• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bandstift och bandstift

McFly

Cartier
2-Faktor
Tre klockor i min samling är i behov av nya bandstift. Min Tissot PR100 saknar bandstift helt, min Certina DS Action Auto börjar de bli lite böjda på och samma visa med min Rolex Date. Lugnt tänkte jag, bandstift är nog ingen biggie!

Surfade in på godtycklig hemsida som säljer armband, lade ett par bandstift i varukorgen och tänkte betala. Men så slog det mig, det finns faktiskt en Stjärnurmakarna-butik i centrumet där jag bor. Jag är verkligen inget fan av dem (höga priser, dålig service och okunnig personal), men tänkte att jag skulle gynna min lokala "urmakare". Sagt och gjort, jag satte mig i bilen och åkte dit.

Går in i butiken och frågar trevligt tjejen bakom disken "Hej, har ni lösa bandstift till salu?". Ja, svarar hon. 50:- kostar dem. "Paret då antar jag?" Nej, PER STYCK, svarar hon. Jag vet inte ens vad jag ska svara! Då säger hon "men då ingår montering". Med det så satte jag mig i bilen hem och beställde slutligen ett 10-pack från Clas Ohlson på nätet för 19,90:-.

Nu i efterhand: är det skillnad på bandstift och bandstift? Spelar det någon roll vad jag köper för några?

Godnatt på er KSare
 

Point Blank

Cartier
Nog är det säkert lite skillnad på billigaste bandstiften från kina och t.ex. Rolex egna. Men vet inte hur pass stor skillnad det är mellan ett par schyssta Swiss Made bandstift och några original bandstift från valfritt märke. Vissa modeller har ju en viss tjocklek och längd så de skall passa perfekt, kan vara värt att se till att man får helt rätt då och inte bara ta vilka generiska som helst.

Tänkte själva klicka hem lite bandstift från CousinsUK.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ett bandstift med för liten diameter på delen som går in i boetten ger mycket mer slittage i hålet än ett som är rätt för klockan.
Hade ett gammalt billigt stift i låset på min första sub och efter några dyk så rostade det sönder och jag höll på att tappa klockan.
Vet dick inte vilken kvalitet stjärnurmakarna har på sina stift.
Bra stift är en billig försäkring.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte precis ett 400-pack för 100kr inkl frakt från CousinsUK. Bra kvalle! Ja, det kan skilja på kvalitet. De senaste jag köpte är bättre
än de jag tidigare köpt på ebay.

50kr/st tar Klockmaster även i GBG och det är pinsamt dyrt kan jag tycka.
 
Topp