• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bandstiftsverktyg 114270

penrod

Breitling
Hej,

Vilket bandstiftsverktyg använder ni som har en Rolex 114270 för att ta av och sätta på länken? Har googlat frenetiskt och många verkar ha köpt verktyg med för breda gafflar(bla horotec).

Enligt denna tråd verkar en Bergeon 6767-F fungera:

http://forum.tz-uk.com/showthread.php?367286-Which-spring-bar-tool-for-a-114270

Men samtidigt hittade jag följande på Amason för just en 6767-F:

"Solid tool, tips need to be constantly tighten. I specifically bought this for my rolex explorer 114270. I don't know if this was the right size tool but the fork tip could not fit the spring bar unless at an angle which I had the hardest time putts the bracelet back on"


Tack på förhand!
 

Point Blank

Cartier
Jag har en 114270 och 6767, den breda gaffeln är alldeles för stor. Jag tycker den lilla gaffeln är för stor också, jag tog en platt liten instrumentmejsel för att ta bort bandstiften istället vilket gick mycket lättare. Gaffeln går inte riktigt in där länken sitter för mig, kanske går om man våldtar rejält men inget jag hade gjort.
 

Psykel

Patek
Som jag har förstått så är den lilla gaffeln för länk och den stora för läder/gummi.
 

penrod

Breitling
Jag har en 114270 och 6767, den breda gaffeln är alldeles för stor. Jag tycker den lilla gaffeln är för stor också, jag tog en platt liten instrumentmejsel för att ta bort bandstiften istället vilket gick mycket lättare. Gaffeln går inte riktigt in där länken sitter för mig, kanske går om man våldtar rejält men inget jag hade gjort.

Tack, nej det jag misstänkte. Använder ju ogärna våld för att få ner den. Förstått att vissa filar till gafflarna på 6767-F och sina Horotecs men känns onekligen bökigt. Hur många mm är din instrumentmejsel?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har satt en liten taperemsa på baksidan av bandhornen för att inte repa dom. Sen kör jag med en vanlig bergeon bandstiftsverktyg men gafeln får inte vara större än 1mm i diameter annars får du inte in den. Jag har köpt mitt verktyg på cousinuk rekommenderar inte att du köper billigaste på eBay utan köp ett riktigt verktyg (https://www.cousinsuk.com/product/spring-bar-tool-bergeon-6767f-fine-ends) eftersom dom billiga går sönder och det riskerar då att bli skador på klockan. Lycka till
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det här var en bra tråd. Jag var precis på väg att köpa mig ett 6767f till min Explorer 14270. Då avvaktar jag. Tack.
 

penrod

Breitling
Hej,
Var idag och införskaffade små mejslar. Är storlek 0,8mm som behövs för att gå ner i hålen. Hålen i sig är nog 1mm, så därav att det är så tajt med Bergeon 6767-F som är just 1mm. Hursomhelst känns det rätt svårt att få loss länken med mejsel måste jag säga, faller väldigt lätt tillbaka i hålet när man "fått ut den" på ena sidan. Så sitter någon på andra tips om ett verktyg som fungerar på just denna modell, eller tillvägagångssätt med mejseln (tapear givetvis redan baksidan) så får ni gärna dela med er. Tack!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Var idag och införskaffade små mejslar. Är storlek 0,8mm som behövs för att gå ner i hålen. Hålen i sig är nog 1mm, så därav att det är så tajt med Bergeon 6767-F som är just 1mm. Hursomhelst känns det rätt svårt att få loss länken med mejsel måste jag säga, faller väldigt lätt tillbaka i hålet när man "fått ut den" på ena sidan. Så sitter någon på andra tips om ett verktyg som fungerar på just denna modell, eller tillvägagångssätt med mejseln (tapear givetvis redan baksidan) så får ni gärna dela med er. Tack!
Jag drar samtidigt i bandet, så släpper den på ena sidan så blir stiftet lite snett och lossnar helt när du lossar det på andra sidan. Tänk på kronans rikting när du sätter tillbaka länken. Annars blir länken lätt upp och ner och du får göra om det igen
 
Topp