• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bandstift 21 mm av hög kvalitet

Arcticreef

Silver
Behöver ett sådant till en Breguet. Vägrar betala 5000 spänn per styck för ett original på Nymans/AD. Vill dock ha kvalitet. Nån som vet var man hitta sådana i Sverige (eller USA).

Kan nämna att när jag jagade sådana till min SBGH257 hos GS AD i Miami så fick jag dem gratis.

Är de i guld? Om inte, eBay. Mät toppar och mitten först om du är noga.

Jag skulle inte heller lita på billiga nonamebandstift, särskilt inte till en klocka i den prisklassen. Är det vanliga i rostfritt stål du är ute efter finns tyska Beco i finfin kvalitet hos vår forumsponsor Royal Straps. Kan varmt rekommendera dessa.

Nånsärskild på eBay som du kan rekommendera? Köpte ett gäng på Amazon som var rejält billiga men törs inte lita på dem.
Beror ju på vad du vill ha. Enkel eller dubbel skuldra? Raka? Böjda? Hur tjocka vid änden? Hur tjocka på mitten?

Finns massvis av variationer. Enklast är att mäta och köpa från

Jag skulle inte heller lita på billiga nonamebandstift, särskilt inte till en klocka i den prisklassen. Är det vanliga i rostfritt stål du är ute efter finns tyska Beco i finfin kvalitet hos vår forumsponsor Royal Straps. Kan varmt rekommendera dessa.

Funkar säkert bra. -Om storleken är rätt.

Senast ändrad:
Behöver ett sådant till en Breguet. Vägrar betala 5000 spänn per styck för ett original på Nymans/AD. Vill dock ha kvalitet. Nån som vet var man hitta sådana i Sverige (eller USA).

Kan nämna att när jag jagade sådana till min SBGH257 hos GS AD i Miami så fick jag dem gratis.
Menar du att de tar hutlöst betalt, eller kostar de 5000 stycket!?

Några saker som är värt att tänka på om klockan är i guld.

Att använda bandstift i stål ”äter” på sikt upp hålen i boetten mycket snabbare än bandstift i guld. Bandstift i guld är dyrt, en uppsättning med två stift brukar gå lös på mellan 2-3k.

Är klockan i stål däremot är original bandstift till märken som Breitling och Omega av mycket bra kvalité. Kostar troligen bara någon/några hundralappar så skulle gå den vägen framför ”no name” stift även om de marknadsförs med hög kvalité.

Speciellt viktigt med bra bandstift om man har läderband eller gummi som är rörliga material. Länk är mer förlåtande för sämre bandstift då den stabiliserar sig själv lite mellan bandhornen. Oavsett är bra bandstift en liten investering i förhållande till en fin klocka så jag tycker att man ska kosta på sig några riktigt bra.

Tillbaka
Topp