• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bankfack

Compiss

Patek
2-Faktor
Har ett bankfack och förvarar lite klockor där.

Fick just ett trist besked om att min bank kommer att gör en ombyggnation och då kommer bankfacken tas bort. Det var helt enkelt inte lönsamt för banken att ha bankfack till kunderna längre, vilket jag förstår.

Frågan är nu hur jag skall göra, vilka lösningar det finns.

Hur gör ni som inte har bankfack eller ett vapenskåp på 600kg fastbultat i huset.

Finns det privata företag som hur ut liknande fack som banken gör?

Det känns ju rätt tryggt att ha sina klockor i bankfacket på grund av att risken för inbrott torde vara låg. Skåp i mindre storlek känns sådär, antar att det är det första tjuvar skulle ge sig på vid inbrott
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Om du har möjlighet i ditt boende så säger jag lönnfack, i sig brand"säkert", eller en extern brand"säker" box.
Barnsligt mycket skönare känsla också. :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag har i dagsläget ingen möjlighet till lönnfack dessvärre.
Har idag ett litet skåp bultat i betongvägg men det känns som att det går rätt snabbt att bända loss och ta under armen och gå.... Iofs lite bökigt att komma åt men tror inte det är några större problem om man skiter i hur det ser ut efter...som tjuvar ofta gör
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hur mycket kostar ett bankfack? Tänker mig minsta storleken som möjliggör förvaring av ett par klockor.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
att man inte väljer att tillhandahålla tjänsten, man kan ju alltid motivera att det inte är lönsamt och höja priset, men att helt lägga ner känns absurt
 

tissoter

Audemars
att man inte väljer att tillhandahålla tjänsten, man kan ju alltid motivera att det inte är lönsamt och höja priset, men att helt lägga ner känns absurt

Tillgång och efterfrågan?
Du svarar ju även själv på frågan :) Man motiverar det med att det inte är lönsamt och då lägger man ner. Inte konstigare än någon annan verksamhet.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
ja, men då vet alla att låg efterfrågan och hög tillgång= dåligt men en balanserad efterfrågan och tillgång = möjlig affär
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ett välförankrat säkerhetsskåp är väl modellen om man nu inte har lönnfack, lönnväggar smokelock larm och hinkar med het olja hängande i taket. delar man på skåp och dörr ( som väger ungefär lika mycket ) så blir det lättare att bära upp på eventuell övervåning, vind eller annat otillgängligt ställe. Skåpen brukar väl väga i storleksordningen 150 kg (vapenskåp) Vill man jävlas lite extra så kan man väl slänga in 40-50 kg bly också, går även att byta mot ett större antal helguldare.

Så länge buset inte vet att det finns värdefulla klockor och inte är beredda på ett säkerhetsskåp så tror jag nog att de väljer att sno lösa värdeföremål och sticka snabbt iväg. Om de däremot vet om att det finns värdeföremål så är dessutom risken kanske större att de helt enkelt knackar på när du är hemma istället, något jag har förstått har ökat vad gäller guldrån.
 

Patrik J

Rolex
Skaffa någon som vaktar klockorna åt dig …
HvDqrfb.jpg
 

tissoter

Audemars
Ett välförankrat säkerhetsskåp är väl modellen om man nu inte har lönnfack, lönnväggar smokelock larm och hinkar med het olja hängande i taket. delar man på skåp och dörr ( som väger ungefär lika mycket ) så blir det lättare att bära upp på eventuell övervåning, vind eller annat otillgängligt ställe. Skåpen brukar väl väga i storleksordningen 150 kg (vapenskåp) Vill man jävlas lite extra så kan man väl slänga in 40-50 kg bly också, går även att byta mot ett större antal helguldare.

Så länge buset inte vet att det finns värdefulla klockor och inte är beredda på ett säkerhetsskåp så tror jag nog att de väljer att sno lösa värdeföremål och sticka snabbt iväg. Om de däremot vet om att det finns värdeföremål så är dessutom risken kanske större att de helt enkelt knackar på när du är hemma istället, något jag har förstått har ökat vad gäller guldrån.

