• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bara en MK-grej... Grand Seiko 6145-8050...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hiss eller diss? :)

img58725994.jpg

img58725995.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jo... Men sen är ju Chrono-modellerna förhållandevis nya, från 2007. Annars har en typisk GS för mig rena och fina tavlor men med mycket detaljer som finns att upptäckas vid en närmre titt.

yonsson hade ju en del väldigt bra makrobilder som visade det på ett väldigt bra sett på sin GS.
 

naggge

Panerai
Jo... Men sen är ju Chrono-modellerna förhållandevis nya, från 2007. Annars har en typisk GS för mig rena och fina tavlor men med mycket detaljer som finns att upptäckas vid en närmre titt.

yonsson hade ju en del väldigt bra makrobilder som visade det på ett väldigt bra sett på sin GS.


Jag vet och håller egentligen med dig. Och för att vara lite on topic så är klockan fin men tråkig och har en förskräcklig länk. Din är betydligt snyggare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De där bilderna har väl alla sett 100 gånger vid detta laget. Om inte MK fattat nu så kommer han nog aldrig fatta.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tryckte på "gilla" tidigare idag. Återbesöker nu, för att konstatera att en sak jag gillar med Seikos vintage (och också nya "re-issue") är boetterna med de minimala bandhornen. De finns där, det är inte en dold infästning för banden, utan bara minsta möjliga "luft". Ger en speciell form på boetten. Väldigt mycket sjuttiotalskänsla, tycker jag (även om jag vet att själva boettformen kom tidigare). Har hunnit besöka Seiyas site en stund också...

A
 

Sond

Patek
Tryckte på "gilla" tidigare idag. Återbesöker nu, för att konstatera att en sak jag gillar med Seikos vintage (och också nya "re-issue") är boetterna med de minimala bandhornen. De finns där, det är inte en dold infästning för banden, utan bara minsta möjliga "luft". Ger en speciell form på boetten. Väldigt mycket sjuttiotalskänsla, tycker jag (även om jag vet att själva boettformen kom tidigare). Har hunnit besöka Seiyas site en stund också...

A
Nu när du fäster min uppmärksamhet på det så. ser jag de korta bandhornen. Gillar det inte. Tycker det ser hoptryckt ut.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tryckte på "gilla" tidigare idag. Återbesöker nu, för att konstatera att en sak jag gillar med Seikos vintage (och också nya "re-issue") är boetterna med de minimala bandhornen. De finns där, det är inte en dold infästning för banden, utan bara minsta möjliga "luft". Ger en speciell form på boetten. Väldigt mycket sjuttiotalskänsla, tycker jag (även om jag vet att själva boettformen kom tidigare). Har hunnit besöka Seiyas site en stund också...

A
Jag håller faktiskt helt med här! Faktum är att jag bara för någon månad sen aldrig skulle kunna tänka mig vintage, men _jonte har varit en stor inspirationskälla här på KS på det planet...:) och för Seikos del så har dom sin finaste historia på 60-talet där det hände en hel del och dom gjorde några av sina bästa kalibrar som dom tillverkat... och jag är nog också beredd att säga att Seiko släppte några av sina finaste modeller under slutet av 60-talet, främst GS-linjen i åtanke.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Nu när du fäster min uppmärksamhet på det så. ser jag de korta bandhornen. Gillar det inte. Tycker det ser hoptryckt ut.
Nej, det är ju väldigt stor skillnad i boetens "uttryck" om man jämför med de traditionella Rolex Oysterboetterna, som har så påtaglig bandhorn.

Med Oysterquartzen som undantag kanske. Där ser jag likheter, fast länken är ju integrerad.

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag håller faktiskt helt med här! Faktum är att jag bara för någon månad sen aldrig skulle kunna tänka mig vintage, men _jonte har varit en stor inspirationskälla här på KS på det planet...:) och för Seikos del så har dom sin finaste historia på 60-talet där det hände en hel del och dom gjorde några av sina bästa kalibrar som dom tillverkat... och jag är nog också beredd att säga att Seiko släppte några av sina finaste modeller under slutet av 60-talet, främst GS-linjen i åtanke.
Vintage är kul. Min egen uppfattning om den här typen av boett har varierat. Från att inte ha kunnat önska mig något annat (klockmässigt alltså) som barn, till att inte alls gilla dem, för att återkomma nu igen. Snacka om att röra sig i cirklar.:D
 
Topp