• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bandstift går av

Oew

Rolex
Nu har bandstiftet på min Breguet classique lossnat igen, det är nu tredje gången det händer och bytte stiftet i somras. Är det någon annan som varit med om nått liknande? Förstår att den är känslig då den är i guld, men har inte slagit till den eller gjort något annat spektakulärt. Hade tur som inte tappade klockan nu så slipper en ny service, men ett nytt bandstift med ett styckpris på 1900 sek kommer man inte undan.
Tacksam för all hjälp!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu har bandstiftet på min Breguet classique lossnat igen, det är nu tredje gången det händer och bytte stiftet i somras. Är det någon annan som varit med om nått liknande? Förstår att den är känslig då den är i guld, men har inte slagit till den eller gjort något annat spektakulärt. Hade tur som inte tappade klockan nu så slipper en ny service, men ett nytt bandstift med ett styckpris på 1900 sek kommer man inte undan.
Tacksam för all hjälp!
Visa bandstiftshålen och det brutna stiftet?
 

Apansson

Torpare
Ta i med hårdhandskarna mot Nymans/Breguet. Inte acceptabelt att de går sönder så fort som de verkar göra. Du ska i alla fall inte behöva betala för dem om det är så att de går av på mindre än 12 mån...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har du bild på skadan? Är det så att bandstiften går av bara sådär så skall det inte vara några problem att reklamera produkten - vi har bra konsumentlagar i Sverige.

Risken finns dock att det är bandhornen eller hålen i bandhornen som spökar och som gör så att stiften inte sitter riktigt som de skall. Lossnar ena änden ur hålet pga något knas med bandhornet/hålet så kan den andra änden av stiftet (som sitter bra) brytas av utav snedbelastningen. Detta går nog inte att reklamera om klockan är äldre än 3 år, utan måste fixas av en urmakare som kan rikta bandhorn/borra hål.
 

Oew

Rolex
Visa bandstiftshålen och det brutna stiftet?
Stiftet är inte brutet utan det ramlade ut. När jag kom hem såg jag att klockan hängde löst och bandet satt bara fast från andra sidan. Har försökt ta bild men har ingen bra kamera.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

Oew

Rolex
Ta i med hårdhandskarna mot Nymans/Breguet. Inte acceptabelt att de går sönder så fort som de verkar göra. Du ska i alla fall inte behöva betala för dem om det är så att de går av på mindre än 12 mån...
Ska prata med ad, men ville först höra om det var någon annan som varit med om något liknande.
Har du bild på skadan? Är det så att bandstiften går av bara sådär så skall det inte vara några problem att reklamera produkten - vi har bra konsumentlagar i Sverige.

Risken finns dock att det är bandhornen eller hålen i bandhornen som spökar och som gör så att stiften inte sitter riktigt som de skall. Lossnar ena änden ur hålet pga något knas med bandhornet/hålet så kan den andra änden av stiftet (som sitter bra) brytas av utav snedbelastningen. Detta går nog inte att reklamera om klockan är äldre än 3 år, utan måste fixas av en urmakare som kan rikta bandhorn/borra hål.
Har lagt upp lite bilder nu, klockan är mer än 3 år men den är nyservad hos ad tidigare i år.
Får se om jag hinner förbi ad idag så får vi se vad de säger.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nej, men byter aldrig band på mina guldklockor själv då bandstiftet är för känsligt. Med ett styck pris på 1900kr är det alltid bättre att vara på säkra sidan och låta ett proffs sköta det!
Rätt tänkt!
Ger dessutom dig väldigt mycket bättre möjligheter att åberopa garanti/godwill för småfix, i och med att din ad vet att det inte varit någon lekman där och brutit
 
Ponera nu att det är så man gör... Hur får man bort det tills nästa gång, går det att lösa upp loctite med något som inte skadar boetten. Eller måste man borra?

Det är inte fjädrade stift så vitt jag vet utan skruvar (kan ha fel dock.) och då fungerar loctite alldeles utmärkt. Det fungerar även med vanliga stift men är inte något jag rekommenderar på boetter utan genomgoende hål för bandstiften.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Det är inte fjädrade stift så vitt jag vet utan skruvar (kan ha fel dock.) och då fungerar loctite alldeles utmärkt. Det fungerar även med vanliga stift men är inte något jag rekommenderar på boetter utan genomgoende hål för bandstiften.

Aha se där. Hade dock aldrig låtit någon använda loctite på min klocka och accepterat detta som reparation, men vi är alla olika! :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man värmer lite men tycker hela grejen verkar märklig.
Är det skruvade stift är det väl inte så konstigt? Har för mig att vissa skruvar till länkar har ngn gucka på sig så de inte ska skruvas loss av rörelser..
Det finns väl olika typer av Loctite?
Om jag inte minns fel så är ju de där "rören" i Panerai straps till för att strapets friktion inte ska kunna skruva ut bandstiften. På de Pannor som har skruvade stift då såklart.
 

Oew

Rolex
Ser ut så här, och när jag pratat med urmakaren som föreslog och utförde det så lät det som att han gjort detta en del på andra klockor också. Förstår inte varför det inte skulle vara en bra lösning förutom då att det blir lite krångligare att byta band?
IMG_3384.JPG

IMG_3385.JPG
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Om nu stiftet är en skruv så är det väl utmärkt att använda loctite. Vill man byta band är det ju bara att skruva ut skruven med rätt typ av mejsel. Det är ju inte superlim .
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser ut så här, och när jag pratat med urmakaren som föreslog och utförde det så lät det som att han gjort detta en del på andra klockor också. Förstår inte varför det inte skulle vara en bra lösning förutom då att det blir lite krångligare att byta band?
IMG_3384.JPG

IMG_3385.JPG
Du skulle nämnt att det är ett gängat bandstift. Klart att man ska ha gänglåsning på dem, missade dom det gångerna innan? Vi trodde det var vanliga fjädrande bandstift, då hade det hela varit udda.
 

Oew

Rolex
Du skulle nämnt att det är ett gängat bandstift. Klart att man ska ha gänglåsning på dem, missade dom det gångerna innan? Vi trodde det var vanliga fjädrande bandstift, då hade det hela varit udda.
Tänkte inte så långt så tar på mig den! Ingen aning ifall de missat det tidigare men det känns inte omöjligt med tanke på att det gick av kort efter jag fått nytt. Blev oavsett åtgärdat utan kostnad så jag är nöjd :)
 
Topp