• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Barcelona - Tips önskas!

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vad göra på dagarna?
Vart äta?
Vart dricka bira på kvällen? Utserveringar?
Vart gå ut?

Kommer bo i Gracia, nära passeig de gracia. Inga flickvänner med, bara vänner.

Alla tips uppskattas! :)
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Bra stad!
Har varit där 5 gånger senaste 4 åren.
2 gånger privat och 3 gånger i tjänsten.

Vad är syftet med resan? Kröka och kolla ( bara kolla givetvis ) på damer, eller vill ni passa på att se vad staden har att erbjuda annars?

Jag gillar ju turistbussar i alla större städer. Ett bra sätt att få lite grepp om stan, även om ni i Barcelona uteslutande får höra om Gaudi och hans verk. Jävligt flitig gubbe uppenbarligen... Hoppa på en sån dag 1 så har ni gjort bort det sen, och säkert fått lite inspiration om vart ni ska ta er under dessa dagar..

OS-byn är helt klart värt ett besök. Klassisk mark med simstadion och hela Barcelona i bakgrunden.
Gångavstånd om man har tid och lust, och linbanan därifrån kan vara en kul grej.

Barceloneta är ett rätt trevligt område tycker jag. En del schyssta barer och restauranger, samt nära till stranden.
Tapas är ju ett måste, och såna ställen av bra kvalitet finns på många ställen här.
Port Olimpic ( kolla bort mot 2 gigantiska skrapor. Hotel Arts bland annat ) erbjuder det bästa nattlivet. CDLC och Opium är två ställen där man varit överförfriskad vid några tillfällen.

Vad gäller middag så käkar man sent. Kring 21:30-22 tiden är det som mest folk på restaurangerna, och där det inte går att boka är det ofta långa köer.
Mattips bjussar jag på 2 stycken:

Cervecería Catalana ( tapas ) är en stor favorit. Dock kan det vara väldigt långa väntetider på bord, och jag minns fan inte om man kan boka eller ej. Oavsett så är det trevligt att dricka 2-3 Estrella medans man väntar... Kommer man tidigt ( vid öppning ) går det att få bord direkt men jag rekommenderar att man trängs och väntar med några bira i handen för bäst stämning under besöket.
Det är dessutom extremt vettiga priser.

Boca Grande - Här rekommenderas bordsbokning och är snäppet dyrare än föregående ställe. Här är det mer vanlig a la carte som gäller ,och om det jobbar kvar samma servitriser som senast så får ni även räkna med att vara generösa med dricksen. Otroligt bra service och bra klass på personalen ( tolka det som du vill ;) )
Här är det dock mat från havet mestadels på menyn, så det kan vara bra om man gillar det.

Undvik Rambla De Raval för allt i världen. Mycket folk, mycket ficktjuvar och klassiska turistfällor.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Bra stad!
Har varit där 5 gånger senaste 4 åren.
2 gånger privat och 3 gånger i tjänsten.

Vad är syftet med resan? Kröka och kolla ( bara kolla givetvis ) på damer, eller vill ni passa på att se vad staden har att erbjuda annars?

Jag gillar ju turistbussar i alla större städer. Ett bra sätt att få lite grepp om stan, även om ni i Barcelona uteslutande får höra om Gaudi och hans verk. Jävligt flitig gubbe uppenbarligen... Hoppa på en sån dag 1 så har ni gjort bort det sen, och säkert fått lite inspiration om vart ni ska ta er under dessa dagar..

OS-byn är helt klart värt ett besök. Klassisk mark med simstadion och hela Barcelona i bakgrunden.
Gångavstånd om man har tid och lust, och linbanan därifrån kan vara en kul grej.

Barceloneta är ett rätt trevligt område tycker jag. En del schyssta barer och restauranger, samt nära till stranden.
Tapas är ju ett måste, och såna ställen av bra kvalitet finns på många ställen här.
Port Olimpic ( kolla bort mot 2 gigantiska skrapor. Hotel Arts bland annat ) erbjuder det bästa nattlivet. CDLC och Opium är två ställen där man varit överförfriskad vid några tillfällen.

Vad gäller middag så käkar man sent. Kring 21:30-22 tiden är det som mest folk på restaurangerna, och där det inte går att boka är det ofta långa köer.
Mattips bjussar jag på 2 stycken:

Cervecería Catalana ( tapas ) är en stor favorit. Dock kan det vara väldigt långa väntetider på bord, och jag minns fan inte om man kan boka eller ej. Oavsett så är det trevligt att dricka 2-3 Estrella medans man väntar... Kommer man tidigt ( vid öppning ) går det att få bord direkt men jag rekommenderar att man trängs och väntar med några bira i handen för bäst stämning under besöket.
Det är dessutom extremt vettiga priser.

