• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bandstift med skjutreglage

Sond

Patek
Vill bara kolla en sak. Det finns bandstift med ett skjutreglage. Alltså en liten pinne som sticker upp från innerpinnen och som man enkelt kan använda för att skjuta innerpinnen ut och in. Är ni med?

Men hur är de tänkta att fungera? När man har ett band på klockan(vilket är normaltillståndet) så täcks ju reglaget..?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vill bara kolla en sak. Det finns bandstift med ett skjutreglage. Alltså en liten pinne som sticker upp från innerpinnen och som man enkelt kan använda för att skjuta innerpinnen ut och in. Är ni med?

Men hur är de tänkta att fungera? När man har ett band på klockan(vilket är normaltillståndet) så täcks ju reglaget..?

Är till för band med urtag för den lilla spaken.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Man brukar kunna "trycka undan" bandet så att man kommer åt bandstiftet, så har jag gjort på klockor utan genomgående bandhorn
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
e5218093.jpg

Här ser du hur det fungerar. Du drar helt enkelt i pinnen och bandstiftet dras ihop. Fungerar kanon och underlättar byten något enormt. För att sätta dit såna, så behöver man köpa ett verktyg som gör hålet i bandet. finns på watchtool.de eller vad det nu heter. Googla på watch tools.
 

Sond

Patek
Här ser du hur det fungerar. Du drar helt enkelt i pinnen och bandstiftet dras ihop. Fungerar kanon och underlättar byten något enormt. För att sätta dit såna, så behöver man köpa ett verktyg som gör hålet i bandet. finns på watchtool.de eller vad det nu heter. Googla på watch tools.
Det där är ju onekligen en innovation. Skära hål i banden... men genialt. Tyvärr är jag nog för konservativ för det..:I Jag har förstått det som ett gammalt "system" och inte ovanligt på äldre klockor. Inte minst Omega. Vet inte om det är korrekt iofs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man skär inte i banden, man stämplar ut hålet med ett verktyg. Det finns inga nackdelar med detta vad jag kan se.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nope. Inte än i alla fall. :)
Vissa band har det när man köper dem. Brady straps har det på alla sina och om man beställer/köper ett band från Camille Fournet, så kan man välja det som tillval.

När man sätter dit bandet, så sätter man in ena änden i ena hålet, sedan drar man ihop stiftet med spaken och sätter bandet på plats. När man släpper spaken, så fjädrar stiftet ut och bandet fastnar. Väldigt smidigt.
 
Topp