• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bandelin tickoquartz TQ3 - erfarenhet

981

Omega
Har köpt en Bandelin tickoquartz TQ3 med tillhörande MU6.
För att testa instrumentet mätte jag några quartzklockor (2 Tag Heuer och en Cartier) alla visar en avvikelse på ca 4s +/- 0,5s per dygn, vilket inte kan stämma. De bör ha en avvikelse på mellan 0,5 - 1s per dygn. Jag har ett quartzverk (miyota 1S13) liggande, som jag också testade detta visade en avvikelse på 0,8s per dygn. Vilket verkar OK.
Min fråga är om man måste montera ur verken ur boetten innan man testar? Jag har konsulterat Bandelins manual, men kan inte hitta något angående det.

Är det någon som har erfarenhet av en tickoquartz TQ3 och MU6 enheten, så är jag mycket tacksam för lite guidning.
IMG_3022.jpeg
 

rogart-63

Patek
Haft en bandelin UH2 ? . Funkar bra men kolla kontakterna . Hade problem med min att kontakterna var trasiga. och glappa. Kommer fasen inte ihåg hur den funkade
dock . ? 4 kan säkert stämma om det är ett vanligt ETA 955.112 verk . Mina visar +4 oxå . Vet ej varför. Har en Vibrograf nu .
 

Raketen

Breitling
Hej!
Sen på tråden! :)
Har precis införskaffat en Tickoquartz tq3.
UH3 och MA4, vilket är enklare varianter av mic/quartz tester.

Kom fram till samma erfarenhet som du. Har lite större värden än jag trodde. Men upplever att man (jag), nog haft lite större tilltro på quartz än verkligheten. Eller att de är grovreglerade på fabrik.


Dock har ingen manual. Finns det möjlighet att kopiera din till en pdf?
Någon form av kompensation erbjuds naturligtvis!
 
Topp