Boca Grande - Här rekommenderas bordsbokning och är snäppet dyrare än föregående ställe. Här är det mer vanlig a la carte som gäller ,och om det jobbar kvar samma servitriser som senast så får ni även räkna med att vara generösa med dricksen. Otroligt bra service och bra klass på personalen ( tolka det som du vill ;) )
Här är det dock mat från havet mestadels på menyn, så det kan vara bra om man gillar det.

Undvik Rambla De Raval för allt i världen. Mycket folk, mycket ficktjuvar och klassiska turistfällor.
Grymt. Inget direkt kulturellt syfte med resan, men vi ska ju inte till Magaluf liksom. ;)
Det är lite beroende på värmen också - vad man väljer att göra.

Hur är nattklubbarna du nämner? Vad bör man ha på sig, hur långa köer?
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Mina tre som jag aldrig missar när jag är i Barcelona
  • Käka på Sensi tapas, ironiskt nog sjukt sköna fransoser som enligt mig serverar och driver Barcelonas tre grymmaste tapas-ställen, ligger i Barri Gothic. http://www.sensi.es/ hålet i väggen på C. Ample är min favorit.
  • Ät Kallskuret och drick Cava efter stranden på Can Paixano, La Xampanyeria nere i hamnen ovanför Barcelonetan.
  • Bada på Playa Bogatell, brukar vara ett säkert kort.....
 

Isodor

Audemars
Bodde på Ohla hotel där för två år sedan. Deras bar var magnifik med riktigt bra bartenders. Tror den var omnämnt som topp20 bästa barer. Klart värt ett besök!
 
Grymt. Inget direkt kulturellt syfte med resan, men vi ska ju inte till Magaluf liksom. ;)
Det är lite beroende på värmen också - vad man väljer att göra.

Hur är nattklubbarna du nämner? Vad bör man ha på sig, hur långa köer?

Finns många klubbar vid stranden, sen är även Razzmatazz en poopulär klubb! Vet inte om ni är endast grabbar, men vi var fler tjejer än killar och så fort det fick se tjejerna fick vi gå förbi kö och fick gå in gratis.
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Bodde på Ohla hotel där för två år sedan. Deras bar var magnifik med riktigt bra bartenders. Tror den var omnämnt som topp20 bästa barer. Klart värt ett besök!
Bodde också på Ohla för 3-4 år sedan, tror jag. Kanonhotell! Baren med poolen på taket, med utsikt ner till vattnet var fantastisk. Ena reston hade en stjärna i Guide.
Håll stenhårt i plånkan, på Ramblan!
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Grymt. Inget direkt kulturellt syfte med resan, men vi ska ju inte till Magaluf liksom. ;)
Det är lite beroende på värmen också - vad man väljer att göra.

Hur är nattklubbarna du nämner? Vad bör man ha på sig, hur långa köer?
Klubbarna är stora, populära och lite stökiga.
Jag har aldrig stått i kö när jag varit där, så jag vet faktiskt inte. Dock skulle jag tro att det vara bra att vara ute tidigt.
Klädstilen är väl som hemma, även om jag brukar lämna kavajen hemma av värmeskäl....
 

Zingo

Rolex
Grymt. Inget direkt kulturellt syfte med resan, men vi ska ju inte till Magaluf liksom. ;)
Det är lite beroende på värmen också - vad man väljer att göra.

Hur är nattklubbarna du nämner? Vad bör man ha på sig, hur långa köer?
Tillägnat ett gäng nätter på Opium och W (topp floor på hotellet, Elicps tror jag klubben heter). Började på W som är lite mer barhäng för att sedan göra entré på Opium. Inga problem att komma in, skjorta, piké eller tisha med jeans funkade fint. Finns ett gäng till klubbar vid Opium (vid stranden i Barceloneta). Kolla hemsidan innan om vilken DJ som spelar vilken kväll (många DJs som kombinerar spelningar där med Ibiza besök). I övrigt en sedvanlig varning för mycket scam i Barcelona... Ha så skoj! :)
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
Mina tre som jag aldrig missar när jag är i Barcelona
  • Käka på Sensi tapas, ironiskt nog sjukt sköna fransoser som enligt mig serverar och driver Barcelonas tre grymmaste tapas-ställen, ligger i Barri Gothic. http://www.sensi.es/ hålet i väggen på C. Ample är min favorit.
  • Ät Kallskuret och drick Cava efter stranden på Can Paixano, La Xampanyeria nere i hamnen ovanför Barcelonetan.
  • Bada på Playa Bogatell, brukar vara ett säkert kort.....
+1 på den. Sensi på kvällen och Can Paixano som brunch. Man kan alltid dricka cava, oavsett tidpunkt när man är i Barcelona.

