• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bankfack – tråden om bankfack; säker klockförvaring - sponsrat inlägg av Pansarvalv

PANSARVALV

Företag
Forumsponsor
Pansarvalv är en ny forumsponsor på KS. Vi hyr ut bankfack i högsäkerhetsvalv till privatpersoner. Vi öppnar vår första anläggning (Westfield Täby Centrum) i juni har redan fått flera klockentusiaster som kunder. Det glädjer oss!

Vad värdesätter du högst när det gäller klockförvaring i bankfack? Storleken på facket? Månadskostnaden? Säkerheten? Försäkring? Tillgängligheten? Lokalisering?

Har du några funderingar kring bankfack? Skriv gärna i tråden.
 
Senast ändrad:
Vilka fler orter planerar ni att etablera er på?
Vilka garantier lämnar ni?
Vi börjar med Stockholm, men planer finns att etablera på andra orter. Om du med garantier menar försäkring, så finns det. Normalt sett så täcker din hemförsäkring upp till t ex 50 000 kr. Samma som för bankfack hos bank. Vi kommer också ha försärkring som gäller om du inte har en hemförsärking. Sen kan man köpa tilläggsförsäkring upp till två miljoner kronor.
 
Är du ordentligt försäkrad i ditt bankfack? Som regel har bankerna ingen försäkring för bankfacken. Din hemförsäkrings s k "Bortaskydd" gäller oftast. Den är givetvis begränsad, t ex till 100 000 kr. Men det finns tilläggsförsäkringar att köpa - hos oss ända upp till två miljoner kronor.
 
Det är ju inte det de skriver.. De försöker ju sälja sin egen försäkring. ”Din hemförsäkring räcker förmodligen inte, men det kan vi ordna” är ju vad de försöker säga fast med inlindade ord.
Hej, SRBOT. Vi försöker vara väldigt transpranta med vad som gäller. Det finns t ex ingen anledning att teckna en extraförsäkring om du har en hemförsäkring med 200 000 kr i s k bortaskydd, och sen i ditt bankfack inte har ett värde som överstiger detta. Det är viktigt att man går igenom sina hemförsäkringsvillkor.
 
Senast ändrad:
Hej, SRBOT. Vi försöker vara väldigt transpranta med vad som gäller. Det finns t ex ingen anledning att teckna en extraförsäkring om du har en hemförsäkring med 200 000 kr i s k botaskydd, och sen i ditt bankfack inte har ett värde som överstiger detta. Det är viktigt att man går igenom sina hemförsäkringsvillkor.
Bra förtydligande 👍
 
Tyckte det här primärt lät intressant så jag gick in och letade info, ärliga och rak punkter till er:

- ni säger att ni regleras av FI och att er verksamhet ”löpande kontrolleras av FI”. Vet inte hur det är stämmer. Ni är enligt FI (register) registrerade utan tillsyn, som valutaväxling och andra finansiella tjänster
Detta skriver ni: ”Pansarvalv är ett finansiellt institut och registrerat hos Finansinspektionen. Vår verksamhet kontrolleras regelbundet av Finansinspektionen.”

- ni säger att ni har flera klockentusiaster som kunder i ett tidigare inlägg, men på hemsidan öppnar er första location TÄBY i juni.

- under ”hemförsäkring” på hemsidan har ni med loggor för Folksam, Trygg-Hansa, IF och LF. Märkligt eftersom ni inte samarbetar med dem (vad som framgår i texten samt villkor)


Min feedback som potentiell kund, kan tyckas vara små saker men inte givet värdet som ska förvaras.
 
Tyckte det här primärt lät intressant så jag gick in och letade info, ärliga och rak punkter till er:

- ni säger att ni regleras av FI och att er verksamhet ”löpande kontrolleras av FI”. Vet inte hur det är stämmer. Ni är enligt FI (register) registrerade utan tillsyn, som valutaväxling och andra finansiella tjänster
Detta skriver ni: ”Pansarvalv är ett finansiellt institut och registrerat hos Finansinspektionen. Vår verksamhet kontrolleras regelbundet av Finansinspektionen.”

