• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

basta med uren?

är bastu ok med klockan pp?

  • ja

    Röster: 8 72.7%
  • nej

    Röster: 3 27.3%

  • Totala väljare
    11

Aron72

Cartier
Vad gör man?
Vanligtvis numera vårdar jag uren lite mer än förr. Dvs försöker att inte misshandla avsiktligt, men ibland står man ju där i simhallen, på ett äventyrsevent eller som nu i en publik bastu.

Valet är lämna klockan i kläderna eller ta den in i bastun? 100m wr och tripple crown???

I bastun ingen tar den iaf, i käderna ingen fysisk påverkan.

Dvs kan man basta med uret utan att det tar skada?
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Underar detta med. Tänker främst på kondens eller liknande i uret. Speciellt om man går från vatten till bastun och sen vice versa..
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag bastade mycket med min fd beater en longines hydroconquest. Jag upplevde att det gick fort tills den behövde service, började gå illa på 3-4 år. Inbillar mig att fettet torkar snabbare, pga värmen. Men jag bastade o andra sidan med henne på 2-3 ggr iveckan. Inget jag gör om, nu lägger jag ifrån mig klockan innan bastu. I bastun står tiden still och allt jag behöver är lite Miles Davis...
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag bastar med min Smp kvarts ca 3-4 ggr per vecka. Min terrorist har även varit med ett antal gånger :) så länge den är tät så ska den användas ;)
 
Vet inte men gillar inte att basta med klockan, händer att jag glömmer att ta av mig den men då brukar jag lägga den på golvet, men har absolut inga belägg för att det skall vara skadligt.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Sålänge klockan är tät ska det inte vara några problem. Jag skulle mkt hellre ta in subben i bastun än lämna den i omklädningsrummet. :nailbiting:
 

MartinL

Omega
Som nämnts tidigare så är den extrema temperaturskillnaden ett problem och det finns risk för kondens hur tät klockan än är. Ju större skillnad desto mer kondens. Vill man få bort problemet måste man fylla klockan med gas utan vatten. Själva urverket kommer ju inte upp i bastutemp. då det kyls ner av kroppen. Hur mycket kondensen sliter på klockan kan nog ingen svara på men jag är övertygad om att de flesta klocktillverkare avråder från denna behandling. Med det sagt, klart du ska basta med klockan, den ska användas!
 
Topp