Kniv och kevelar samt ha alla klockor på armen :)
 

Patrik B

Breitling
Kan vara värt att poängtera att banker inte på något sätt ersätter dig i det fall att banken blir rånad och bankfacket tömt. Med det sagt innebär ju givetvis ett bankfack fortfarande en fantastiskt säker förvaringsplats, men bankfacksavtal inkluderar inte försäkring av föremålen.

Som andra har sagt, lönnfack är nog bäst, pluspoäng om man kombinerar med Indiana Jones-inspirerade fällor.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kan vara värt att poängtera att banker inte på något sätt ersätter dig i det fall att banken blir rånad och bankfacket tömt. Med det sagt innebär ju givetvis ett bankfack fortfarande en fantastiskt säker förvaringsplats, men bankfacksavtal inkluderar inte försäkring av föremålen.

Som andra har sagt, lönnfack är nog bäst, pluspoäng om man kombinerar med Indiana Jones-inspirerade fällor.
Fullt medveten men känns ändå som risken för stöld där är mindre än någon annanstans.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Tyvärr kan man inte gardera sig fullt ut om man förvarar värdesaker i hemmet. Även med bra säkerhetsskåp som skyddar mot brand och inbrott så finns ju alltid rånrisken. Förvisso är rån i hemmen sällsynta men förekommer tyvärr. Jag tror helt enkelt man får lära sig leva med risken och hantera den därefter. Blir man utsatt så är det bara att låsa upp skåpet. Hellre det än att riskera något.

Om man har många klockor så kan ju en taktik vara att förvara några i säkerhetsskåpet och resten gömda. Skulle det värst inträffa så låser man upp skåpet och hoppas rånarna nöjer sig med vad dom hittar där.

Ett bra skydd är också att hålla låg profil om sitt innehav.
 

MrJon

Cartier
Det finns ju många betydligt mindre säkerhetsskåp att hitta. Alternativet till bankfack måste ju inte vara 600 kg vapenskåp. Kan du bara se till att det blir någorlunda krångligt att bryta sig in i det har du vunnit mycket. Som jag förstått det är det just smycken och övriga värdesaker som brukar försvinna vid inbrott då dessa är enkla att bara grabba tag i och dra.
 

tissoter

Audemars
Det finns ju många betydligt mindre säkerhetsskåp att hitta. Alternativet till bankfack måste ju inte vara 600 kg vapenskåp. Kan du bara se till att det blir någorlunda krångligt att bryta sig in i det har du vunnit mycket. Som jag förstått det är det just smycken och övriga värdesaker som brukar försvinna vid inbrott då dessa är enkla att bara grabba tag i och dra.

Lätt att dra med sig ett mindre säkerhetskåp.... Sen är det inte så svårt att få upp det i lugn och ro
 

MrJon

Cartier
Dom flesta mindre skåpen är väl gjorda för att förankras? Lite 16 mm expanderbult brukar hålla fast det mesta. Men absolut ett stort tungt skåp skadar ju inte.

Sen är ju larm och ett par hundar i större storleksordningen en bra avskräckande faktor.
 

Freddie L

Panerai
Har faktiskt kollat lite grand på skåp av mindre modell, med plats för lite mer än bara klockor. Men blir lite förvirrad av olika brandklassningar osv. Finns det skåp som klarar alla husbränder, eller är det ingen praktisk mening att gå upp i högre klasser? Jag kan läsa tillverkarnas siffror, men har svårt att översätta till verkligheten.

Finns det någon på KS som kan säga vad jag behöver? Vill alltså ha ett riktigt skydd mot brand, eller annars inget alls.
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
En bra försäkring är väl bättre? Tjuvar tar vad dom vill ha ändå. Vet tjuven om att du har ett bankvalv i källaren så kan det bli otrevligt om det inte går att bryta upp :stop:
 
Topp