- ni säger att ni har flera klockentusiaster som kunder i ett tidigare inlägg, men på hemsidan öppnar er första location TÄBY i juni.

- under ”hemförsäkring” på hemsidan har ni med loggor för Folksam, Trygg-Hansa, IF och LF. Märkligt eftersom ni inte samarbetar med dem (vad som framgår i texten samt villkor)


Min feedback som potentiell kund, kan tyckas vara små saker men inte givet värdet som ska förvaras.
Hej.

Din feedback är bra. Låt oss försöka reda ut detta.

Vi är ett finansiellt institut. På Finansinspektionens hemsida står det "FI har endast tillsyn över de finansiella institutens efterlevnad av penningtvättsregelverken, men gör i samband med ansökan (och därefter årligen) en prövning av ägare och ledning. Ändringar i ledning eller ägare ska anmälas till FI.". Vi skriver att vår verksamhet kontrolleras regelbundet av FI. Årligen är regelbundet.

Vi lanserade vår hemsida i januari med en förköpskampanj. Vi har redan flera klockentusiaster som tecknat avtal med oss. Deras tecknade har ibland föregåtts av telefonsamtal. Därav vet vi att de är klockentusiaster. Sedan igår har vi också kunder från Klocksnack som använd värdekoden från KS Club.

Vi har loggorna för de fyra största hemförsäkringsbolagen på hemsidan. De täcker nästan hela marknaden i Sverige. Det står ingenstans att vi har samarbete med dem. Däremot har de alla s k "Bortaskydd" eller liknade - d v s ägodelar du lägger i ditt bankfack omfattas av försäkringen. Beloppen varierar dock. Detta är ren kundupplysning som vi hoppas ska hjälpa kunderna.
 
Hej.

Din feedback är bra. Låt oss försöka reda ut detta.

Vi är ett finansiellt institut. På Finansinspektionens hemsida står det "FI har endast tillsyn över de finansiella institutens efterlevnad av penningtvättsregelverken, men gör i samband med ansökan (och därefter årligen) en prövning av ägare och ledning. Ändringar i ledning eller ägare ska anmälas till FI.". Vi skriver att vår verksamhet kontrolleras regelbundet av FI. Årligen är regelbundet.

Vi lanserade vår hemsida i januari med en förköpskampanj. Vi har redan flera klockentusiaster som tecknat avtal med oss. Deras tecknade har ibland föregåtts av telefonsamtal. Därav vet vi att de är klockentusiaster. Sedan igår har vi också kunder från Klocksnack som använd värdekoden från KS Club.

Vi har loggorna för de fyra största hemförsäkringsbolagen på hemsidan. De täcker nästan hela marknaden i Sverige. Det står ingenstans att vi har samarbete med dem. Däremot har de alla s k "Bortaskydd" eller liknade - d v s ägodelar du lägger i ditt bankfack omfattas av försäkringen. Beloppen varierar dock. Detta är ren kundupplysning som vi hoppas ska hjälpa kunderna.
Okej. Tack för försöket men anar en viss defensiv inställning. Låt mig vara tydligare. Jag försöker vara konstruktiv för att ge er en bra start iaf mot den kundgrupp jag representerar. Kanske är ensam, vem vet..

- Att vara registrerad hos FI är ingen bedrift, att bedriva KMD, Bankoktroj, VP eller liknande är svettigt och då står man för löpande kontroll. I ert fall låter det som att ni säljer in FI registreringen. Bra att ni är registrerade men det låter som en ”starkare kategori” än vad som är fallet.

- förstår att de kan vara klockentusiater, ifrågasätter inte deras intresse. Jag påpekar att ni i första inlägget skriver: ”Vi har redan fått flera klockentusiaster som kunder.” Det låter som att verksamheten rullar snarare än att ni de facto tar in anmälningar nu innan lokalen öppnar.

- jag förstår att ni inte samarbetar med de visade försäkringsbolagen, det är min poäng. Det ger falskt intryck och ämnar att få mig att känna trygghet i ett varumärke i samband med deras. Jag har tittat på vad VML säger och hittar inget annat undantag från lagen som kan passa in här annat än samtycke, men det finns duktigare praktiserande personer här än jag.
 
