• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Batteribyte Omega Seamaster 196.0090

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Denna stackare har slut på krafterna. Enligt tidigare ägare utbytt batteri för 3 år sedan. Kanske något annat som är vajj?

Tänkte i alla fall testa med nytt batteri. Någon som vet vad för sort och var det med fördel inhandlas?

Fråga två är hur man öppnar baklocket. Vrida studsboll?

Tack på förhand fina KS!

A8FD7151-A895-4C91-B89A-9D1DFAD89F49.jpeg
7BE9AA68-A86F-46E5-B7D4-ABA3F152C141.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
3 år är en väldigt lång livstid på batteri för en sån klocka. Tryckboett, öppnas med lämplig boettkniv där det finns ett spår. Öppna först och kolla batteriet innan du byter. Du kan sannolikt köpa ett likadant som sitter i om det fungerat i 3 år.
Gör gärna rent runt baklocket så inte smuts kommer in när du öppnar det.

Om du behöver hjälp med detta kan du skicka pm.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
3 år är en väldigt lång livstid på batteri för en sån klocka. Tryckboett, öppnas med lämplig boettkniv där det finns ett spår. Öppna först och kolla batteriet innan du byter. Du kan sannolikt köpa ett likadant som sitter i om det fungerat i 3 år.
Gör gärna rent runt baklocket så inte smuts kommer in när du öppnar det.

Om du behöver hjälp med detta kan du skicka pm.
Tack för fina tips! Tolkar jag det rätt som att man kilar in brevkniven var som i det spår som går löpande runt hela locket och bänder upp?

Nog bra att städa innan... knäppte av en blixtare som avslöjade lite mys.

B440D482-8EC8-4E88-B850-A9F3CF87F9F8.jpeg

2D5C8491-7395-4346-8117-401A418FD227.jpeg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Classes hjälpte mig med nytt batteri. Däremot gick jag bet på mejslarna. Köpte ett kit men även minsta 1mm var för stor... vad är det för minimejsel som behövs för att lossa batteriet?

10A1E4D8-1194-40FB-AFFB-8BA2651BAE5D.jpeg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Classes hjälpte mig med nytt batteri. Däremot gick jag bet på mejslarna. Köpte ett kit men även minsta 1mm var för stor... vad är det för minimejsel som behövs för att lossa batteriet?

10A1E4D8-1194-40FB-AFFB-8BA2651BAE5D.jpeg
Vill inte uppmana till upplopp i tråden men jag har lyckats med eggett på en ”fin” kniv. Lupp rekommenderas!

På egen risk givetvis :)
 
Har du en vettig slipsten till köksknivarna går det ju att slipa ner dimensionerna på minsta mejseln i kitet du köpte (antar att det är ett sånt billigt minimejselset). Annars om du huserar i göteborgstrakten har jag riktiga skruvmejslar i rätt dimension som du kan låna någon dag nu i veckan.
 
Topp