Dricka kan man även göra på Ruby Bar som har ett sjukt utbud med Gin om man gillar Gin&Tonic. Old Fashioned Cocktail bar är också ett skönt vattenhål.
Ett rustikt vattenhål med mer ståplatser än sittplatser är El Xampanyet, snett emot ett bra tapashak som heter Euskal Etxea. Båda på Placetya de montcada.
Frukost avnjuts på Milk eller systerbaren Marmalade. Amerikansk brunch med blåbärspannkakor och mimosa i glasetr.
Ha en trevlig resa.
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
Var där förra helgen mycket trevlig stad! som någon nämner strunta i la rambla om ni har som avsikt att köpa droger! inte och drick inte där! turistbussarna är toppen, den den som går närmast innerstaden, den är bättre den långa som går lite längre ut är tråkig! finns ett hamburgehak mellan hamnen och stranden på höger sidan om du kolla mot vattnet som hade otroligt goda burgare, käka lunch där om ni har tid. finns ett frukoststället som heter marmelade om jag inte minns fel som har god frulle prova gärna egg benedict. Sen finns det en restaurang som heter Milk som va ganska coolt litet stället med ganska hög musik men god mat och bra stämning. Sen kan de va coolt att åka upp och ta en drink på hotell W på deras bar eclips. Finns shopping uppe vid torget ( där alla turistbussar går ifrån ) för alla storlekar av plånböcker!
Hoppas ni får trevligt!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tillägnat ett gäng nätter på Opium och W (topp floor på hotellet, Elicps tror jag klubben heter). Började på W som är lite mer barhäng för att sedan göra entré på Opium. Inga problem att komma in, skjorta, piké eller tisha med jeans funkade fint. Finns ett gäng till klubbar vid Opium (vid stranden i Barceloneta). Kolla hemsidan innan om vilken DJ som spelar vilken kväll (många DJs som kombinerar spelningar där med Ibiza besök). I övrigt en sedvanlig varning för mycket scam i Barcelona... Ha så skoj! :)
Låter schysst. Ingen av oss orkar vara mer uppklädda än så.

Scam?
 
Var där förra helgen mycket trevlig stad! som någon nämner strunta i la rambla om ni har som avsikt att köpa droger
Skit också, vart ska man då gå...? :woot:

Barcelona är ju kanon. Mitt icketips är att undvika den där linbanan som man kan ta upp på nån bergkulle. Samt att det är inih-lvete svettigt att knata runt bland Gaudi-grejerna utanför stan, då lär man vara påfylld med rätt sorts vätska.

Tyckte tapasgrejen var lite överskattad, men det är nog personlig preferens.

/gustav
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Mina fyra favoritrestauranger som inte har stjärnor:
Llamber -modernt
Coure (baren) -klassiskt katalanskt med twist
Tapas 24 -bra tapas, käka lunch hör, annars sjuk kö.
La Paradeta -väldigt enkelt, en fiskdisk där man pekar och sen får sjukt färska skaldjur/fisk utslängda bamba-style
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Skit också, vart ska man då gå...? :woot:

Barcelona är ju kanon. Mitt icketips är att undvika den där linbanan som man kan ta upp på nån bergkulle. Samt att det är inih-lvete svettigt att knata runt bland Gaudi-grejerna utanför stan, då lär man vara påfylld med rätt sorts vätska.

Tyckte tapasgrejen var lite överskattad, men det är nog personlig preferens.

/gustav
Tror inte det blir varken linbanor eller Gaudi. Lär bli mer tapas och öl. ;)
 

M.U

Rolex
Opium är grymt ;) Bara att plocka upp någon biljett på gatan för gratis entré av någon nisse som delar ut.. Annars kostar det väl 10€ så får du en gratis drink eller två.. Ett tips (om det inte är för varmt) är att ta en guidad cykeltur i staden! Riktigt bra! Finns på diverse ställen. Sen kan man få speciale med lite vattenpauser ;)
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Ska ni käka glass i Barcelona så är det Vioko som gäller. Mkt spännande smaker och grymt gott!
 

vicjoh

Omega
Hallå,

Jag och tjejen ska åka till Barcelona i slutet av juli, 9 dagar.
Tips på hotell?

Vi är runt 27 år och gillar väl pool på hotellet och gott att dricka - samtidigt som det är nära till allt =)
 

Zingo

Rolex
Svårt utan mer specifikt att gå på. Affärshotell (AC Forum Hotell) med god standard, nära stranden, galleria, tuben, har gym samt en nice pool på taket. Rätt billigt också. Nackdel, långt bort på stranden så det är en frisk promenad att gå till citykärnan men nås med taxi för ca en hundring (alt tuben).
image.jpeg

(Stulen bild)
 
Topp