Hej.

Din feedback är bra. Låt oss försöka reda ut detta.

Vi är ett finansiellt institut. På Finansinspektionens hemsida står det "FI har endast tillsyn över de finansiella institutens efterlevnad av penningtvättsregelverken, men gör i samband med ansökan (och därefter årligen) en prövning av ägare och ledning. Ändringar i ledning eller ägare ska anmälas till FI.". Vi skriver att vår verksamhet kontrolleras regelbundet av FI. Årligen är regelbundet.

Vi lanserade vår hemsida i januari med en förköpskampanj. Vi har redan flera klockentusiaster som tecknat avtal med oss. Deras tecknade har ibland föregåtts av telefonsamtal. Därav vet vi att de är klockentusiaster. Sedan igår har vi också kunder från Klocksnack som använd värdekoden från KS Club.

Vi har loggorna för de fyra största hemförsäkringsbolagen på hemsidan. De täcker nästan hela marknaden i Sverige. Det står ingenstans att vi har samarbete med dem. Däremot har de alla s k "Bortaskydd" eller liknade - d v s ägodelar du lägger i ditt bankfack omfattas av försäkringen. Beloppen varierar dock. Detta är ren kundupplysning som vi hoppas ska hjälpa kunderna.
Ert officiella inlägg på KS Klubb var tydligt, det ska ni ha med er. Hade gärna sett sett lika straight to point på er hemsida.
 
Okej. Tack för försöket men anar en viss defensiv inställning. Låt mig vara tydligare. Jag försöker vara konstruktiv för att ge er en bra start iaf mot den kundgrupp jag representerar. Kanske är ensam, vem vet..

- Att vara registrerad hos FI är ingen bedrift, att bedriva KMD, Bankoktroj, VP eller liknande är svettigt och då står man för löpande kontroll. I ert fall låter det som att ni säljer in FI registreringen. Bra att ni är registrerade men det låter som en ”starkare kategori” än vad som är fallet.

- förstår att de kan vara klockentusiater, ifrågasätter inte deras intresse. Jag påpekar att ni i första inlägget skriver: ”Vi har redan fått flera klockentusiaster som kunder.” Det låter som att verksamheten rullar snarare än att ni de facto tar in anmälningar nu innan lokalen öppnar.

- jag förstår att ni inte samarbetar med de visade försäkringsbolagen, det är min poäng. Det ger falskt intryck och ämnar att få mig att känna trygghet i ett varumärke i samband med deras. Jag har tittat på vad VML säger och hittar inget annat undantag från lagen som kan passa in här annat än samtycke, men det finns duktigare praktiserande personer här än jag.
Tack för din konstruktiva kritik. Låt oss förklara hur vi ser på saken.

Att vara registrerad hos FI är en bedrift. Man kan inte bara registrera sig. De kräver ganska mycket. "Till ansökan om registrering ska den som söker bifoga sin allmänna riskbedömning, riskbedömning av kunder och interna regler för att följa lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt föreskrifter som meddelats med stöd av den lagen." Vår policy är mycket diger och utarbetet tillsammans med en advokat som är specialist på område. Förutom detta så sker ägar- och ledningskontroll, det finns en Centralt funktionsansvarig, rapporteringsskyldigheter etc.

Vi öppnar vår fysiska lokal i juni. Det är vi väldigt tydliga med. Verksamheten rullar redan, precis som du skriver. Det är inga anmälningar vi fått in, utan juridiskt bindande avtal.

Vår avsikt med loggor från försäkringsbolgen är att upplysa våra potientiella kunder att de redan har en försäkring via dessa. Om något av bolagen hör av sig och finner det opassande så måste vi se över detta. Vi har dock svårt att se hur respektive försäkringsbolag skulle ha något emot att vi upplyser deras kunder om att de har en utmärkt försäkring.

Hoppas detta bringar lite klarhet i hur vi ser på saken. Vi förstår att du ser annorlunda på saken. Vi har full respekt för det.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp