• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Batteridriven dykare

plattfot

Rolex
Vintage? Nåja, en quartzklocka från -83 torde väl kvala in under denna kategori.

Traderaköp från förra helgen. Såldes som icke fungerande, och mycket riktigt - trots ett batteribyte ville den inte ticka igång. Plockade isär klockan, tvättade, rengjorde och oljade de mekaniska delarna (den finns en hel del mekanik även i ett quartz-verk) och rengjorde de se elektriska kontaktytorna. Klockan går nu som den skall och jag är nöjd.

En 7548-700B från första halvan av åttoitalet och är vad jag vet den första batteridrivna sekodykaren, byggd på samma verkplatta som 6309-verket och med en boett som mycket påminner om 6309-7290, blir inte förvånad om det är samma boett. Klockan var till synes orörd innan jag satte skuvmejseln i den och jag monterade ett GL-831-band som jag förstått var det band klockan lämnade Japan med.

C70DEE5D-EBC0-43A2-B7F7-E8FFE809E255-3195-0000030AAC1FCB0E.jpg


C698A4CF-E5D4-446D-ABAB-0FDC78659F78-3195-0000030AC4B7CBBE.jpg


Nästan lika cool som den senare Professional 200m 7C43-dykaren som kom några år senare än klockan ovan, men inte riktigt.
 

calzone

Vacheron
Grattis som fan ! även jag bjöd på den där...Var tyvär inte vid datorn och glömde bort auktionen. Vad roligt att du fick igång skönheten postar en bild på min Seiko 7548-7000 har ochså ett sådant band som du passar den modellen bra och andas riktigt 80-tal. Min är dock ännu äldre än din 1979 patina lyser din i mörker ? Min har dock Kanji date som jag kan trösta mig med :p. Enda nackdelen med 7548 är att den inte längre tillverkas :(

SAM_0994.jpg
 

plattfot

Rolex
Seikoman87 skrev:
Grattis som fan ! även jag bjöd på den där...Var tyvär inte vid datorn och glömde bort auktionen. Vad roligt att du fick igång skönheten postar en bild på min Seiko 7548-7000 har ochså ett sådant band som du passar den modellen bra och andas riktigt 80-tal. Min är dock ännu äldre än din 1979 patina lyser din i mörker ? Min har dock Kanji date som jag kan trösta mig med :p. Enda nackdelen med 7548 är att den inte längre tillverkas :(

SAM_0994.jpg

Kanji vinner alltid över engelska/siffer-dagshjul - Grattis till ett riktigt tidigt ex..Och vad lämpligt att du inte satt vid datorn när auktionen gick ut :).
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt räddat! Det där är en äkta Seiko för mig. Lite barnsligt utseende, batteridriven och inga konstigheter.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Grattis. Den var fin. Även jag hade den på bevakning men jag vågade inte eftersom den inte fungerade. :? Tycker den ser finare ut på dina bilder än de som var i auktionen.
 

calzone

Vacheron
Scaramanga skrev:
Grattis. Den var fin. Även jag hade den på bevakning men jag vågade inte eftersom den inte fungerade. :? Tycker den ser finare ut på dina bilder än de som var i auktionen.


Ja eller hur även jag reagerade kraftigt på det :roll: :D
 

plattfot

Rolex
theargonaut skrev:
Snyggt räddat! Det där är en äkta Seiko för mig. Lite barnsligt utseende, batteridriven och inga konstigheter.

Håller med dig - har inte riktigt förlikat mig med blå/röd vridring men, men.

Scaramanga skrev:
Grattis. Den var fin. Även jag hade den på bevakning men jag vågade inte eftersom den inte fungerade. :? Tycker den ser finare ut på dina bilder än de som var i auktionen.

Ja, det var lite jobb med att få den att vakna till liv men jag gillar att pilla och få det att fungera.
Angående kvaliteten på bilderna så är det en gåta att säljare inte försöker ta bättre bilder som visar hur sakerna ser ut. Mina bilder är tagna med mobilkamera i dagsljus, vid köksbordet och är bättre än säljarens bilder.
 

calzone

Vacheron
plattfot skrev:
theargonaut skrev:
Snyggt räddat! Det där är en äkta Seiko för mig. Lite barnsligt utseende, batteridriven och inga konstigheter.

Håller med dig - har inte riktigt förlikat mig med blå/röd vridring men, men.

Scaramanga skrev:
Grattis. Den var fin. Även jag hade den på bevakning men jag vågade inte eftersom den inte fungerade. :? Tycker den ser finare ut på dina bilder än de som var i auktionen.

Ja, det var lite jobb med att få den att vakna till liv men jag gillar att pilla och få det att fungera.
Angående kvaliteten på bilderna så är det en gåta att säljare inte försöker ta bättre bilder som visar hur sakerna ser ut. Mina bilder är tagna med mobilkamera i dagsljus, vid köksbordet och är bättre än säljarens bilder.


+1 hahaha, Fast iofs det finns ju ganska mäktiga juppie nallar idag...
 
Topp