• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Batteribyte eller mer?

Depp-Erik

Cartier
Hej på er!

Köpte mig en kvartsare för ett tag sedan, la märke till att den slöade sig lite så jag tänkte att det är väl bara att byta batteriet, men när jag öppnade klockan fick jag en mindre trevlig överraskning.
DSC_0317.JPG

Dels så hade batteret läckt syra (eller vad det nu är i dem) och dels hängde en liten guldfärgad bit med batteriet ut ur klockan.

Happ, här står man med brallorna vid knävecken, vad gör jag nu? Peta i ett nytt batteri och hoppas på det bästa?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Gissar det vore bäst att få bort den där geggan som kommit från batteriet. Fräter kanske sönder nåt annars. Kan tyvärr inget om qvartzverk i övrigt.
 

rogart-63

Patek
Det där är nog lite mer än ett batteribyte tyvärr. plus delen har gått av som sitter på kretskortet. Kan räcka att byta kretskortet. Men inte säkert. Utan att du kanske får byta hela verket? Beror på hur skadat det är av batterisyran? Lite grand brukar vara okej om man bara får bort allt gammalt syra. Ev kan jag ha ett kretskort. men då måstye jag veta vad det är för verk?
 
Senast ändrad:

Depp-Erik

Cartier
Det där är nog lite mer än ett batteribyte tyvärr. plus delen har gått av som sitter på kretskortet. Kan räcka att byta kretskortet. Men inte säkert. Utan att du kanske får byta hela verket?
Ja, jag tippar på att den är en kontakt till batteriet som helt enkelt gått av.
s-l300.jpg

Om man tittar på denna bilden (inte samma urverk) så ser det ut som att den ska sitta under batteriet.
Har försökt hitta referensbilder på urverk men då det inte står tydligt typ "Certina bla bla bla movement" så vet jag inte riktigt vad det kan heta.
 

Depp-Erik

Cartier
Verkar nu hittat vad det är för urverk. Verkar vara ett ETA 955.132.
Kan man som lekman byta urverk samt Dag/Datumskiva eller bör jag köpa ett urverk och sedan be nån om hjälp?
 

rogart-63

Patek
Verkar nu hittat vad det är för urverk. Verkar vara ett ETA 955.132.
Kan man som lekman byta urverk samt Dag/Datumskiva eller bör jag köpa ett urverk och sedan be nån om hjälp?
Beror på hur händig är och vilka verktyg du har. Med en skruvmejsel kan du byta kretskort. 5 skruvar tror jag det är . Lyfta och montera ett nytt . Ska kolla om jag har nåt 955.132 kretskort. Annars kostar det en 100:- ungefär på Ebay . Ska du byta hela verket måste du ha fler verktyg . Visaravdragare m.m
Men är ganska lätt att göra och att byta verk.
Roger
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är samma kretskort som till standardversionen 955.111 och den vanligaste versionen 955.112. Plocka ut och rengör den lilla plastisolatorn som ligger i batterihållaren och rengör den.

Det är säkert många av oss här som har passande kretskort men däremot så är datum/dag versionen ganska ovanlig i klockor genom åren så försök rädda urverket, annars kostar de ca 500kr nya.
 

Depp-Erik

Cartier
Tusen tack för svaren hörni, blir alltid lika glad av att det finns så många trevliga och hjälpsamma människor här!

@rogart-63 om du har ett kretskort och det löser mitt problem så köper jag det gärna av dig.

@Martin Lovasz tack för tipsen, isolatorplasten verkar ha gått sönder och är inte helt rund, mer som en halvmåne. Är det viktigt att den täcker hela ytan? Kan man göra en egen i så fall av nån random plast?
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja då, det går bra med plast eller papper som man klipper till själv. Annars kan du förmodligen använd den söndriga då den bara skall hindra den lilla metallbiten som gått av att ta i verkplattan under den.
 

rogart-63

Patek
Tusen tack för svaren hörni, blir alltid lika glad av att det finns så många trevliga och hjälpsamma människor här!

@rogart-63 om du har ett kretskort och det löser mitt problem så köper jag det gärna av dig.

@Martin Lovasz tack för tipsen, isolatorplasten verkar ha gått sönder och är inte helt rund, mer som en halvmåne. Är det viktigt att den täcker hela ytan? Kan man göra en egen i så fall av nån random plast?
Har en som funkar men den ser inte exakt likadan ut? Har dom svarta plattorna oxå .
Den ska dock funka iallafall . Skicka mig ett PM så löser vi det .
 

Depp-Erik

Cartier
Bara för att avsluta tråden om nån söker upp den senare så kan jag säga att efter jag bytt kretskort och batteri så funkar klockan fint! Även en småfumlig person som jag fixade bytet själv, det enda som behövdes var en liten skruvmejsel och lite tålamod!

Tack för hjälpen och ett särskilt tack till @rogart-63 som sålde ett kretskort till mig!
 
Topp