• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Battle of 'dom nya moderna dressarna' - Rolex vs Omega vs Sjöö Sandström !

Vilken är din favorit?

  • Rolex - Cellini

    Röster: 42 22.8%
  • Omega - Tresor

    Röster: 57 31.0%
  • Sjöö Sandström - Royal Capital

    Röster: 85 46.2%

  • Totala väljare
    184
Som sagt, flera märken har ju i år släppt vad jag tycker kvalar in som 'moderna dressare' i guld, lite större diameter (runt 40) och för den som vill ha en dressad klocka som även funkar till lite mer casual kläder...

Jag gillar conceptet med dom här nya, vet att många bara gnäller om att en riktig dressare SKA vara übertunn och typ 36mm och det är väl fine, men då blir det väldigt snäva användningsområden på dom tycker jag personligen iallafall...

Dom jag tänker på är nya Rolex Cellini, Omegas nya Tresor och så vår egen Sjöö Sandström med Royal Capital, jag har nu klämt på alla IRL och tänkte ge några första intryck av alla......

Omega - Tresor
pris 99k (tror jag)
40mm
manuell

Den utav dom med det mest klassiska utseendet i min bok, IRL så kändes den rätt stor och tunn och vad jag tycker den tavla som var snyggast, manuell och helt klart en underbar baksida i glas som visar verket som är riktigt snyggt...
Omega-DeVille-Tresor-0002-1024x683.jpg


Omega-DeVille-Tresor-0005-1024x683.jpg





Rolex - Cellini
Pris 116-148k
39mm

Testade ju den snabbt igår och den är riktigt riktigt schysst, dock så är 'guillochétavlan' (heter det så) vädigt utmärkande, så funderar på om inte den enklare tavlan är snyggare, men inte sett den IRL än...lite tråkigt är baksidan som är helt slät, tycker dom kunde kostat på sig antingen glasbaksida eller rolig gravyr, lite högre än Tresor kändes det som men perfekt storlek med sina 39mm..

Rolex-Cellini-Collection-Time-Date-Dual-Time.jpg


Sjöö Sandström - Royal Capital
Pris 146k (tror jag)
40mm

Underdog i det här gänget, helt klart en galet fin klocka och det riktiga 'selling pointen' är väl verket med microrotor, känns modernast av dom här och helt klart en klocka som funkar både dress och casual

RC_rose.png


Sjöö-Sandström-Royal-Capital-back-636x1024.jpg


Vad tycker ni?
 
Varför inte välja den bästa och finaste av S/S-klockorna i jämförelsen i stället - det vill säga UTC Skydiver. Den utklassar ju alla rååååålex i veckan.
 

Isodor

Audemars
Omega eller Sjöö är helt klart de två som i mitt tycke håller bäst i längden rent estetiskt.

Har ej sett Rolex IRL men tavlan känns väldigt rörig för segmentet (guillouché?).
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tycker själv att omegan är snyggast pga den cleanare looken. Att den dessutom också är mest prisvärd gör bara saken bättre. Men jag hade dock köpt en beggad patek för det priset istället...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
SS om man enbart fokuserar på boetten. Omega hade helt klart finast tavla och en klassisk boett.

Jämt lopp mellan dessa två skulle jag påstå. Sen är det ju automat/ mekaniskt som skiljer de åt med, ta det man föredrar ;)
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Sjöö är riktigt fin, men priset känns alldeles för högt. Har väl andrahandsvärde som en italiensk bruksbil. Rolex är nog smartaste köpet om man ska tänka ekonomiskt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vill säga SS men pga den lite mer 3 dimensionella urtavlan Rolex har så vinner den.
Mer liv i den klockan, inte platt och trist på som dom andra.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag har aldrig rört en Tresor eller Cellinini, därför lutar jag åt en S&S. Men, att Tresoren är manuell gör att jg röstar på den.
 

Portofino

Panerai
Problemet jag har med rolex är att banden är ruskigt blanka på nya cellini. Tresor och SS kan jag se på armen även med jeans och t-shirt. Rolexen känns för uppklädd för det. Som dressare är den klockren. Allting beror på vad man vill ha i en "modern" dressare och hur brett användningsområde man vill/kan ha.
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Tycker personligen att Cellinin har ett lite mer elegantare intryck än SS royal capital om man bara ska bära den som dress.
Annars är ju Royal capital ett bra val med den lite sportigare looken som funkar I fler situationer.
Vidare så håller jag med MK om att Rolex lätt hade kunnat lagt lite krut på att visa lite urverk då det verkligen är en dressare. Antingen med en glasbaksida eller med ett flipplock alá calatrava.

Omegan klickar inte..
 
Topp