• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bara för kul skull eller seriöst roligt

Mitt klocksamlande är brett och spretigt. Kan egentligen inte mycket om klockor, så min samling är blandad
högt som lågt. Ja för alla som verkligen kan klockor är samlingen troligt mer lågt än högt.
Men stolt och glad för de jag har ändå. Å ärligt fördelen med att inte kunna klockor är ju att jag
kan njuta av alla som faller mig i smaken.

Så min samling är blandad av lite varje som jag tycker är snyggt intressant udda eller bara kuligt.
Kom att tänka på kan ju inte bara vara jag som har några bara för kul skull klockor. Vore roligt se vad som finns där
ute som folk bara har som en kul grej eller för all del seriösa kul klockor..

Själv ska jag erkänna skulle jag råka på en tidig 80-tals "transformers klocka" hade jag fått svårt motstå köpa den...
Med min egna dåliga humor hade jag helt säkert även burit den bara för kul skull också.
Dålig humor ändå inte den sämsta och klart bättre än ingen humor alls...
transformers.jpg

Jaja någon transformers-klocka har jag ännu inte... Däremot i kategorin bara för kul skull..
Så har jag en Musse Pigg klocka... Just en sån där som jag egentligen ville ha men aldrig fick som barn...

idag30.jpg

Jodå mer en leksak än klocka men den tickar och viftar på med sina armar vilket ändå är det viktigaste..

idag31.jpg

Ja urverk och urverk nått är det och den tickar... Men som sagt ändå bara en kulig och oseriös klocka men ett roligt samtalsämne
o en barndomsdröm som vuxen...

Mer seriöst kuligt är väl då en annan udda fågel i min samling.. Min Claro Beach Star...
claro4.jpg

De är ju ändå en riktigt klocka och ingen leksak men kul ändå... Dessa klockorna var tydligen jäkligt populära bland Vindsurfare på Amerikas stränder på 70 talet o de påstås även vara en verklig föregångare och inspiration till Swatch klockan. De tillverkades 1969-1973 och fanns tydligen i 7olika varianter men i en uppsjö av färger..

claro1.jpg

Boett i fibernylon nån form av tålig plast. Å som sagt detta är klockan som inspirerade den senare Swatch-klockorna.
claro5.jpg
claro6.jpg

Trots plast var de riktigt robusta som vattensäkra. Sitter ett 21600bph, dag/datum Baumgartner 582 i boetten.
Men även om de en gång i tiden köptes som billig praktisk och tålig så utöver surfare som sportande personer.
Så vart även brandkåren i Basel city såpas imponerade av klockans funktion och tålighet att de gjorde Claro Beatch Star klockan till
offentlig tjänsteklocka för stadens brandmän.
claro7.jpg

Ändå gissar jag de flesta som köper en sådan vintage klocka idag är lite som jag mest tycker det är en kul udda klocka.
Även om den både är seriös och plastig på samma gång en klocka med historia. Må kanske aldrig bli någon dyrgrip i samlingen.
Men högt kulvärde och de inte de sämsta de heller...

Tja det var ett par av mina "roligare" klockor och har väl ytterligare några kuliga, enligt mig.
Men vad har ni för seriöst roligt?? Eller bara kul kanske rent utav lite skämsigt kul i era lådor??

Jösses ingen mer som har klockor bara för de är roliga??

Jaja kan lägga upp en småkulig udda klocka till...
idag18.jpg

En Parger vet faktiskt inte mer om den än att de är en hyfsat stor klump till klocka inte brytt mig om
öppna så okänt verk tickar på såpass bra ett 21600bph verk och så pass obetydlig avvikelse att de inte funnits behov öppna heller..

Kul men något klumpig klocka köptes egentligen för jag ville ha plastremmen till
en annan klocka.. Remmen som för övrigt vart 22mm och för liten till Pargern ändå.
Så satte ett 24mm billigt ål-skinns rem på Pargern och då klockan går bra får den stanna i
samlingen i alla fall tills platsbrist gör den får lämna sin plats till något kuligare eller seriösare...

idag19.jpg
Stod i alla fall i annonsen att det var ålskinn oavsett gjorde det sig bra till klockan och klart trevligare
med rätt storlek på bandet..

Bilagor

• idag10.jpg
    idag10.jpg
    349.2 KB · Visningar: 1
Finns några här:

IMG_1088.jpeg
IMG_1087.jpeg

Blast from the past. Denna ligger i en låda. Verkar ha funnits en hel del varianter - denna är ju obrandad, så kanske var det en fulvariant när det begav sig. Iofs nu när jag kollade så dyker identiska upp på ebay för rätt höga summor. Inte funktionstestad - ska fixa ett batteri och se någon dag snart.

Tillbaka
Topp