• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Batteriliv

Detta ämne är ju skräp för connaisseurerna som föredrar mekaniska klockor. Men som fattig: Har man en samling på 5 klockor som ska bäras vid rätta tillfälle känns det som att man springa till klockaren stup i ett för batteribyte. Hur gör ni? Är att dra ut kronan fortfarande ett sätt att stanna elförbrukning?
Jag lämnade min Rado till batteribyte och så var det 200 kr istället för 100 som jag betalde annars. Han menade: dyrare klockor betingar dyrare batteribyten.

Köp lupp,boettöppnare med 3 utbytbara och justerbara piggar och ett mejselset , går att hitta användbara grejjor men inget riktigt bra för några hundringar totalt på tex tradera , sedan bör det finnas instruktionsvideo på youtube hur du gör och möjligtvis omvandlingstabell mellan olika batterimärkens beteckningar via Google ( mycket enkelt på nästan alla quartsur ,iaf de som öppnas via baklocket) träna ev på någon 10 kronors batteriklocka från något loppis innan du ger dig på dyrare ur.
Sedan finns batterier för ca 20 kr /st på tex batteriexperten eller kjell& co

Jag har bara bytt på ett par riktigt gamla klockor (en 80-tals-Seiko och en 90-tals-Certina), och några såna där skitbilliga "reklamur" med företagslogga på. Som sagt, beroende på typ av boett, en boettkniv eller ett sånt där verktyg med tre piggar. Kan kräva lite handlag och träning. Man kan behöva en spetsig pincett, och på vissa måste man lossa en mycket liten skruv för ett bleck som håller batteriet på plats. Jag är inte säker på att man ska räkna med att den är vattentät sedan, men det har inte varit nåt krav för min del.

Jag jobbade i en butik som sålde batterier och brukade hjälpa kunder att byta batterier free of charge när det var lugnt. Har väl bytt på uppskattningsvis 300 olika klockor utan ett problem. Eller, jo. Jag bytte på min egen G-shock och det föll på just punkten vattentäthet, vilket visade sig 15 meter under ytan...

Det är ingen svår uppgift direkt. Bara ta det lugnt och försiktigt. Dock hade jag personligen lätt lämnat bort en klocka för ett par tusen till någon med försäkring om kostnaden hade varit 200kr.

Kul anekdot.
Hade en herre som kom in med sin frus klocka och hans egen parfymklocka. Jag pillade upp dem och sa att han behövde gå och hämta två stycker SR626SW-batterier. Han var förvånad över att det var samma batterier i båda klockorna trots pris och storleksskillnad, men blev rent förbannad när jag förklarade att det satt precis samma urverk i hans "finklocka" som i frugans klocka från ett marknadsstånd.

Tillbaka
Topp