblem? Tänker mig ett Bergeon 6767-F fast i något annat material typ.
Har bestämt för mig att @David lagt upp en videosnutt om hur man bara behöver tandpetare, garanterat repfritt. :)

Man måste ge dig att du har skön självinsikt :D

Testa fästingplockare? Finns på apotek.
65315.jpg

Finns en del mejslar i olika icke ledande material. Googlade som en tok i går, men de flesta av dessa är tillverkade i så hårda material, keram, glasfiber osv. Hittade nångra amerikanska supermejslar för typ $200 st!
Sedan... i Sverige 39kr
https://www.electrokit.com/trimmejslar-set-om-10-st.45915
Riktigt tunna i plast, så billiga att det inte gör något om dom går åt skogen i fyllan!
Tänker beställa åt mig själv också, även om jag ALDRIG skulle mecka någonting på lyset!

Finns en del mejslar i olika icke ledande material. Googlade som en tok i går, men de flesta av dessa är tillverkade i så hårda material, keram, glasfiber osv. Hittade nångra amerikanska supermejslar för typ $200 st!
Sedan... i Sverige 39kr
Riktigt tunna i plast, så billiga att det inte gör något om dom går åt skogen i fyllan!
Tänker beställa åt mig själv också, även om jag ALDRIG skulle mecka någonting på lyset!
Mycket intressant, ska kolla in dessa!

Enda säkra sättet är att tejpa boetten. Tandpetare, mejslar i plast etc kan fortfarande ge repor pga smuts.
Inte bara smuts ger repor, har man otur, det har man... det kan vara variationer i plasten eller tandpetaren. Allt eventuellt tryck appliceras på en ytterst liten yta, bara trycket, oavsett material kan skada boetten/ luggarna. Glöm inte att torr hud, fnasiga fingrar kan repa nästan allt!
Jag HATAR repor! :mad:

Inte bara smuts ger repor, har man otur, det har man... det kan vara variationer i plasten eller tandpetaren. Allt eventuellt tryck appliceras på en ytterst liten yta, bara trycket, oavsett material kan skada boetten/ luggarna. Glöm inte att torr hud, fnasiga fingrar kan repa nästan allt!
Jag HATAR repor! :mad:
Gör som jag och köp en massa härjade vintageklockor! Då märker man inga nya repor!

Dessutom har dessa oftast lug-holes, vilket gör det hela mycket enklare!
Fattar inte varför man gick bort från det, det är ju galet praktiskt! Iallafall på mindre dressade klockor typ dykare och sportigare grejer borde det vara standard.
Jag har lugghål på min Seiko Sumo, och Grand Seiko har lugghål på alla sina moderna klockor (dock inte på en enda vintage, så vitt jag vet). Orient Star har också lugghål som standard.

Fattar inte varför man gick bort från det, det är ju galet praktiskt! Iallafall på mindre dressade klockor typ dykare och sportigare grejer borde det vara standard.
Jag har lugghål på min Seiko Sumo, och Grand Seiko har lugghål på alla sina moderna klockor (dock inte på en enda vintage, så vitt jag vet). Orient Star har också lugghål som standard.

Håller med fullständigt!
Helt obegripligt varför de försvinner?
Måste bero på nån sorts lathet bland tillverkarna. I min bok tillför det något positivt till klockans utseende!
Precis som du säger borde det vara standard på alla sportiga och tooliga klockor!
Obegripligt :mad:

Håller med fullständigt!
Helt obegripligt varför de försvinner?
Måste bero på nån sorts lathet bland tillverkarna. I min bok tillför det något positivt till klockans utseende!
Precis som du säger borde det vara standard på alla sportiga och tooliga klockor!
Obegripligt :mad:
Jag tror att det handlar om att tillverkarna (och förmodligen en stor del av kunderna) ser det som något förlegat, precis som klockor på 36mm och mindre. Det ses väl som modernt att inte ha lugghål.

Det här är ju inte svar överhuvudtaget på frågeställning.
Men varför är det inte fler klocktillverkare eller armbandstillverkare som gör ett liknande system som Garmin har, Quickfit. Ett system som gör det hur smidigt som helst att byta armband. Gummiarmband på träningen och läderarmband resten av dagen :)
11.JPG

Jag tror att det handlar om att tillverkarna (och förmodligen en stor del av kunderna) ser det som något förlegat, precis som klockor på 36mm och mindre. Det ses väl som modernt att inte ha lugghål.
Det är bara att konstatera att det var bättre förr!
Skämt åt sido. Kan hålla med om att det är lite fånigt med diskussionen om det är manligt med 36mm's klockor!
Samma modenycker där med.
En 36:a sitter allt som oftast perfekt på handleden, låt den ha lugghål så blir den lättare att byta band på.
Kan också vara nåt trångsynt sätt, att "vanligt" folk inte ska byta band, utan det ska göras av urmakare/AD, dumt!

Det här är ju inte svar överhuvudtaget på frågeställning.
Men varför är det inte fler klocktillverkare eller armbandstillverkare som gör ett liknande system som Garmin har, Quickfit. Ett system som gör det hur smidigt som helst att byta armband. Gummiarmband på träningen och läderarmband resten av dagen :)
11.JPG
Ett bra system, men jag hade inte velat ha det på mina klockor som kostar garmin X20.

Ett problem kommer fortfarande att finnas om bandbytarverktygen inte repar, de tycker jag är det minsta problemet i processen. Bandstiften som repar. Dessutom på ett sätt som sprätter bort eventuell tejpning om de far iväg. När bandstiftet ska sättas i sprätter de ofta ur för mig på andra sidan luggen om man missar bandstifthålet som skyms effektivt av sidan på bandet, det gäller att hitta rätt direkt första försöket. På vägen ur sliter bandstiftet tejpen med sig och repan på andra sidan kan vara ett faktum. Lös det den som kan...

Sedan... i Sverige 39kr
Får uppdatera tråden med att jag faktiskt köpte och testade dessa plastskruvmejslar. Tyvärr var det som jag trodde - de var alldeles för mjuka för att fungera. Men det var värt ett försök :)

Tillbaka
Topp