• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bandstift lossnar, urmakare

image.jpg
Tjena tappade min Seiko 5 i marken för en vecka sedan så att länken gick av och då lämnade jag in den till en urmakare här i stan han konstaterade att bandet måste bytas så jag betalade för ett nytt band.
Dagen efter det nya bandet satts på så lossnade bandsiften och klockan ramlade av min handled jag gick tillbaka och urmakaren satte i nya och han sa att nu sitter allt som det ska men samma sak hände en timme senare.
Borde jag gå tillbaka med klockan igen eller är det dax att leta efter en ny?
Klockan är ju inte speciellt dyr men jag gillar den:)

Hålen är inte urgröpta vad jag kan se, det kan nog stämma att stiften är svagare än de som satt på från början för dessa är mycket tunnare, jag går tillbaka imorgon:)

Hålen är inte urgröpta vad jag kan se, det kan nog stämma att stiften är svagare än de som satt på från början för dessa är mycket tunnare, jag går tillbaka imorgon:)
Fattar inte varför du skulle behöva pröjsa för en ny länk från första början. Är bandhornen OK på insidan så bör rätt längd på bandstiften räcka.

Dyrare med en ny länk, dvs mer klirr i kassan...
seiko-5-sport-gents-automatic-watch-snkk45k1-snkk45.jpg

Inte så jäkla konstigt att länken lossnar när mittbiten är så smal att den rycker i bandstiften. Så här ska det se ut. Inget glapp i sidled och därmed lossnar inte länken. Troligtvis satt bandstiften inte rätt när klockan var ny.

90DE85A5-B681-4075-AAC0-6201270E9E96.jpeg

Med den länken som sitter på nu kan stiftet ryckas loss när som helst. Så jag hade inte bytt stift, jag hade satt dit originallänken och aldrig gått tillbaka till den urmakaren.

seiko-5-sport-gents-automatic-watch-snkk45k1-snkk45.jpg

Inte så jäkla konstigt att länken lossnar när mittbiten är så smal att den rycker i bandstiften. Så här ska det se ut. Inget glapp i sidled och därmed lossnar inte länken. Troligtvis satt bandstiften inte rätt när klockan var ny.

90DE85A5-B681-4075-AAC0-6201270E9E96.jpeg

Med den länken som sitter på nu kan stiftet ryckas loss när som helst. Så jag hade inte bytt stift, jag hade satt dit originallänken och aldrig gått tillbaka till den urmakaren.
Tack för ett bra svar, borde jag gå tillbaka till urmakaren och försöka lämna tillbaka länken då den tydligen inte passar klockan?
Original länken är ”trasig” tror du att en annan urmakare kan laga den?

Tack för ett bra svar, borde jag gå tillbaka till urmakaren och försöka lämna tillbaka länken då den tydligen inte passar klockan?
Original länken är ”trasig” tror du att en annan urmakare kan laga den?
Visa gärna lite bilder på hur ”trasig” den är.
Jag hade gått tillbaka, krävt återköp för att länken inte passar och delat ut en verbal örfil. :)

Oseriöst att sälja en länk som passar så dåligt och få det att låta som en uppgradering (om det var det som hände).

Senast ändrad:
image.jpg
Visa gärna lite bilder på hur ”trasig” den är.
Jag hade gått tillbaka, krävt återköp för att länken inte passar och delat ut en verbal örfil. :)

Oseriöst att sälja en länk som passar så dåligt och få det att låta som en uppgradering (om det var det som hände).
Då gör jag det imorgon:)
Orginallänken har delats precis innan sista länkbiten innan bandhornen och en sprint har ramlat ut där.

EF7C578E-D1DA-4590-8EB0-003388B5ECA6.jpeg

Fast den han behöver är nog något längre. Det är samma system på i princip alla vikta SEIKO 5 länkar.
(Lär ju gå att flytta från den andra länken).
Med reservation för eventuellt missförstånd.
Sitter det sådana i hela länken? Inte bara på de smalare med anvisningar på? Aldrig hanterat en sån här länk så frågan är ärlig.

Sitter det sådana i hela länken? Inte bara på de smalare med anvisningar på? Aldrig hanterat en sån här länk så frågan är ärlig.
snkk45b.jpg

Någon typ av bleck sitter där i alla fall, men tanken är ju inte att dessa långa länkbitar ska plockas isär. Halva blecket ser ut att sitta kvar på hans bild ovan. Det kan vara så att blecket är integrerat i länkbiten, i så fall blir det meckigt och man får ta bort den söndriga delen men länken bör ju gå att reparera någorlunda tycket jag. Lite svårt att lösa sådant här på distans men i värsta fall bör det gå att lösa om man böjer isär mittdelarna och knåpar ihop med de hela delar man har kvar.

Senast ändrad:
Var inne hos urmakaren idag och han påstod att länken var perfekt för klockan men jag stod på mig och visade att det inte finns något glapp när orginallänken sitter på, han tog fram en annan länk han sa var bättre men jag sa att jag hellre lämnar tillbaka länken och får pengarna tillbaka;)

Har varit inne på klockmaster idag och försökt få klockan lagad, han sa att mitt band var kört att laga och att det är väldigt svårt att beställa hem ett nytt band som passar på min klocka:(
Så är det någon som vet vart jag kan köpa ett liknade band till ett schysst pris?
Var inne på eBay och kollade på bandet som @yonsson länkade men känns lite för dyrt med tanke på att klockan köptes beg för runt 700kr.
Eller tror ni att någon här kan laga det?

Tillbaka
Topp